Nadat Psychonauts in 2005 verscheen moesten we lang wachten op een sequel. In de tussentijd is er veel gebeurd, waaronder de overname van ontwikkelaar Double Fine door Microsoft.
Psychonauts 2 werd tijdens The Game Awards in 2015 aangekondigd middels een crowdfunding die uiteindelijk vier miljoen dollar op wist te brengen. Met dit bedrag wilden ze de game in 2018 uitbrengen, dit werd echter doorgeschoven naar 2019 en later naar 2020. Te midden van deze tijd werd Microsoft eigenaar van Double Fine en brachten ze de uitgeefrechten terug van Starbreeze, dat op dat moment in financiële problemen verkeerde, voor $13,2 miljoen.
In gesprek met Games Industry laat Double Fine oprichter en Psychonauts 2 game director en schrijver Tim Schafer weten dat de steun van Microsoft ervoor gezorgd heeft dat ze content terug konden brengen dat anders geschrapt zou worden, waaronder baasgevechten:
quote: "Met Psychonauts 2 konden we het einde van ons budget zien aankomen, en dus hadden we veel dingen geschrapt, waaronder de baasgevechten. Nu kunnen we die weer inbrengen en we hebben zoiets van 'we denken dat mensen het zouden hebben opgemerkt als we die baasgevechten niet hadden gehad'. Het spel kunnen voltooien zoals het bedoeld is, was erg belangrijk.
Ik kijk er naar uit om dingen om de juiste redenen te doen. Als je maar een bepaalde hoeveelheid tijd en geld hebt, spring je misschien in een deel van het spel waar je nog niet klaar voor bent of begin je aan kunst te werken voordat je klaar bent met het ontwerp. Maar nu kijk ik uit naar dit tijdperk waarin we alles doen wat goed is voor de game."
Ondanks de overname door Microsoft komt Psychonauts 2, naast zijn release op de PC en Xbox One, nog altijd naar de PlayStation 4.
|