Het is mij tijdens mijn biologielessen nooit verteld, maar egels schijnen bloedsnel te zijn. Ze sjezen over takken, onder water, door loopings en zelfs dwars door hun vijanden. Onderweg stelen ze nog gouden ringen ook... en als je een Nintendo DS hebt is er zelfs een kans dat er zo eentje over beide schermen rent!
Tenminste, als je de platformgame Sonic Rush hebt aangeschaft. Vooraf was ik eerlijk gezegd een beetje sceptisch over deze titel, het is immers een flinke tijd geleden dat ik me echt vermaakt had met een Sonic game. De laatste 3D Sonics waren nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. Echter, toen ik hoorde dat Sonic met Sonic Rush weer terug ging naar zijn roots begon ik enthousiast te worden. De 2D Sonic games van de Sega Mega Drive stonden altijd garant voor bliksemsnelle actie. Is Sonic Rush de game waar de verstokte Sega fans al jaren op hebben gewacht?
Voor de mensen die niet bekend zijn met de Sonic games zal ik in het kort vertellen wat deze nu precies inhielden. In die razendsnelle platformgames was het de bedoeling om Sonic the Hedgehog van links naar rechts door een level vol bizarre obstakels zoals loopings en kurkentrekkers te begeleiden, om het uiteindelijk op te nemen tegen Dr. Robotnik. Deze schurk, die ditmaal de naam Eggman heeft meegekregen (in Japan heet hij al Eggman sinds deel één), maakt nu de DS onveilig. Maar ook Eggman Nega, een slechterik uit een andere dimensie, heeft duistere plannen. De paarse kat Blaze is in Sonics wereld terecht gekomen om hem tegen te houden en je kunt ook met haar spelen. Zowel Sonic als Blaze hebben als doel de fraai vormgegeven levels te doorkruizen om speciale diamanten te vinden.
De twee schermen worden volop benut
De manier waarop je dat doet is het best te vergelijken met een interactieve achtbaanrit. Je hebt de eerste keer geen idee wat je overkomt als je in één van de zeven levels door een apparaat wordt gelanceerd waarna je door een looping rent, je snel moet springen om over een platform te vliegen om vervolgens op een rail te landen alwaar je al grindend overheen snelt om in een parasail te vallen. Deze vliegt weg en er begint een 3D minigame waarin je al vliegend ringen moet vangen en vijanden dient te ontwijken. Dan landt de parasail en moet je weer door de 2D wereld rennen. En dat allemaal in een moordend tempo, waarbij je steeds van het ene naar het andere scherm moet kijken als Sonic weer eens naar boven of juist naar beneden gaat. Tijd om bij te komen krijg je niet!
|