Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
17 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
15 Februari 2020 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 Februari 2020 
(12) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Februari 2020 
(5) 
(1) 
11 Februari 2020 
(0) 
(1) 
(7) 
(0) 
(1) 
(1) 
10 Februari 2020 
(3) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Februari 2020 
(6) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
08 Februari 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
07 Februari 2020 
(2) 
(0) 
(15) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Februari 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(2) 
(6) 
(0) 
05 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(9) 
(0) 
04 Februari 2020 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
03 Februari 2020 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Februari 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Februari 2020 
(0) 
(7) 
31 Januari 2020 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
30 Januari 2020 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
(2) 
Monster Energy Supercross 3
Patapon 2 Remastered
Coffee Talk
Gamed Gamekalender Februari 2020
Review:

Dragon Ball Z Kakarot


Door Rene Groen op 27-01-2020 om 05:02
Bron: Gamed

Het is alweer even geleden dat ik Dragon Ball Z had gekeken, toch staat de serie me nog helder voor de geest. Sterker nog, ik was er dermate van onder de indruk dat ik vervolgens Dragon Ball, Dragon Ball GT en Dragon Ball Super ben gaan kijken en in het bezit ben van meerdere DVD boxen. Het is nu echter tijd om terug te keren naar waar het – voor mij – allemaal mee begon.

Dragon Ball Z Kakarot is namelijk een hervertelling van de Dragon Ball Z serie. We starten ook nu bij de saga waarin we kennis maken met Vegeta, dienen af te rekenen met Cell en nemen het uiteindelijk op tegen Buu. Niet door simpelweg de hoofdgevechten af te werken, tussentijds kun je semi-open omgevingen verkennen en er is zelfs een RPG aspect geïmplementeerd. Om het verhaal goed te kunnen volgen is enkele basiskennis wel aan te raden. Ontwikkelaar Cyberconnect2 vertrouwt erop dat je enigszins bekend bent met de karakters en hun achtergronden en laat veel informatie dan ook snel en kortstondig passeren. Tegelijkertijd is dit ook te prijzen, veel van de grotere scenes - denk aan de eerste gevechten met Raditz – kun je zelf ervaren en worden niet afgedaan middels een cutscene of Quick Time Event.


De gevechten zijn grotendeels bekende kost als je eerder games uit de Budokai Tenkaichi of Xenoverse reeks hebt gespeeld. In een open omgeving dien je af te rekenen met één of meerdere vijanden door ze te bestoken met slagen, KI blasts en speciale aanvallen. Deze drie dien je ook echt los van elkaar te zien aangezien ze niet al te vloeiend in elkaar overlopen. Als je na een serie slagen een speciale aanval in wil zetten gaat dit gepaard met een klein overgangsmoment waarin je tegenstander een opening heeft om toe te slaan. Tevens kun je niet enkel op de aanval vertrouwen, blokkeren is minstens zo belangrijk om een gevecht winnend af te sluiten en simpelweg op knoppen rammen is hier dan ook geen strategie om te winnen.

Van een echte balans is in de gevechten die je in de open wereld tegen komt geen sprake. Niet alleen doorbreken ze het moment van vrije verkenning, je rekent ook te makkelijk met ze af door een zelfde aanval te spammen. Anders is dit voor de strijd tegen namen als Vegeta, Cell en Buu waar je kansen af moet wachten en toe moet slaan als dit mogelijk is. Het is overigens niet zo dat je Kakarot als één personage doorloopt. Gaandeweg het avontuur krijg je naast Goku onder andere Piccolo en Gohan onder de knoppen voor de nodige variatie en op andere moment zijn het ondersteunende karakters wiens kwaliteiten je gedurende een gevecht in kunt zetten.


De kwaliteitsniveaus van je karakter zijn altijd goed genoeg om je een kans te geven in het volgende gevecht en hoewel de combat op zichzelf niets nieuws doet krijgt het toch enige verdieping middels een geïmplementeerd RPG-systeem. Middels een skill tree kun je de kwaliteiten van je karakters vergroten en om je niet té snel té krachtig te maken zal je progressie beperkt worden door het punt waar je je in de verhaallijn begeeft. Je zult dan ook niet eerder de status van Super Saiyan kunnen bereiken totdat dit in de anime eveneens het geval was.

Een ander RPG aspect vinden we terug in het Community Board. Na een gesprek, gevecht of opdracht met een bepaald karakter speel je hun Soul Emblem icoon vrij en deze geven je diverse bonussen voor bepaalde statistieken. Neem bijvoorbeeld het Z Warrior Community Board dat is toegespitst op gevechten en waarvan Goku het hoofd vormt. Door karakters die goed zijn in gevechten om hem heen te plaatsen vergroot je de schade van aanvallen, hetgeen nog eens verder uit te breiden is door cadeautjes te geven. Het is leuk om karakters als Goku en Gohan door hun ouder-kinderband aan elkaar te linken om zo weer extra voordeel te verkrijgen, tegelijkertijd voelt het systeem wat onnodig omdat je de kwaliteitsimpuls nooit op zult merken.


Zoals eerder benoemd zijn er semi-open omgevingen die je vanuit een wereldmap kunt benaderen. Het gaat dan ook niet om één grote, open wereld en dat is toch een kleine teleurstelling. Eveneens jammer is dat deze omgevingen een weinig interessante invulling hebben. Je kunt ingrediënten verzamelen om maaltijden mee te bereiden die je statistieken tijdelijk verhogen, er zijn sidequests die veelal neerkomen op fetchquests, karakters waar je maaltijden en andere zaken kunt (ver)kopen en de wereld ligt vol met Orbs die je nodig hebt in de skill tree. Deze laatste lijken vooral aanwezig om de locaties mee op te vullen aangezien ze behoorlijk leeg zijn en je veelal genoeg Orbs krijgt door het hoofdverhaal te volgen. Een stuk interessanter zijn de memorabilia die je op diverse plekken tegen komt en verwijzingen geven naar het originele Dragon Ball, alsmede andere momenten die een knipoog geven naar het bronmateriaal zoals de rijles van Goku en Piccolo.

Als Dragon Ball liefhebber heb ik genoten van Kakarot maar als gamer zijn er wel enkele kritieken aan te wijzen. De semi-open locaties hadden een meer interessante invulling kunnen gebruiken, het RPG systeem had merkbaarder naar voren mogen komen en de gevechten konden vloeiender. Toch is deze game misschien wel helemaal niet gericht op gamers, hoe gek dat ook klinkt. Laat me dit anders zeggen: als je de anime niet kent is het maar de vraag of dit na het spelen van Dragon Ball Kakarot wel het geval zal zijn. Daarvoor gaat de ontwikkelaar iets teveel uit van een zekere kennis bij de speler. In plaats daarvan richten ze zich juist op degene die deze kennis wel hebben en zij kunnen het de foutjes makkelijker vergeven.
Beoordeling
75
Dragon Ball Kakarot gaat waarschijnlijk geen nieuwe fans winnen. Daarvoor is de aankleding te karig en het verhaal wat te warrig. Ontwikkelaar Cyberconnect2 richt zich dan ook vooral op de fans en dat doen ze verdienstelijk. De minpunten zijn hiermee niet geheel vergeven, wel zijn ze makkelijker met de mantel der nostalgische liefde te bedekken.


05:02  Mosaic
15:44  Uncharted film wederom uitgesteld
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (196.244.191.xxx) op 27-01-2020 om 14:45
Waarom niet op de Switch? Beste console in het universum

Gast (78.23.49.xxx) op 27-01-2020 om 20:16
Switch sucks, en ja heb 1ntje naast mijn xbox x

Gast (77.63.53.xxx) op 28-01-2020 om 06:37
:(

Gast (5.23.164.xxx) op 05-02-2020 om 11:01
Budokai 3 zal altijd de beste zijn

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Dragon Ball Z Kakarot
Type:
Game
Releasedatum:
17-01-2020
Ontwikkelaar:
CyberConnect2
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media