In 2008 maakten we kennis met de eerste Farming Simulator. Zoals de naam al aan geeft draait de game om het draaiende houden van je boerderij, een concept dat dermate populair bleek dat er nog vele delen verschenen. Na drie jaar wachten is het nu tijd voor de 25-uitgave.
Ondanks dat het aantal verschenen games al enige tijd niet meer op drie handen te tellen is ben ik geen ervaren Farming Simulator boer. Farming Simulator 22 heb ik vooral voorbij zien komen als mijn elfjarige boer ermee aan de slag ging en nu was het de tijd dat ik het allemaal zelf weleens wilde ondervinden. De eerste stap is dan logischerwijs de tutorial. Gelukkig blijkt mijn personage ook niet de meest ervaren agrariër. Hij neemt de boerderij over van zijn opa die hem de fijne kneepjes van het vak leert. Althans, dat was een beetje mijn hoop, alleen heeft opa er ook niet zo veel zin meer in. Na enkele basisbeginselen uitgelegd te hebben lijkt hij het wel best te vinden, mij achterlatend met meer vragen dan antwoorden. Vanuit de help sectie, met hulp van mijn zoon en de nodige YouTube video’s leer ik langzaamaan steeds meer, een benadering die vanuit de ontwikkelaar toch een stuk vriendelijker had gemogen.
Hoe je Farming Simulator wil ervaren begint bij het kiezen van de map. Naast Riverband Springs uit Amerika en het Europese Zielonka kun je ook afreizen naar Hutan Pantai in Azië. Wat de maps met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal wat leeg aanvoelen. De ontwikkelaar richt zich duidelijk op de boerderij en voegt daar weliswaar wat randzaken aan toe, denk aan het bouwen van je huis, maar hier gaat duidelijk niet de aandacht niet naar uit. En terecht wat mij betreft, de titel is niet voor niets Farming Simulator. En dus moet je de grond ploegen, gewassen inzaaien of zorg dragen voor je dieren. Met deze kernzaken kun je je wel afvragen waarom er de moeite genomen is om personages neer te zetten met tenenkrommende voice-acting en die zich als robots gedragen.
In vergelijking met de vorige editie zijn er diverse nieuwe gewassen bijgekomen, waaronder spinazie, erwten, groene bonen en twee soorten rijst, en twee nieuwe dieren, namelijk geiten en waterbuffels. De rijst en de waterbuffels verdienen speciale aandacht. Ze behoren toe aan de map in Azië en zorgen ervoor dat je velden onder water moet zetten om de rijst te kunnen kweken en de buffels staan je toe om mozzarella te maken en tegen een leuke winst te verkopen. Ook zijn er nu babydieren en dat klinkt even schattig als dat ze in de game zijn weergegeven. Zonder optie om ze te knuffelen, we hebben immers niet te maken met een kinderboerderij. En toch had ik ook op dit vlak gehoopt dat er net wat extra stappen gedaan zouden worden. Zelf zorgen voor nageslacht onder je dieren of het kunnen inschakelen van een dierenarts als dit nodig zou zijn. Wellicht dat we dit in een volgende editie terug gaan zien.
De richting die je in wil slaan is overigens niet van tevoren bepaald. Je kunt kleinschalig te werk gaan door je te richten op kassen voor bijvoorbeeld aardbeien, of je denkt grootschalig en zet je velden vol gewassen, die je in een silo opslaat om ze in een beter seizoensgetij met een hogere winst te kunnen verkopen. Bepaalde werkzaamheden kun je zelfs automatisch aan laten sturen, hoewel gezegd moet worden dat de kunstmatige intelligentie op dit vlak weleens wil haperen. Je machines, afkomstig van echte merken, lopen vast tegen een obstakel of stoppen simpelweg met werken. Nu ga ik hier geen lijst opsommen van alles wat mogelijk is in de game, wat me wel opviel is hoe diepgaand het allemaal is. De veelvoud aan gewassen, wat je hier allemaal mee kunt doen, hoe je besluit dit te verkopen en de manieren om extra geld te verkrijgen gaan erg diep. Wetende dat ik nu in herhaling ga vallen is het extra jammer dat al deze facetten niet goed uit de verf komen, simpelweg omdat je er te weinig uitleg over krijgt om het daadwerkelijk allemaal te benutten.
In de lijst der nieuwigheden is ook het weer niet vergeten. Met hagelstormen en mist worden er extra effecten toegevoegd en de verbeterde lichteffecten zijn met name in het donker merkbaar. Het zijn leuke extra’s en dat is misschien ook een beetje waar de schoen wringt. Aangezien de vorige Farming Simulator alweer drie jaar geleden verscheen is er toch de hoop dat je wat meer mag verwachten en dat bepaalde problemen zijn opgelost. Zo kon ik regelmatig niet verder in het menu totdat ik deze opnieuw had ingeladen, weigerde mijn auto achteruit te rijden totdat ik de game opnieuw had opgestart, loopt de game lang niet altijd vloeiend, is het grafisch erg wisselend en missen er de nodige geluidseffecten. Wanneer je nu een Farming Simulator game koopt is deze nieuwe editie zonder twijfel de meest uitgebreide, ben je echter al in bezit van de voorgaande versie dan moeten de nieuwe toevoegingen je wel heel erg interesseren om een aanschaf te rechtvaardigen.
Beoordeling
70
Farming Simulator 25 is een hele complete game, alleen is dit een conclusie die we ook in de vorige game hadden kunnen trekken. Liever had ik dan ook dat er net wat meer aandacht zou worden besteed aan het uitleggen van al deze verschillende elementen, voor nieuwkomers kan dit nogal overweldigend zijn.