Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
21 Februari 2020 
(13) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
18 Februari 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(3) 
17 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
16 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
15 Februari 2020 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 Februari 2020 
(12) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Februari 2020 
(5) 
(1) 
11 Februari 2020 
(0) 
(1) 
(7) 
(0) 
(1) 
(1) 
10 Februari 2020 
(3) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Februari 2020 
(6) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
08 Februari 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
07 Februari 2020 
(2) 
(0) 
(15) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Februari 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(2) 
(6) 
(0) 
05 Februari 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(9) 
(0) 
04 Februari 2020 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
03 Februari 2020 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Februari 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Februari 2020 
(0) 
Monster Energy Supercross 3
Patapon 2 Remastered
Coffee Talk
Gamed Gamekalender Februari 2020
Review:

Ancestors: The Humankind Odyssey


Door Rene Groen op 14-12-2019 om 20:15
Bron: Gamed

Hoewel ik ieder jaar weer kan genieten van de nieuwste telgen in de welbekende franchises raak ik minstens zo enthousiast over andere ervaringen. Op voorhand was ik dan ook erg nieuwsgierig naar Ancestors: The Humankind Odyssey, een titel die eerder op de PC verscheen en nu ook op de Xbox One en PlayStation 4 verkrijgbaar is.

Ancestors is namelijk een game als geen ander en binnen de huidige gameindustrie weet je dan direct op te vallen. We worden meegenomen naar Afrika, tien miljoen jaar terug in de geschiedenis. Iedere vorm van technologie ontbreekt en ook de mensheid bestaat nog niet in de hoedanigheid van hoe we deze nu kennen. Je dient te overleven als apenstam en je een weg door miljoenen jaren aan evolutie te banen. Een lange reis die je met heel veel vallen en opstaan zult ondergaan. Dit komt vooral omdat de ontwikkelaar geenszins van plan is je hand vast te houden. Ten opzichte van de eerder uitgebrachte PC versie zijn er weliswaar wat extra tutorials toegevoegd, toch vertellen je deze alleen de grondbeginselen en verder mag je het zelf uit gaan zoeken. Hoe zorg je ervoor dat je stam voort blijft bestaan? Welk eten is giftig en hoe ontdoe ik me van de bijwerkingen? Hoe ga je om met de gevaren van de jungle? Hoe keer je huiswaarts als er geen map is om op terug te vallen? Het zijn slechts enkele van de vragen waar je zelf de antwoorden op moet zien te vinden.


In basis draait het spelconcept om overleven en het overbrengen van kennis aan de volgende generaties. Ancestors mag dan wel een game zijn, de uitwerking nadert het realisme op angstvallige wijze. Dit komt tot uiting in vrijwel alle facetten. Als aap zul je zelf uit moeten vogelen hoe de omgeving in elkaar steekt en het gevolg voor de speler is dat je vaak onwetend bent over je volgende stap. Je leert na verloop van tijd weliswaar dat je drinken en eten op peil zal moeten blijven en je niet direct op verkenning kunt gaan in de wijde wereld, voordat je dit door hebt zul je meermaals het onderspit hebben gedolven tegenover nieuwe vijanden of uit een boom zijn gevallen omdat je mis greep bij het slingeren. Het is jammer dat dit laatste niet zozeer je eigen fout is en vooral aanvoelt als technisch mankement. Niets zo frustrerend als je aap zwaargewond op de grond te zien liggen aangezien de game besloot dat er nu even geen tak was om je aan vast te grijpen.

Omdat je met geen enkele voorkennis begint voelt alles aan als een ontdekking. Je komt erachter welke meerwaarde een simpele tak of een steen heeft en gebruikt deze kennis om kleine stapjes te zetten. Zelfs het voortbewegen als een primitief dier is een uitdaging op zich. Met de opgedane vaardigheden speel je neuro-energie vrij, te vergelijken met ervaring in andere games. Door het vullen van een skill tree verhoog je de kwaliteiten binnen je stam en maak je sprongen in het evolutieproces. Wat ik als een groot nadeel ervoer is dat je lang niet al deze kwaliteiten mee kunt nemen. Slechts een beperkt deel is vast te zetten als een basiskennis voor de volgende generatie en de vervallen informatie zal opnieuw opgedaan moeten worden. Het resulteert in een repetitief systeem dat voor veel gamers reden zal zijn om het spel tijdig aan de kant te leggen.


Het meenemen van wetenschap is afhankelijk van de grootte van je stam. Het baren van kinderen vormt een belangrijk onderdeel en niet alleen om deze reden. Mocht je komen te sterven dan zul je verder spelen als een ander lid binnen je stam. Is er niemand meer om op terug te vallen dan kun je dit zien als een Game Over en dien je opnieuw te beginnen. Je apen kunnen in die zin gezien worden als de levens waar je op terug kunt vallen, zo ook als je op een natuurlijke wijze om het leven komt. Een groot probleem wat hierbij komt kijken is dat je volgelingen vaak stupide gedrag vertonen. Als jij een vijand hebt opgemerkt en gepaste afstand bewaart loopt een andere aap die je hebt meegenomen op verkenningstocht gerust diens kaken in. Gevolg: een stamlid en daarmee een 'leven' minder.

Mijn grootste kritiek is dat Ancestors uiteindelijk te weinig als een game is neergezet. Ik hoef niet bij het handje genomen te worden, helaas slaat ontwikkelaar Panache Digital door naar de andere kant. Met slechts een summier aantal tips laten ze je los in de jungle om het zelf uit te zoeken en dit maakt de eerste tien tot vijftien uur tot een frustrerende tijd waarbij ik de controller meer dan eens weg wilde leggen. Met de tanden op elkaar en het nodige gevloek brak uiteindelijk toch wat meer de zon door. Je leert beter omgaan met je zintuigen en begrijpt, hoewel in babystapjes, wat je moet doen om te overleven en hoe je stam gezond blijft. Elementen als het drinken van water, tijdig eten en creëren van een slaapplek zijn in eerste instantie bijzonder lastig en het duurt even voordat je hiermee gewend raakt. Mede omdat er geen logboek is waar je even op terug kunt grijpen. De beloning is uiteindelijk groots als je een evolutiesprong weet te bereiken en je stam steeds menselijker gedrag begint te vertonen.


Helaas acht ik de kans groot dat veel gamers nooit op dit punt zullen komen. Naast de eerder besproken minpunten voelen de controls clunky en zijn de auditieve hints te zacht. Verder is de tijd om het gebied in te laden behoorlijk lang en de graphics weinig indrukwekkend. In combinatie met de steile leercurve zullen velen dan ook vroegtijdig afhaken en dat is enerzijds begrijpelijk en anderzijds zonde. Ancestors: The Humankind Odyssey is een bijzonder diepgaande game en behandelt een geschiedenis die we niet vaak zien. Daar wil ik de ontwikkelaar complimenten mee complimenteren, tegelijkertijd wil ik ze de tip geven om hun volgende project iets meer als game te laten zien en iets minder als werk.
Beoordeling
65
Games als Ancestors: The Humankind Odyssey is wat de gameindustrie zo nu en dan nodig heeft. Geheel unieke projecten die we niet vaak zien en daardoor direct in het oog springen. Het is alleen jammer dat de ontwikkelaar dit niet geheel heeft weten te onderbouwen met de gedachte een game te spelen. In plaats daarvan laat de game over de evolutionaire sprongen van de geschiedenis je teveel alles zelf uitzoeken.


12:00  Death Come True naar App, PC, PS4 en Switch
13:03  DLC in 2020 bevestigd voor The Outer Worlds
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Ancestors: The Humankind Odyssey
Type:
Game
Releasedatum:
27-08-2019
Ontwikkelaar:
Panache Digital Games
Uitgever:
Private Division
Media:







Meer media