Creativiteit is een onderwerp dat vaak wordt aangehaald in de game-industrie. Uit veel games blijkt dat de creativiteit verdreven is door de geldlust, maar volgens Nick Button-Brown van EA is dat vooral zo in Amerika en niet in Europa.
Er is meer creativiteit in Europa dan in Noord-Amerika, omdat in Amerika alles rond geld draait. Men probeert minder riskante dingen, maar men geeft meer geld aan de developers. Op deze manier zijn er minder mislukte projecten, maar aan de andere kant betekent dit dat projecten als Grand Theft Auto nooit in Amerika konden geboren worden. Er zijn een hele hoop goede Europese developers en zij hebben elk hun eigen dingen. Er zijn ook grote culturele verschillen, waar de developers gebruik van maken. Het Europese multiculturalisme is één van de sterkste punten. Crytek bijvoorbeeld telt 27 verschillende talen, wat interessant is aangezien al die verschillende mensen verschillende ideeën meebrengen. De inbreng uit Oost-Europa is bijvoorbeeld ook handig.
EA heeft dat multiculturalisme graag. Vroeger maakten Duitse developers voor de Duitse markt, Britse voor de Britse. Nu wordt alles echter globaler en komen er meer Europese titels die wereldwijd aanslaan. Desondanks heeft EA weinig zin om te investeren in beginnende Europese developers. Ze gaan liever in zee met studio's die zich al bewezen hebben, maar met Crytek hebben ze bijvoorbeeld contact gezocht met een bedrijf dat maar één game had afgeleverd.
|