Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
07 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juli 2025 
(0) 
(0) 
04 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
02 Juli 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Juni 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
29 Juni 2025 
(0) 
28 Juni 2025 
(0) 
27 Juni 2025 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Juni 2025 
(0) 
(0) 
22 Juni 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
21 Juni 2025 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
20 Juni 2025 
(5) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
19 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
18 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(1) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Death Stranding 2: On The Beach
Gamed Gamekalender Juli 2025
Ruffy and the Riverside
TMNT: Splintered Fate
Nieuws:

Michel Ancel spreekt zich uit over Wild en Beyond Good & Evil 2


Door Rene Groen op 09-12-2024 om 16:19

Over Michel Ancel is veel gezegd en geschreven, zowel in positieve als negatieve zin. Toch heeft de beste man een indrukwekkend cv, toch ontbreken er games als Wild en Beyond Good & Evil 2. En daar wil hij nog wel wat over kwijt.

Wild betrof een survivalgame die in 2014 werd aangekondigd en exclusief op de PlayStation 4 uitgebracht moest worden. Het project was in ontwikkeling bij Wild Sheep Studio, een indiestudio die was opgezet door Ancel, en zou worden uitgegeven door Sony.

Zes jaar later was echter alles anders. Ancel kondigde aan de game-industrie te verlaten, waarmee de toekomst van Wild onzeker werd. Journalist Jeff Grubb liet een jaar later weten dat de ontwikkeling toch echt was beëindigd, waardoor er vele vragen open bleven staan.

In een interview met Superpouvior geeft Ancel eindelijk wat meer inzicht oer deze periode, waarbij hij met een beschuldigende vinger naar Ubisoft wijst. Volgens hem heeft de uitgever zijn project overgenomen, om het vervolgens 'te verpletteren'.

Volgens Ancel was er in 2018 een speelbare versie van Wild, alleen namen ze veel tijd om de game te upgraden naar de PlayStation 5, wat de productie vertraagde. Tegelijkertijd was er aan de kant van Sony een verandering in het management en dit had impact op de game. Ubisoft leek een reddingsboei toe te werpen door aan te bieden om het project over te nemen, en kort hierna kwam Sony terug en wilden ze zelfs het budget verdubbelen. Op dit punt waren de contracten met Ubisoft echter al in een vergevorderd stadium en moesten ze Sony afwijzen.

De echte problemen kwamen volgens Ancel toen de game werd overgedragen aan Ubisoft Parijs en door Tommy Francois, die Ubisoft uiteindelijk verliet na beschuldigingen van seksueel wangedrag: “Het was in deze periode dat ik opbrandde en helaas viel het spel in handen van de redactieafdeling van Ubisoft in Parijs, die zelf in chaos verkeerde."

Door zijn eigen problemen was Ancel niet langer aanwezig om Wild te kunnen verdedigen, zodat anderen vrij spel kregen om allerlei veranderingen door te voeren zonder dat ze de game daadwerkelijk hadden gespeeld. Ancel noemt het een schandaal, waarbij het spel na twee jaar werd verlaten onder het voorwendsel dat het niet langer overeenkwam met het oorspronkelijke spel: “Het is belangrijk om te begrijpen dat de redactie destijds midden in een explosie zat vanwege de interne aangelegenheden rondom Tommy François, die overigens de leiding had over Wild.”


Een ander project waar Ancel op in gaat in het interview is Beyond Good & Evil 2, waarbij hij de schuld van het niet verschijnen bij managementconflicten legt. Oorspronkelijk werd het vervolg in 2008 aangekondigd, waarna het in 2017 een nieuwe introductie kreeg. Drie jaar later verliet Ancel de game-industrie om zich te gaan richten op wildleven en nu wil hij meer openheid geven over de ontwikkeling van deze game.

Volgens hem geven ontwikkelaars zich bij sommige projecten grote uitdagingen, voortkomend uit passie, maar onwetend hoe lang en complex het pad zal zijn om deze uitdagingen te kunnen invullen. Passie mag dan wel een enorme energie geven, maar het kan ook zorgen voor conflicten tussen enthousiastelingen, of in het geval van Beyond Good & Evil 2, conflicten tussen managers.
quote:
"De art director wilde alles steeds opnieuw doen, de game director wilde een gegenereerde dungeon game maken en ik droomde van een ruimteavontuur. We konden het gewoon niet eens worden en de game director nam het project in andere richtingen.

In dit soort situaties worden de teams heen en weer geslingerd en weten ze niet eens wie de leiding heeft en wie de beslissingen neemt. De producent zou orde in de situatie moeten brengen, maar dat gebeurde niet. Yves Guillemot moest zelfs naar Montpellier komen om de boel weer op de rails te krijgen, maar dat was niet genoeg en de game director bleef koppig.”

Ancel geeft aan dat hij geïrriteerd was dat hij in verslaggevingen als één van de belangrijkste redenen werd aangewezen voor de problemen rondom de game, maar hij nam zijn verantwoordelijk door hier niet op in te gaan. Toch spreekt hij zich nu uit en zegt hij nooit een beslissing in twijfel getrokken te hebben, iets wat hij graag met criticasters zou bespreken. Volgens hem was het simpelweg een geval van gepassioneerde managers die niet met elkaar overweg konden.

Toch leek er goed nieuws te volgen. Enige tijd geleden zouden bepaalde mensen van het project zijn gehaald en werden er nieuwe managers aangewezen. Toch zouden de eerdere managementproblemen al erg schadelijk geweest zijn voor de teams. Dit kwam niet voort uit één grote schurk, maar een reeks belangrijke kwesties die onopgelost bleven op managementniveau, en daar was hij ook zelf verantwoordelijk voor: 'Ik heb mijn deel van de verantwoordelijkheid en ik had het project beter moeten verdedigen, meer aanwezig moeten zijn en meer verzoenend met het personeel.'



16:23  South of Midnight verschijnt mogelijk in maart
15:57  Capcom kondigt ontwikkelcompetitie voor Japanse studenten aan
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.