Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Call of Duty: Modern Warfare


Door Rene Groen op 09-11-2019 om 09:38
Bron: Gamed

Ontwikkelaar Infinity Ward is redelijk onvoorspelbaar als het gaat om hun Call of Duty titels, zo speelden ze zich af in verschillende tijdsperioden en op uiteenlopende locaties. Toch keren ze met hun nieuwste uitgave terug naar een welbekende naam die als reboot moet dienen. Een gewaagde keuze die goed uitpakt.

Vorig jaar was het ontwikkelaar Treyarch die met Black Ops 4 onze jaarlijkse dosis Call of Duty verzorgde en in die titel moest de campaign plaatsmaken voor een Battle Royale modus. Dit is nu niet het geval, Modern Warfare rust op de drie pijlers campaign, Spec Ops en multiplayer. Er is gekozen voor een verhaal dat draait om een zoekgeraakt gifgas en de dreiging die hieruit voort komt. We zien onder andere een jongere Captain Price en ditmaal geen Hollywood acteurs om de cast mee te onderstrepen. Een geslaagde keuze aangezien iedere stemacteur zijn rol met veel overtuiging neer weet te zetten. Dit komt tevens door de nieuwe grafische engine die gezichtsuitdrukkingen op indrukwekkende wijze in beeld brengt en ook de audio is van een hoge kwaliteit.


Dit laatste is ook nodig om de verhaalvertelling op realistische wijze naar voren te laten komen. Er is gekozen om hedendaagse oorlogsvoering als uitgangspunt te nemen en we reizen onder andere af naar Londen en het fictieve Urzikstan, hoewel dit eigenlijk gewoon een vrije interpretatie van Syrië betreft. Het is iets wat eigenlijk ook voor de missies te noteren valt. Nergens zegt Infinity Ward dat je een missie naspeelt die je eerder in het nieuws hebt gezien, toch zijn de overeenkomsten veelal overduidelijk, zelfs als er een twist aan gegeven is omdat dit de verhaalvertelling ten goede komt. Is dat erg? Zeker niet! Als je even door de 'goede Amerikanen versus slechte Russen'-filosofie heen prikt is het vooral de rauwheid waarmee het verhaal indruk maakt. In deze Call of Duty dan ook geen grootse ontploffingen waar Michael Bay jaloers op zou zijn, in plaats daarvan wordt voortdurend het randje van het toelaatbare opgezocht binnen uiteenlopende missies. Onder andere de raid op een huis in een nachtelijk Londen waarbij je jezelf voortbeweegt in het zicht van je nachtkijker is een voorbeeld van een natuurgetrouwe situatie. Het maakt je als speler soms zelfs wat ongemakkelijk.

Het enige nadeel van de verhaallijn is dat deze met zijn vijf uur erg kort is. De terugkeer van Spec Ops is volgens de ontwikkelaar een verlengde van de campaign, alleen voelt dit nergens zo aan. Samen met drie anderen wordt je op een grootse map van locatie naar locatie gestuurd om missies te voltooien en de uitdaging zit hem niet in de kwaliteit van de vijanden, het is de kwantiteit waarmee ze het je lastig maken. Een voortdurende stroom aan schietschijven die een gebouw binnen blijven stormen waar je je in teruggetrokken bent valt amper serieus te nemen. Met een willekeurig team van spelers is Spec Ops vrijwel onbegonnen werk en zelfs met drie vrienden lijkt het nergens op de mode die we van vroeger kennen. Wat over blijft zijn generieke missies waarmee de plank duidelijk is misgeslagen. Spec Ops kent tevens een Survival mode die een jaar lang exclusief speelbaar is op de PlayStation 4. Aangezien wij deze versie niet ter beschikking hadden hebben we deze dan ook niet kunnen spelen.


De laatste pijler zal voor veel spelers de belangrijkste zijn en dan heb ik het uiteraard over de multiplayer. En om maar meteen met positief nieuws te beginnen: besloten is om de Season Pass geheel te verwijderen. Dit betekent dat alle toekomstige maps en modi gratis worden aangeboden. Nog meer positief nieuws is dat er ondersteuning is voor cross-play. Een Xbox One, PlayStation 4 en PC speler kunnen dan ook gezamenlijk de strijd aan gaan, mits laatstgenoemde met een controller speelt (een optie die je overigens ook uit kunt zetten). Andere wapenfeitjes die indruk maken zijn de juiste gewichtigheid van zowel de karakters als de wapens. Je rent hier niet als een supersoldaat over de map, er is een wat lager tempo om het eerder benoemde realisme te onderstrepen. Dit is ook te bemerken in de terugslag van de wapens (waarbij je ze ook neer kunt zetten om dit te voorkomen) en het ballistische model van kogels.

Als we kijken naar de modi dan zien we veel bekende namen terugkeren, denk aan Team Deathmatch, Search and Destroy, Free-For-All, Domination en Kill Confirmed. Op de lijst vinden we geen Battle Royale variant of Hardpoint (deze volgt later), wel is het tactische Headquarters terug van weggeweest en zien we een nieuw gezicht in de vorm van Cyber Attack. Alhier speel je in teams van zes en dien je een bom te planten in het kamp van je tegenstander. Respawns zijn niet aanwezig, wel kan een medespeler je weer op de been helpen. Dit laatste brengt een leuke twist mee, een ronde valt namelijk te winnen door de bom af te laten gaan of het andere team uit te schakelen. Je zult dus moeten kiezen wat de meest veilige keuze is. De eerste die vijf ronden naar zich toe weet te trekken mag zich tot winnaar kronen. Gesproken over samenwerking, dit staat ook centraal in Gunfight waarbij twee teams van twee spelers het tegen elkaar opnemen op een kleine map. Elke ronde starten spelers met een willekeurige set wapens waardoor het altijd een verrassing is wat je in je handen gedrukt krijgt. Potjes duren niet veel langer dan een minuut en het doel is om zes rondes te winnen. Door de korte speeltijd is het een ideale modus om tussendoor te spelen.


Van een veel grotere orde is Ground War, een modus waar twee teams van 32 spelers tegen elkaar strijden. Het doet denken aan Battlefield, mede omdat er ook hier voertuigen op het strijdtoneel zijn geplaatst, alleen dan zonder de grotere mate van destructie. Doel is om vijf punten op de map zo lang mogelijk bezet te houden om punten te scoren, hetgeen veelal een chaotisch tafereel is. Duidelijk is wel dat Ground War nog in zijn kinderschoenen staat, zo zijn er momenteel slechts twee maps die door hun grootte bevolkt zijn door snipers. In de andere modi zijn er vooralsnog tien maps en dit is wat karig te noemen, mede omdat de kwaliteit niet erg constant is. Door de eerder beschreven tragere gameplay en de opbouw van deze maps, inclusief vele verstopplekken, werkt het wel campers in de hand. Gelukkig zijn er altijd nog perks die campers counteren. Grootste kritiek in de multiplayer vond ik opvallend genoeg de hoorbaarheid van de voetstappen en een tegenstander die “Contact” of “Enemy Spotted” roept helpt eveneens niet mee om je locatie verborgen te houden. Gelukkig zullen deze kritieken binnenkort met een patch worden aangepakt. De vraag is nog maar of dit ook het geval is voor de skill-based matchmaking, een keuze waar niet iedereen even blij mee is.

Waar ik wel erg enthousiast over ben is Gunsmith, de manier om je wapens naar eigen smaak in te stellen. Per wapen kun je tot wel zestig aanpassingen in de onderdelen doorvoeren die de speelstijl drastisch doet veranderen. Een aanpassing aan je kogels kan bijvoorbeeld weer invloed hebben op de magazijninhoud en dit is slechts één van de vele opties waar je rekening mee dient te houden. Naarmate je meer uren maakt speel je weer nieuwe mogelijkheden vrij en dit is een prima vervanging van het Pick 10-systeem. Verder zien we dat spelers zichzelf op kunnen werken tot level 55 in een systeem waarin Prestige is komen te vervallen. Spelers doorlopen eerst de Enlisted Ranks en bij het bereiken van level 55 komen ze in de Officer Ranks die uit honderd nieuwe levels bestaan met ieder zijn beloningen en emblemen. Als het seizoen ten einde komt vervalt de Officier Rank maar blijft je Enlisted Rank behouden, inclusief de bijbehorende vrijgespeelde content.


Als we een conclusie moeten trekken dan is het dat Modern Warfare in twee van zijn drie pijlers indruk maakt. De singleplayer schept een goed beeld van actuele oorlogvoering en dit komt ook naar voren in de multiplayer. Natuurlijk, er zijn nog altijd kritieken op te merken. Neem de harde voetstappen, de voorkeur die veel spelers aan de M4 geven en – in sommige maps – de opbouw van het level. Hier tegenover staan dermate veel modi dat een ieder ermee uit de voeten kan. Of je nu alleen of in kleinschalig of juist groots teamverband wil strijden; de mogelijkheden zijn er. Het is wat dat betreft jammer dat de derde pijler, die van de Spec Ops mode, een stuk minder indruk maakt. Ongeďnspireerd is het eerste woord wat ter gedachte komt. Mocht je hier dan ook veel waarde aan hechten dan dien je dit in gedachte te houden, voor mij persoonlijk zijn de singleplayer en multiplayer gelukkig sterk genoeg om dit niet op het cijfer te laten drukken.
Beoordeling
85
Modern Warfare is een zeer geslaagde reboot, mits je niet teveel waarde hecht aan de Spec Ops mode aangezien ze hiermee de plank mis slaan. Gelukkig weet de indringende singleplayer, ondanks zijn ietwat korte duur, je lang bij te blijven en is de multiplayer net zo lang speelbaar tot de volgende Call of Duty verschijnt. Er zijn weliswaar nog enkele patches nodig om de plooien glad te strijken, de veelzijdigheid aan modi, afwezigheid van Season Pass en mogelijkheid tot cross-play maken dit een heerlijke shooter.


13:15  Take-Two met sequels en nieuw IP
15:19  Annapurna komt volgende week met nieuws
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (194.187.249.xxx) op 09-11-2019 om 13:34
Ik ben de beste speler van deze game, yu yu pang mo smoho

Gast (86.95.82.xxx) op 10-11-2019 om 22:56
Cupang

Gast (62.194.175.xxx) op 10-11-2019 om 22:58
mukbang

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Call of Duty: Modern Warfare [2019]
Type:
Game
Releasedatum:
25-10-2019
Ontwikkelaar:
Infinity Ward
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:


Meer media