Ubisofts Montreal studio werkt hard aan Assassin's Creed, de titel die de PC, PlayStation 3 en Xbox 360 aan zal doen. In een interview met het Britse magazine Xbox World 360 vertelde Cory May over het verhaal van de game, spoilers volgen dus.
- De game speelt zich af tijdens het hoogtepunt van de derde grote kruistocht tegen Arabië onder leiding van Richard the Lionheart. De Europese troepen proberen de regio tussen Jeruzalem en Griekenland te veroveren, deze is namelijk in handen van de troepen van Saladin, de Saracens. Tot daartoe verloopt alles historisch correct, aan dit verhaal voegt Ubisoft de Assassins toe. Zij vinden dat de oorlog nutteloos is en vinden dat de Crusaders en de Saracens samen moeten leven.
- Deze Assassins werken onafhankelijk, willen geen macht of geld, en ze proberen ook geen religie te laten overwinnen. Ze zijn zelfs volledig tegen religie, ze houden zich enkel aan hun filosofie: "Nothing is true, everything is permitted."
- De Assassins beschouwen de Crusaders en de Saracens niet als hun vijand, ze willen oorlog zelf uitroeien. Ze proberen dus de mensen uit te schakelen die de oorlog veroorzaken. Tijdens het verhaal ontdek je dat er een vierde groep actief is die alle baat heeft bij deze oorlog. Altair en de andere Assassins moeten deze groep stoppen.
- Ze wilden al lang een kruistocht nabootsen in een game, maar de consoles waren niet krachtig genoeg om die tijdsperiode eer aan te doen. Ze moesten de sfeer echt kunnen nabootsen, de clash tussen Europa en het Midden Oosten qua architectuur en kunst moest perfect weergegeven worden. Men heeft zelfs een historicus ingehuurd om de Middeleeuwen realistisch na te bouwen inclusief religieuze leiders, het stadsleven van die tijd en zulke dingen. Het was wel moeilijk om bepaalde dingen terug te vinden, zo was het zeer moeilijk om de stadsplannen van Jeruzalem, Damascus en Acre ten tijde van de kruistocht terug te vinden.
- Het boek "The Third Crusade 1191: Richard the Lionheart, Saladin and the Battle for Jerusalem" was een grote hulp, zeker omdat de game zich afspeelt in 1191.
- "Nothing is true, everything is permitted." beschrijft de Assassins perfect, kennis verwerven de Assassins naarmate ze een hogere rang krijgen in de organisatie. Terwijl je de game speelt, zal Altair in rang stijgen en dus bijleren. Om echt te weten wat deze zin betekent, zul je de game moeten uitspelen. De betekenis van deze zin is een belangrijk punt in het plot. Qua gameplay is het motto ook toepasbaar, zekerheden uit de vorige generatie games werden geschrapt en je bent compleet vrij om alles te doen.
- Men heeft voor een realistische setting gekozen omdat het de geloofwaardigheid van het verhaal verhoogt. Omdat de game zich duizend jaar geleden afspeelt is er wel genoeg vrijheid om een interessant verhaal te plaatsen. Zo is er bijvoorbeeld nog altijd geen zekerheid wat de Tempeliers in die periode hebben ontdekt en wat ze ermee gedaan hebben.
- De Assassins zijn net zo'n groot mysterie als de Tempeliers, hun natuur is zeer geheimzinnig en manipulerend. Het meeste wat je bij het begin van de game weet is in scène gezet.
- Het is tragisch dat er maar weinig games zijn waar je een emotionele band hebt met je hoofdpersonage, zeker omdat dit makkelijk moet zijn in videogames. Assassin's Creed wil dit wel doen.
- De kruistocht is maar een cover voor een groter conflict waarbij Altair een grote rol speelt. Altair was oorspronkelijk een Master Assassin, maar bij het begin van het spel is hij in onmin gevallen bij de leiders. Daarom wordt hij erop uitgestuurd om de kruistocht te stoppen door enkele mensen te vermoorden.
|