Nieuws: Veel nieuwe Call of Duty 4 multiplayer info
Door Rene Groen op 08-08-2007 om 21:27
|
Bron: IGN
|
Terwijl Treyarch werkte aan Call of Duty 3 was Infinity Ward al bezig aan het vierde deel, de verwachtingen van de game zijn dan ook hooggespannen.
Uiteraard moet het spel naast een intensieve singleplayer ook een uitgebreide multiplayer bevatten en bij IGN mochten ze alvast enkele uren met deze multiplayer aan de slag. Wij keken over hun schouder mee en kunnen de volgende informatie met jullie delen:
- Infinity Ward maakt nog maar eens duidelijk dat het spel een exclusieve beta krijgt die dus niet naar de PC of PlayStation 3 komt. Het spel zelf komt tijdens de herfst voor alle drie systemen tegelijkertijd uit.
- De beta heeft nog geen officiële launchdatum, toch geeft de ontwikkelaar nu al aan dat ze deze zo lang mogelijk door willen laten gaan. In de beta is een levelcap qua ervaring aanwezig (level 20), een level waar je geleidelijk naartoe zult gaan. Helaas worden statistieken niet opgeslagen, op het moment dat je de game koopt moet je dus weer vanaf nul beginnen.
- De multiplayer in Call of Duty 4 kent zowel Player als Ranked matches. Het spel kent hierbij gelukkig een partysysteem als in Halo, waardoor je ook met vrienden ranked wedstrijden kunt spelen.
- Het verkrijgen van ervaringspunten is een belangrijke factor waar de multiplayer op steunt. In de meeste spellen krijg je tien XP voor het doden van een vijand, speel je echter in een Team Objective game (waarbij er geen respawns zijn) dan krijg je vijftig punten. Als je meer punten weet te verdienen (aangeduid met een militaire rank) unlock je nieuwe features, customizations en zelfs game modi.
- Infinity Ward vond het belangrijk dat iedereen de multiplayer kan spelen, de grotere uitdagingen speel je dan ook pas als je dit daadwerkelijk verdient. Door goed te spelen in de lagere klassen kom je vanzelf in de hogere klassen terecht, met daarbij ook andere wapens. De XP die je verdient hangen overigens niet af van je klasse, je klasse is er meer om je rol aan te duiden.
- Er is de optie om zelf een klasse te creeëren, hierbij kies je ook een primair wapen en, indien ze voor je beschikbaar te zijn, extra opzetstukken. Hoewel je na iedere respawn met je primair gekozen wapen begint kun je uiteraard altijd de wapen van iemand anders oppakken.
- Een schot van een tegenstander is te zien op de radar linksboven op je scherm. Mocht je een geluidsdemper op je geweer hebben, dan is niet te zien waar je een schot aflost.
- Bij de creatie van je klasse kies je ook een speciale granaat, bijvoorbeeld Frag, Flash, Stun of Smoke. Mocht je zelf geraakt worden door een Stun Grenade, dan zal je langzamer bewegen, waardoor zelf schieten lastiger is, net als het ontwijken van het vuur van een ander. Naast het type granaat kies je ook één van de drie zogeheten Perks (je dient hiervoor wel minimaal level 4 te zijn), de verschillen hiervan zijn als volgt:
Perk 1:
- C4 X 2 - Twee keer een C4 die je ergens op kunt plaatsen en met een remote af kunt laten gaan. Als je al een ander wapen draagt kun je ook twee keer de reload knop indrukken om de C4 af te laten gaan.
- RPG-7 X 2 - Het wapen is langzaam, maar zeer effectief.
- Special Grendes X 3 - Kies een drietal granaten van de eerder beschreven mogelijkheden.
- Claymore X 2 - Claymore zijn explosieve mijnen die af gaan als iemand er op gaat staan. Vooral handig wanneer er iemand achter je aan rent.
- Bomb Squad - Ben je er moe van dat je iedere keer geraakt wordt door de C4's? De Bomb Squad zorgt ervoor dat je kunt zien waar de C4 geplaatst is waardoor je ze makkelijker kunt ontwijken.
Perk 2:
- Juggernaut - Meer health zodat je minder snel sterft
- Stopping Power - Verbetert de schade van je kogels
- Sonic Boom - Meer schade als je een explosief gebruikt
- Sleight of Hand - Snellere herlaadtijden, vooral handig als je de SAW met je mee draagt, dit grote geweer kost namelijk een minuut om te herladen
- UAV Jammer - Hiermee ben je niet te zien op de radar
Perk 3:
- Extreme Conditioning - Geeft de speler de mogelijkheid om over langere afstanden te sprinten, vooral handig omdat de COD 4 maps soms open gebieden bevatten
- Steady Aim - Het richten van je kogels gaat beter
- Deep Impact - Je kogels komen dieper en harder aan. Hiermee zal dus niet alle cover even goed zijn om achter te gaan zitten.
- Last Stand - Als je zoveel schade hebt opgelopen dat je bijna sterft krijg je de mogelijkheid om je pistool te trekken en op anderen te schieten tot het moment dat ze op jouw schieten. Als je geluk hebt neem je hierdoor nog net je tegenstander mee de dood in voordat je zelf gaat.
- Martyrdom - De optie om nog snel een granaat te laten vallen op het moment dat je zelf sterft. Stel dat je moordenaar snel naar de plek rent waar hij stierf, dan zal hij zelf ook sterven.
- Je kunt zelf een vijftal verschillende klassen samenstellen en opslaan, waardoor je deze altijd makkelijk terug kunt vinden en kunt wisselen.
- Als je in hogere ranks terecht komt krijg je speciale uitdagingen, denk hierbij aan 'behaal 25 kills met de M16', etc. Door deze uitdagingen te behalen krijg je niet alleen XP punten, maar ook een speciale award die gelinkt is aan een geweer. Hoe verder je komt, hoe unieke de uitdaging, denk aan 'vermoord een X aantal tegenstanders door een muur'. Hoewel dit soort uitdagingen prima samen lijken te vallen met Xbox 360 achievements is dit niet het geval, de achievements van Call of Duty 4 richten zich allemaal op de singleplayer.
- Het spel draait in zestig frames per seconde zonder enige vorm van lag. Ook de textures verdienen veel lof, daarnaast zijn de maps ook groot, maar niet overweldigend groot, precies goed dus.
- In Call of Duty 4 sterf je al binnen een aantal schoten, ook cover zoeken is door de uitgebreidheid van het spel erg lastig. Naast de bommen en granaten kunnen alle kogels door muren heen, de mate waarin dit schade aanricht licht weer aan de samenstelling van het geweer en de muur waar de kogel doorheen moet.
Als je sterft in de game is er altijd nog de klassieke kill cam, deze laat vanuit je moordenaars gezichtpunt zien hoe hij je te pakken had. Als extraatje zie je ook nog welke perk deze speler had, wellicht dat je hierdoor zelf nog aanpassingen aanbrengt bij je eigen speler.
- Afgezien van de Team Objective matches zul je snel respawnen, het respawn punt is hierbij nooit midden in het strijdsgeweld, maar altijd wel dichtbij een medestander. Dit voorkomt dat je ergens ver van de actie terecht zult komen.
- Bij IGN konden ze drie maps spelen, Overgrown, Vacant en Crash. Ieder van de maps zitten zeer goed in elkaar, uiteraard krijgt de uiteindelijke game nog meer maps, als deze allen goed zijn wil IGN het nu al de moeder van alle online shooters noemen.
- Overgrown speelt zich af in een Russisch bos, zo staat er een boerderij en nog enkele gebouwen die leeg staan, het grootste gedeelte van de map wordt echter gevormd door een open veld met daarin een droge rivier. Door het hoge gras in de game is het een goede map voor snipers, toch voelden de mannen zich nooit benadeelt als ze eens geraakt werden door een sniper. De balans van de wapens en het zicht van de kill cam zorgen ervoor dat een sniper nooit lang kan blijven zitten, de strijd blijft dus altijd eerlijk.
- Vacant is eveens een Russische map, eentje die een buitenlocatie kent met trainen, toch is de actie vooral binnen te vinden, in een verlagen bedrijfsgebouw. De vele gangen en paden zorgen voor een kat en muisspel, daarnaast kent de map ook enkele grotere locaties.
- De meest gebalanceerde map is Crash, eentje die we moeten zien als de Black Hawk Down van Call of Duty 4. In het midden van een klein stadje is een vernietigde helikopter, de rest van de map wordt gevormd door verschillende gebouwen, waarvan je ook op de daken kunt klimmen. Crash is waarschijnlijk de beste map voor Team Objective games.
- Eerder hadden we het al over uitdagingen die je kunt behalen, zo zijn er ook andere extraatjes die je unlockt door goed te spelen. Stel bijvoorbeeld dat je drie kills krijgt zonder zelf te sterven, dan unlock je de UAV, een onbemande auto die je met je team in gebruik kunt nemen. Lukt het je om vijf kills te krijgen zonder zelf het loodje te leggen, dan kun je een air strike oproepen, het is maar beter om dan ook zelf even naar binnen te lopen voordat je zelf onder de bommenregen terecht komt. Ben je echt goed en lukt het je om zeven mensen om te leggen zonder zelf te sterven, dan kun je de hulp in roepen van een helikopter die op vijanden schiet die hij in zijn beeld krijgt, deze vijand zelf kan de helikopter echter ook weer uitschakelen.
De doden die je weet te behalen via bovenstaande hulpmiddelen worden toegeschreven aan je death kill en levert je eveneens XP op. Mensen in een team zullen dan ook factoren combineren, bijvoorbeeld door eerst goed te kijken op de radar waar de vijand zich begeeft, allen naar binnen gaan en dan de air strike roepen.
- De beta kent vier verschillende game modi, te weten Free-for-all, Team Deathmatch, Team Objective en Team Tactical. Team Objective is te spelen als je minimaal level 6 bent en bevat Domination (verschillende vlaggen die evenveel teams moeten bewaken) en Search and Destroy (gebaseerd op het klassieke Counterstike, waarbij het ene team een bom moet plaatsen en de ander dit onschadelijk moet maken).
|
|
|
|
22:00 Dead Island ook naar de Xbox 360
20:31 Speed Racer volgend jaar ook te spelen
|
Reacties (6) |
|
Pagina:
1
|
|
ToxicSnake
op 08-08-2007 om 22:22
[Niv: 74 / Exp: 3720]
|
Grote lap tekst, maar wel vet, enne de SAW..... een minuut om te herladen ...
|
|
Tecnomic NL
op 08-08-2007 om 22:53
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Cain't wait for this one
Overigens weer mijn complimenten voor het verslag van IGN's Preview.
Gewijzigd door Tecnomic NL op 08-08-2007 om 22:56
|
|
Gast (86.84.103.xxx)
op 09-08-2007 om 08:14
|
ja lijkt me een vet spel
|
|
im2
op 09-08-2007 om 11:11
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Ik denk dat dit de beste multiplayer ooit wordt
|
|
Gast (82.176.142.xxx)
op 11-08-2007 om 12:38
|
Ja veel tekst maar het is zeker de moeite waard!
2 nadelen mogen er wel zijn...
Nadeel 1:Beetje jammer dat er geen voertuigen beschikbaar zijn :( :(
Nadeel 2:Verschillende rangen en levels
het gaat om de lol niet hoe goed je bent ofzo. |(
Dan word het spel té serieus :P
|
|
Master Killer
op 12-08-2007 om 20:18
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
Ik vind dat rank omhoog gaan een onzin. En dat haal 5 kills om iets extra te krijgen echt zo stom.
Iemand die niet goed is krijgt geen specials om airstrike te doen. en iemand die erg goed is krijg alleen nog maar meer kills.
Iedereen moet gewoon gelijk zijn. Wat een ROTZOOI.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|