Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Haven


Door Rene Groen op 11-12-2020 om 04:41
Bron: Gamed

Toen ontwikkelaar The Game Bakers in 2010 door twee oud-Ubisoft medewerkers werd opgericht spraken ze de wens uit om games te creëren zoals je dient te koken: met veel liefde. Bij hun nieuwste game Haven nemen ze dit wel heel letterlijk aangezien zowel koken als liefde twee van de hoofdingrediënten vormen.

Haven draait om Kay en Yu, een stelletje waarvan de liefde niet zo vanzelfsprekend is. Op hun thuisplaneet Apiary is er een mysterieuze entiteit, de Matchmaker, die relaties forceert en van enige spontaniteit is geen enkele sprake. Hoewel het tweetal niet aan elkaar gekoppeld is kent hun liefde geen grenzen en dus besluiten ze in hun ruimteschip, de Nest genaamd, te ontsnappen. Hun reis brengt ze naar de planeet Source alwaar ze vast komen te zitten nadat een aardbeving hun schip beschadigd. Je doel is om de verloren geraakte onderdelen te bemachtigen zodat hun ontsnapping kan worden voortgezet terwijl het verleden ze tegelijkertijd achtervolgd.


Om de onderdelen te vinden zullen ze Source moeten verkennen, een planeet dat bestaat uit verschillende regionen die met elkaar verbonden zijn. Het duo, die zich als één laten besturen, heeft speciale gravity boots om dit proces te bespoedigen en tijdens hun uitstapjes vanaf de Nest kun je ingrediënten verzamelen om speciale brouwsels te maken die je gezondheid aanvullen of je aanvallen tijdelijk versterken. Tevens kom je in aanraking met Rust, een substantie die Source in zijn greep houdt en diens dierlijke inwoners agressief maakt. Als je met ze in aanraking komt zal er een gevecht volgen waarin je beperkte aanvalsmogelijkheden hebt om ze uiteindelijk te kalmeren. Het vechten werkt in eerste instantie prima omdat er een zekere tactiek bij komt kijken en je in real-time moet reageren terwijl je turn-based keuzes maakt. Helaas blijkt al snel dat dit concept gedurende de game nauwelijks evolueert, ondanks dat ze gaandeweg enkele nieuwe mogelijkheden toevoegen.

De kritiek op de combat is helaas ook op te voeren als je Source doorzoekt. De omgevingen zijn weliswaar afwisselend, dat wat je doet is gedurende de twaalf uur een herhalingsoefening. Kleine frustraties gaan steeds meer irriteren, denk aan de besturing die niet precies genoeg is, verhogingen waar je niet op kunt zonder exact het juiste pad te vinden en er is geen duidelijke indicator wanneer Kay en Yu hongerig zijn. Een oplossing is om ze dan maar te laten eten alvorens ze op verkenning gaan alleen gaat dit weer ten koste van je verzamelde ingrediënten. Daar waar ik in eerste instantie geďntrigeerd was door de gameplay bleek te snel dat de ontwikkelaar hier gaandeweg weinig toevoegingen aan heeft gedaan om het voor een langere periode interessant te houden.


Belangrijkste reden dat ik toch door bleef spelen was het verhaal. Direct weten de geliefden je te grijpen, zowel door de stemacteurs die Kay en Yu perfect vertolken als het schrijfwerk dat zeer natuurlijk is. Niet alleen de serieuze onderwerpen worden besproken, ook de gespreksonderwerpen die iedereen zal herkennen die in een relatie zit zijn naadloos verweven. De studio schiet nooit door in het zoetsappige, tegelijkertijd moet je een verhaal als deze natuurlijk wel kunnen waarderen om erin meegevoerd te worden. De coöperatieve spelstand is dan ook enkel weggelegd als je dit met je vriend of vriendin wil ervaren, het is niet bepaald het type game om samen met een vriend of familielid te spelen.
Beoordeling
60
Als Haven een vier uur durende game was had dit het verhaal in de weg gestaan terwijl het de gameplay had geholpen. Het omgekeerde is nu het geval. Hoewel het verhaal van twee geliefden door prima schrijfwerk en sterke stemacteurs twaalf uur lang weet te boeien is het spelconcept dan al enkele uren herhalend en op momenten zelfs frustrerend.


04:44  Bioware toont trailer van Dragon Age 4
04:41  The Initiative komt met nieuwe Perfect Dark
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Haven
Type:
Game
Releasedatum:
03-12-2020
Ontwikkelaar:
The Game Bakers
Uitgever:
The Game Bakers
Media:





Meer media