Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Kingdom Hearts: Melody of Memory


Door Joni Philips op 17-11-2020 om 11:46
Bron: Gamed

Sinds de originele Kingdom Hearts uit 2002 laat Square-Enix ons genieten van de unieke mix tussen Final Fantasy en Disney in een originele en boeiende verhaallijn. In het recentelijke Kingdom Hearts III kwam er een einde aan de zogenaamde Dark Seeker Saga die we achttien jaar lang konden volgen. Square Enix zorgt met Kingdom Hearts: Melody of Memory voor een muzikale terugblik op de saga.

Hoewel de game – verteld uit het oogpunt van Kairi – een overzicht geeft van de hele saga, is Melody of Memory vooral een terugblik op de muzikale hoogtepunten. Het verhalende aspect is dan ook wat meer naar de achtergrond geschoven. In de World Tour mode komen wel scenes voor uit alle voorgaande games – hoewel Kingdom Hearts III eerder verwaarloosd is aangezien beide games gelijktijdig werden ontwikkeld – maar dit is onvoldoende om alle nuances uit die games te begrijpen, zeker omdat hier en daar bepaalde werelden zijn overgeslagen. Het is dan ook eerder een aanvulling dan een vervanging. Wel heeft het ontwikkelteam ervoor gekozen om hier en daar hints toe te voegen van wat komen gaat, hoewel het nergens echt om iets substantieel gaat.


Melody of Memory heeft dat echter niet nodig, gewoon omdat het muzikale eerbetoon zo sterk is. Uit de hele Kingdom Hearts soundtrack zijn meer dan 140 nummers weerhouden, met een mix van Kingdom Hearts, Final Fantasy en Disney nummers. Natuurlijk zou het dan logisch zijn om de loftrompet op te steken voor het briljante werk van geniale componisten als de veel te jong gestorven Howard Ashman, en de Sherman broers. Meer dan een eerbetoon aan hen is de game een ode aan Yoko Shimomura, die als componiste heeft meegewerkt aan elke Kingdom Hearts game. Zij gaf al die games mede een emotionele touch, iets wat zeer duidelijk wordt met het spelen van Melody of Memory waarin haar werk centraal staat. Om de nostalgie te bevorderen heeft men zelfs vaak gekozen voor de originele versie van tracks, en niet die gebruikt werden in de latere remakes.

Natuurlijk schittert Melody of Memory ook gewoon als ritmegame, Square Enix heeft namelijk opnieuw het team achter de Theatrhythm serie ingeschakeld. Zij hebben niet gekozen voor een simpele upgrade van dat systeem, maar hebben iets nieuw geprobeerd. In de eerste plaats bestaat de game uit drie soorten missies: Field Stages, Memory Dives en Boss Battles waarbij Field Stages de meerderheid van de stages vormen. Aangezien deze eveneens de meest kwalitatieve ervaring vormen, is dat een duidelijk pluspunt. Hierin lopen drie karakters over een parkoers, waarbij af en toe vijanden verschijnen. Door op de juiste knop(pen) te drukken worden deze uitgeschakeld. Doe dit op het ritme van de muziek om meer punten te scoren. Hoe vaker de juiste knop wordt ingedrukt, hoe hoger de ketting gaat en dus de score oploopt.


Het hele gebeuren was de eerste minuut ietwat verwarrend, maar daarna was het eenvoudig om in de maat te blijven. Op zeldzame momenten leek het alsof de game niet reageerde op mijn input, maar dat kan ook simpelweg aan mijn ritme gelegen hebben en dat ik gewoon net iets te laat was aangezien het steeds gebeurde aan dezelfde kant van het scherm. In het algemeen reageerde alles namelijk zeer vlot, en was het nooit te moeilijk om de uitdagingen te halen. Er zijn zelfs wat opties om de game voor iedereen geschikt te houden, denk aan meerdere moeilijkheidsgraden waardoor er meer vijanden in beeld komen, maar ook de optie om met één knop te spelen zodat er minder nagedacht moet worden. Ook Kingdom Hearts fans met minder ritmegevoel kunnen dus aan de slag.

Na Field Stages zijn er eveneens meer traditionele ritme-levels, de zogenaamde Memory Dives waarin simpelweg het ritme dient te worden gevolgd. Deze zijn veel minder spectaculair en daardoor minder memorabel. Wel spectaculair zijn de Boss Battles, welke eerder zelden voorkomen. Deze vergen meer aandacht. In de achtergrond van dit alles beschikt de game over verschillende Role Playing Game systemen zoals het levellen en het craften van nieuwe materialen. Deze systemen treden niet te fel op de voorgrond, maar zijn vooral aanwezig om de ervaring fris te houden. Elke ronde zorgt wel voor een of andere kleine verbetering, een reden om verder te blijven spelen want er is altijd een beetje vooruitgang.


Melody of Memory bestaat echter niet alleen uit de World Tour mode, naast de singleplayer Track Selector beschikt de game ook over een multiplayer! De lokale coöperatieve mode Double Play draait rond samenwerking, waarbij de ene speler als Riku en de andere als Sora aan de slag gaat in verschillende Field Stages. Mensen die competitie verkiezen, vinden hun plezier eerder in de online Versus Mode – op Switch is deze eveneens lokaal speelbaar – die speelt zoals de Field Stages. Het geheel wordt echter opwindender gemaakt met de mogelijkheid de andere speler te saboteren. Zo is het mogelijk vijanden onzichtbaar te maken of valse noten toe te voegen. Enigszins spijtig dat dit alleen op de Switch lokaal speelbaar is want het zou ideaal zijn om vrienden uit te dagen en dan gemeen te saboteren.
Beoordeling
90
Melody of Memory is een liefdevolle terugblik op de hoogtepunten van de Kingdom Hearts serie, eentje die door intelligent gameplay-design zowel fans van ritmegame als fans van de originele Kingdom Hearts games met plezier doet mee-neuriën met die briljante muziek. Het is dan ook eentje die thuishoort in elke collectie.


15:44  Animal Crossing: New Horizons met winterse trailer
15:54  2K kondigt 2KFest aan
 Reacties (3)
 Pagina: 1
dantekloon op 17-11-2020 om 12:57 [Niv: 185 / Exp: 9252]
Game is erg fun. Heb er mooie herrineringen aan ivm dat ik nog maar 14 was toen KH voor de ps2 verscheen in 2002. Heb hem met sinterklaas gekregen toen. Niceee

Alleen erg jammer dat ze de KHIII gedeelte niet echt hebben aangepakt. Terwijl elke world 2 tracks heeft heeft de KHIII worlds maar 1 track.

Ook is het erg jammer dat er totaal geen enkele aanwijzing in de gane zit over het bestaan van Pirates of the Caribbean, winnie the Pooh en Tarzan en de DDD world van Fantasia.

Heb er erg van genoten

Gast (94.109.89.xxx) op 17-11-2020 om 15:01
Sora de rapper

Gast (217.103.21.xxx) op 18-11-2020 om 13:57
Een freaking 9?
Maar Valhalla een 8?

Wtf

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Kingdom Hearts: Melody of Memory
Type:
Game
Releasedatum:
13-11-2020
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:





Meer media