Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Death's Door


Door Rene Groen op 29-07-2021 om 05:31
Bron: Gamed

Bij iedereen komt er een moment waarop je ziel de aarde verlaat en je lichaam achter blijft. Wat weinigen weten is dat deze zielen worden geoogst door kraaien die voor de Reaping Commission werken. Een dagelijkse taak, toch gaat het fout als één van de zielen wordt gestolen door een mysterieus figuur.

Het bureaucratische kantoor van waaruit de kraaien hun opdrachten krijgen is duidelijk: falen is geen optie en dus zul je terug moeten keren om de ziel alsnog te achterhalen. Dit terugkeren doe je middels deuren die naar een wereld leiden die je van bovenaf bekijkt en niet zonder gevaar, maar wel vol geheimen is. Een vergelijking met The Legend of Zelda is snel gemaakt om meerdere redenen. Ook in Death’s Door doorkruis je eerst een deel van de wereld alvorens je bij een kerker aan komt alwaar je een item bemachtigt waarmee je weer nieuwe gebieden kunt betreden. Te denken valt aan een bom om muren kapot te maken of een trekhaak om mee over afgronden te komen. Deze items zijn ook te gebruiken als aanvalsmiddel, want net als bij de games van Nintendo is gevaar overal aanwezig.


Gelukkig is de naamloze kraai niet machteloos. Met zijn zwaard kan hij van dichtbij aanvallen en tevens beschikt hij over een boog en magie om van een afstand toe te slaan. Dit laatste is alleen beperkt mogelijk aangezien het bij ieder gebruik een punt kost die je weer aan kunt vullen door met je zwaard toe te slaan. Het zorgt voor een tactisch spel waarin je wordt gedwongen om ook dichtbij vijanden te komen. Ondoordacht spelen is dan ook niet aan te raden, al was het maar omdat je leven niet op een traditionele wijze aan kunt vullen. In plaats daarvan kom je in de wereld zaadjes tegen die je op verschillende plekken kunt planten en eenmalig per run kunt gebruiken om je leven aan te vullen. Hoewel dit een prima systeem is omdat de ontwikkelaar je na wil laten denken waar je ze wel en niet inzet zal de speler die de wereld zoveel mogelijk wil ontdekken er genoeg tegen komen om dit punt te laten vervallen. Waar eveneens over is nagedacht is dat vijanden geen levensbalk hebben, in plaats daarvan zie je dat hun lichaam steeds meer in verval komt. Omdat je, zeker bij de eindbazen, nooit precies weet wanneer je ze verslagen hebt blijft de strijd hierdoor voortdurend spannend.

In de alinea hiervoor benoemde ik al dat spelers die de tijd nemen om de wereld te verkennen beloont zullen worden. Naast de zaadjes kom je onder andere collectables, bazen die je magie verbeteren, nieuwe zwaarden met andere statistieken, heiligdommen waarbij je meer leven of magie verkrijgt of zielen tegen. zielen kun je gebruiken om op het kantoor je kracht, snelheid, behendigheid of magie te versterken en het is niet mogelijk om wapens individueel te upgraden. Omdat je lang niet alle geheimen in één keer zult ontdekken of nog niet de middelen hebt om ze te bereiken nodigt de wereld je uit om later terug te keren. Zelfs als je het verhaal doorlopen hebt is er nog end-game content aanwezig in de vorm van een epiloog. Verwacht echter niet dat de game je aan het handje zal houden. Hoewel de puzzels redelijk traditiegetrouw zijn voor bekenden met het genre (denk aan het gebruik van schakelaars en verzamelen van sleutels) is er bijvoorbeeld geen map om te kijken waar je precies naartoe moet. Tegelijkertijd is de game ook vergeeflijk. Als je sterft respawn je bij de meest dichtstbijzijnde deur en resetten de kleinere vijanden, je gespaarde zielen zullen daarentegen niet verloren gaan.


Ondanks de zware thematiek van de dood is de presentatie toch luchtig te noemen. De ietwat deprimerende wereld kent ook (soms letterlijke) lichtpuntjes in de vorm van bijzondere locaties en karakters. De term less is more is ook prima toepasbaar op het verhaal, zo zijn de te lezen teksten minimaal en toch is het verhaal prima te volgen. Ook op ander vlak heeft de ontwikkelaar simpele dingen bedacht om je mee te nemen in de spelwereld. Neem bijvoorbeeld het camerastandpunt dat je net niet om een hoekje laat kijken, tot het moment dat je er vlakbij staat en de camera ineens 90 graden draait om te laten zien welk geheim er aanwezig is. Een ander voorbeeld is de muziek die uit slechts enkele instrumenten bestaat en erg minimalistisch is, tot het moment dat de game je aandacht wil grijpen en grootser begint te spelen. Voor de prijs van twintig Euro haal je een game in huis die zich kan meten met zijn grotere genrebroeders en dat is een groot compliment.
Beoordeling
90
Het is duidelijk dat Death's Door zijn inspiratie uit games als The Legend of Zelda heeft gehaald, toch weten ze hier een eigen draai aan te geven om het zich eigen te maken. Het resultaat is indrukwekkend te noemen en nodigt je uit om ook na het doorlopen van het verhaal terug te keren.


14:13  Ontmoet de bende van Super Monkey Ball: Banana Mania
05:31  Darksiders III en Yooka-Laylee bij Xbox Live Gold
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (92.108.244.xxx) op 29-07-2021 om 08:35
Deze wil ik ook nog eens gaan checken maar eerst ga ik vandaag voor The Ascent[Xbox/PC]

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Death’s Door
Type:
Game
Releasedatum:
20-07-2021
Ontwikkelaar:
Acid Nerve
Uitgever:
Devolver Digital
Media:
Geen media gevonden