Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Juni 2020 
(13) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
30 Mei 2020 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(15) 
(0) 
(7) 
29 Mei 2020 
(7) 
(0) 
(13) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
28 Mei 2020 
(11) 
(0) 
(15) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Mei 2020 
(17) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
26 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
(14) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Mei 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(10) 
24 Mei 2020 
(0) 
(14) 
23 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2020 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
20 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(7) 
(3) 
19 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2020 
(6) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
17 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
16 Mei 2020 
(3) 
(12) 
(1) 
(2) 
(3) 
(0) 
15 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Maneater
Minecraft Dungeons
Gamed Gamekalender Juni 2020
Mafia II: Definitive Edition
Review:

Disaster Report 4: Summer Memories


Door Joni Philips op 05-04-2020 om 11:56
Bron: Gamed

Spellen plaatsen ons vaak in apocalyptische landschappen, maar die apocalypsen betreffen dan vaak bovennatuurlijke evenementen zoals een zombieplaag, of een realistisch horrorscenario dat hopelijk nooit zal uitkomen zoals een kernoorlog. In het Japanse Disaster Report 4: Summer Memories beleven we een vaker voorkomende ramp: een aardbeving in een gigantische metropool.

Dat dat scenario wel uitermate realistisch is, werd bewezen in 2011. Toenmalige ontwikkelstudio Irem ging de game – destijds in ontwikkeling voor PlayStation 3 – oorspronkelijk lanceren op 10 maart 2011. Een kleine vertraging zorgde ervoor dat de game uiteindelijk nooit zou verschijnen op PlayStation 3. Op 11 maart werd Japan namelijk getroffen door een vernietigende aardbeving en tsunami, met tienduizenden doden tot gevolg. Het waren het soort omstandigheden waarin een game als Disaster Report 4 natuurlijk nooit kon overleven. Jaren later zou huidig ontwikkelstudio Granzella de franchise overnemen, om Disaster Report 4 alsnog te lanceren, ditmaal op PlayStation 4 en Nintendo Switch. Door een speling van het lot belandt de game nu in onze handen in het midden van een nieuwe wereldwijde crisis, zodat de game praktisch behekst lijkt. Maar misschien is ontsnappen aan een aardbeving wel de juiste afleiding voor een uiterst gekke periode in ons leven.


Onder de hoede van de voormalige ontwikkelstudio Irem zorgde Disaster Report vaak voor bombastische verhaallijnen alsof je deelnam aan een goedkope versie van de rampenfilm 2012, maar dat is verdwenen in deze editie. De initiële aardbeving lijkt bijna een dagdagelijkse gebeurtenis in de ogen van de karakters. Dit vertaalt zich ook direct in de taken die je kunt opnemen, zo kun je een man helpen om zijn lunch terug te vinden. Dit soort onzinnige taakjes wordt gecombineerd met meer ernstige keuzes zoals het doden van slavenverkopers, die je later in de game moet maken, maar die daarbij even lichtzinnig worden opgenomen. Je keuzes worden als onbelangrijk beschouwd, hoewel er veel aandacht naartoe gaat. Wanneer je aan een bepaald ernstig moment extra tijd wil besteden, dan is dat niet mogelijk; terwijl je op andere momenten gedwongen wordt om tijd door te brengen met karakters die niets waard zijn. Het zorgt in zijn totaliteit voor een schizofrene ervaring waaruit je weinig positiefs zal meenemen, terwijl dit in voorgaande edities eerder een kracht was.

De oude Disaster Report spellen maakten een tweedeling. Langs één kant was het de bedoeling om andere overlevenden te helpen, maar langs de andere kant was het eveneens de bedoeling om zelf te overleven door tijdig onderdak te zoeken, voldoende te eten, droog te blijven, en dergelijke. Het zorgde voor een interessante combinatie die hier volledig is weggevallen. Statussen als honger zijn niet verwijderd, maar zitten verborgen in menu's en hebben in tegenstelling tot in voorgaande games geen effect meer. De focus ligt daardoor op het ontsnappen aan de stad, en terwijl de nodige personen te redden. De game is hierbij redelijk lineair, wat de vele backtracking in de tweede helft van het spel heel vervelend maakt. Hoe je verder kunt komen, is ook niet altijd even duidelijk. Vaak zie je wel waar je logisch naartoe zou moeten, maar om dat punt te bereiken moet je acties uitvoeren in een volgorde die willekeurig lijkt. In plaats van na te denken ga je dus gewoon overal alles proberen.



Het rampzalige karakter van Disaster Report wordt ook vertaald in de technische afwerking, waar Granzella absoluut geen indruk maakt. Ondanks de stevige basis van de Unreal Engine 4 weet men hier geen stabiele ervaring naar voren te brengen, met onder andere een framerate die zelfs in de beste omstandigheden geen dertig frames haalt. Met momenten gaat deze echter zo sterk omlaag dat de game als onspeelbaar aanvoelt, iets wat vooral opvalt op de Nintendo Switch. Het is tegelijkertijd op te merken dat de game zelf op geen enkel moment echt knap lijkt. Ondanks het feit dat Granzella een verse start heeft gemaakt en dus naar eigen zeggen niets heeft hergebruikt van de originele PlayStation 3 versie, komt dit niet naar voren. Het lijkt namelijk wel eerder een vroege PlayStation 3 titel. Er zijn enkele indrukwekkende scenes wanneer een of andere spectaculaire na-schok plaatsvindt, maar deze zijn te zeldzaam om de algemeen tegenvallende technische prestatie goed te maken.
Beoordeling
60
Granzella heeft de Disaster Report serie niet opnieuw op de kaart gezet, Disaster Report 4: Summer Memories schiet tekort op de punten waarin voorgaande edities zich wisten te onderscheiden. Het gebrekkige verhaal, de feitelijke 'afwezigheid' van systemen als honger en de slechte technische afwerking zorgen voor een game die niet meteen positief in het oog springt.


11:16  Vorm je nalatenschap in Humankind trailer
10:54  Helaas, The Last of Us 2 krijgt geen demo
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (77.173.96.xxx) op 05-04-2020 om 19:16
De originele games zijn erg leuk, ik wil deze ook wel.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Disaster Report 4: Summer Memories
Type:
Game
Releasedatum:
07-04-2020
Ontwikkelaar:
Granzella
Uitgever:
Nippon Ichi Software
Media:


Meer media