Meestal voorspellen games met een bepaalde licentie weinig goeds, zo hebben we vele games op basis van strips en films behoorlijk zien falen. Waarom men de stokoude Ghostbusters licentie uit de kast haalt om een game van te maken is dan ook erg vaag, of toch niet?
Eigenlijk niet, want wat zijn gamers toch gek op nostalgische gevoelens en jeugdsentiment. Vooral de oudere gamer denkt maar al te graag terug aan tien of twintig jaar geleden en begint met waterige ogen te raaskallen hoe geweldig het vroeger allemaal wel niet was. Objectief gezien zijn de games van vandaag natuurlijk stukken beter dan die van vroeger, maar ja, wat waren de gamers vroeger dan ook gewend? Het goede gevoel bij die oh zo simpele game blijft jaren overeind staan en maakt die ene game onverslaanbaar tegen al het geweld aan kwaliteit dat er momenteel te verkrijgen is. Ook ik behoor tot de groep ‘oudere gamers’ en ook ik heb dus een zwak gekregen voor die simpele spelletjes die me lang geleden uren aan de beeldbuis wisten te plakken.

Ghostbusters roept bij mij dan ook hele oude herinneringen op. Mijn vader had namelijk een Commodore 64 met daarbij het spelletje Ghostbusters. Dit spelletje stond op een oud cassettebandje en je moest precies vinden op welk punt dit cassettebandje moest staan om het spelletje te spelen. Als dit eenmaal gevonden was kon het spelletje beginnen: op zoek naar spoken en dan buiten het huis vol spoken de wapens en de val erbij pakken om het spook te vangen. Wat zag het er allemaal simpel uit en elke keer was het hetzelfde, maar toch zat ik daar vijftien jaar geleden keer op keer met plezier mee te spelen. Nu, in 2007, is er dan de aankondiging: Ghostbusters krijgt een nieuwe game en laat die nu net op het platform komen die ik nu in bezit heb: het kon wel een teken zijn.
Nee, dat is het ook weer niet want Ghostbusters verschijnt op de PC, PS2, PS3, Xbox 360 en Wii. Voor iedereen wat Ghostbuster plezier dus. Maar vooral voor mij als ‘oude gamer’ natuurlijk. Meteen valt op hoe weinig er eigenlijk veranderd is in het gamen. De nieuwe Ghostbusters game laat je op zoek gaan naar spoken, deze moet je met je wapen controleren waardoor je ze met de val kunt opsluiten. Iets dat ik vijftien jaar geleden ook al deed. Gelukkig heeft het niet helemaal stilgestaan rond de ontwikkeling in games en kunnen we dit op alle systemen alvast in een stukken mooier jasje doen dan op de Commodore 64. Op de PC, PS3 en Xbox 360 zal dit jasje het mooist zijn en van deze laatste versie zijn de laatste bewegende beelden dan ook vrijgegeven.

Ontwikkelaar Terminal Reality, die we kennen van Bloodrayne 2 en Aeon Flux, is voor Vivendi Universal druk aan de slag met de game en de titel lijkt inmiddels in een vergevorderd stadium. Toch moet de game pas in het najaar van 2008 verschijnen. Nog een jaartje wachten voor ons dus. Even leek het erop dat nieuwe ontwikkelaar Zootfly met de game bezig zou gaan, maar deze kreeg de licentie niet en dat heeft nu zijn duidelijke redenen. In de game gaan we spelen met Peter Venkman, in een verhaallijn die zich twee jaar na de tweede Ghostbusters film afspeelt. Toch zien we ook bekende elementen terug: Slimer en de Marshmallow Man zullen hun opwachting maken in de game. Met verschillend wapentuig gaan we de kleine en grote spoken eind 2008 tegemoet en in ieder geval één gamer kan daar niet op wachten: moi. Eens kijken wat de rest van de redactie denkt op pagina 2.
|