Electronic Gaming Monthly pakt deze maand uit met extra veel aandacht voor Silent Hill 5. Terecht, lijkt ons, aangezien het hier de allereerste next-gen editie in de Silent Hill reeks betreft.
Uit het artikel van EGM leren we dat we Silent Hill 5 pas in het najaar van 2008 mogen verwachten.
Verder komen we te weten dat - ondanks next-gen graphics - een aangepaste versie van het Silent Hill kenmerkende grain (korrel) effect aanwezig blijft. Qua graphics leren we ook dat mist een heel belangrijk aspect in de game zal vormen. Hoewel die in de demo die EGM mocht bekijken nog helemaal niet op punt stond is het de bedoeling dat deze meer dan levensecht gaat worden. Als speler moet je als het ware door de mist heen snijden.
Het hoofdpersonage van de game is Alex. Deze 22-jarige man is een militair en dat zal zich ook laten voelen in het combat-systeem. Juist omwille van je job beschik je over combatskills die je in vorige Silent Hill edities niet kon gebruiken. Omdat het spel anders iets te makkelijk zou worden, werd ook het niveau van je vijanden opgekrikt. Zo gaan deze heel realistisch reageren op geluiden en kunnen ze nu ook zelf deuren of ramen openen.
In Silent Hill 5 krijgen we ook met 'interactieve' omgevingen te maken. Stel dat jij botst tegen een stoel, dan is het mogelijk dat deze stoel op zijn beurt valt tegen een gedekte tafel, waarvan dan weer een glas op de grond klettert. Alles heeft zo zijn gevolgen.
Ten slotte leren we ook dat de rechterstick gebruikt zal worden om je omgeving te bekijken.







|