Bij Sony's State of Play uitzending werd bekend gemaakt dat The Last of Us: Part II vanaf 21 februari verkrijgbaar zal zijn op de PlayStation 4. De aankondiging werd begeleid door een trailer, toch is er hierna ook nog genoeg te melden over de game.
Eén van de grotere nieuwtjes is dat deze sequel geen multiplayer zal bevatten. In een verklaring, die je hieronder kunt lezen, geeft de ontwikkelaar aan dat de singleplayer het meest ambitieuze project van de studio ooit is. Vooralsnog is er dan ook geen ruimte voor een multiplayer, tegelijkertijd doen ze hiermee niet de deur op slot en lijkt de online ambitie van het team later tot uiting te gaan komen, maar dan niet als onderdeel van The Last of Us: Part II.
In de trailer, zoals eerder deze week getoond, zagen we het bekende gezicht van Joel voorbij komen. Lang was het de vraag of de protagonist uit het eerste deel zijn gezicht zou laten zien en hier is nu dan ook een bevestiging van gegeven. Na deze onthulling ging director Neil Druckmann verder in op zijn verschijning en in gesprek met IGN geeft hij aan dat Joel nog altijd een integraal onderdeel van het verhaal vormt:
quote:"Veel in The Last of Us draait om dit duo, hun dynamiek en hoe ze samen zijn. Ik kan nu zeggen dat Joel een grote rol zal innemen in deze sequel maar hun relatie is gespannen. Dit komt enerzijds omdat tieners nu eenmaal tieners blijven en anderzijds door hun geschiedenis en dit is waarom je ze niet veel samen hebt gezien."
Druckmann wil verder nog niet veel kwijt over hoe Joel en Ellie samen zullen werken om zo spoilers te vermijden. Over een andere dame wil hij nog wel wat kwijt, ook Dina (de vrouw die een liefdesrelatie heeft met Ellie) zal een grote rol spelen binnen het verhaal. Tegelijkertijd kan hij niet bevestigen of ze sterft gedurende de opening van het spel, een gebeurtenis waar hints naar leken te zijn.
Voor wie meer over The Last of Us: Part II wil weten hebben we de nodige details voor jullie op een rij gezet, afkomstig uit previews van de media die twee uur met de game aan de slag mochten. Het geeft vooral aan wat je zoal kunt verwachten in de game, iets wat je uiteraard niet moet lezen als je compleet verrast wil worden.
Er is een patrouillesysteem opgezet rondom Jackson, Wyoming, de thuisbasis van de overlevenden. Ellie heeft hier ook een rol in, al dan niet te paard met Dina, om uit te kijken naar geďnfecteerden, plunderaars en overlevenden.
Er zijn weelderige, groene gebieden genesteld in het gebied dat ooit de drukke stad van Seattle, Washington was. In dit gebied valt met name de iconische, overgroeide natuur op die we kennen uit het origineel.
Naughty Dog heeft gelet op de kleinste details, denk aan de spieren van de paarden die reageren op diens loopbewegingen en takken van bomen die meebuigen met de wind. Ook de gezichtsuitdrukkingen zijn van groot belang, denk aan de intensiteit van Ellie wanneer ze het opneemt tegen een vijand.
Er is een nieuwe werkbank geďmplementeerd waar Ellie haar wapens kan upgraden. Vooral de details in de animatie wanneer Ellie het magazijn van een shotgun verwisseld worden geprezen.
Ellie kan hoger springen, hetgeen haar de mogelijkheid geeft om op hogere plekken te komen. Een andere kwaliteit is dat ze vijanden kan ontwijken gedurende gevechten, of met een druk op de knop weg kan duiken van Runners. Door op 'cirkel' van je controller te drukken kan Ellie plat op de grond liggen en kruipen, hetgeen haar de mogelijkheid geeft om ongezien te blijven bij vijanden of in kleine ruimtes te komen om zich te verstoppen. Tevens is het een mogelijkheid om je schuil te houden in hoog gras en geruisloos toe te slaan.
Getrainde waakhonden kunnen je ruiken en aanvallen. Gelukkig beschikt Ellie over een 'listen mode', deze staat je toe om hun sporen op te merken die ze achter laten. Denk echter niet dat het vermoorden van het baasje van de hond een directe oplossing is. Het baasje en de hond zijn vaak dicht bij elkaar te vinden en als je hem uitschakelt merk je de hond mogelijk niet meer op in het hoge gras. De ontwikkelaar wil de confrontatie met een hond niet alleen spannend en gevaarlijk maken, het zorgt tevens voor de morele keus of je de hond uit wil schakelen of vluchten.
De 'Shamblers' zijn een nieuwe vorm geďnfecteerden en geven een gasvormig zuur af als je te dichtbij ze komt, hetgeen veel schade aanricht. Wanneer je ze weet uit te schakelen ben je eveneens niet veilig, ze zullen namelijk ontploffen en verspreiden ook op deze manier hun gas. Wat het nog gevaarlijker maakt is dat deze vorm van geďnfecteerden zeer snel zijn en je dus een strategie nodig hebt om ze uit te schakelen.
Spelers hebben de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende paden van skill upgrades om Ellie zo naar je speelstijl te vormen. Survival richt zich bijvoorbeeld op Health, het vergroten van je Listen Mode radius en gooiafstand. Tevens kan Ellie melee upgrades craften en de snelheid van het craften opvoeren, rook toevoegen aan bommen of haar stealth verbeteren door geluidsdempers vrij te spelen of de snelheid van een stealth kill te vergroten. Je kunt ook blikjes op de semi-automatische geweren monteren die als demper dienen, hiermee krijg je een drietal stille, dodelijke schoten die de strategische opties van Ellie vergroten.
Menselijke vijanden zijn ditmaal slimmer, mocht je één van hun kameraden vermoorden dan zal ze dit opruien en boos maken, waardoor ze zich anders gaan gedragen.
Naast deze informatie bespreken director Neil Druckmann, mede-directors Anthony Newman en en Kurt Margenau en hoofdschrijver Halley Gross diverse onderwerpen in een nieuwe video. Druckmann geeft onder andere aan dat hij de vijanden in dit vervolg gevaarlijker wilde maken, hetgeen ook terug te lezen was in de hierboven beschreven details.
We sluiten dit nieuwsbericht af met nieuwe beelden in de vorm van een nieuwe video en screenshots.