Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
24 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(24) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Maart 2019 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2019 
(6) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(1) 
(10) 
(1) 
20 Maart 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(8) 
19 Maart 2019 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(1) 
(7) 
(0) 
18 Maart 2019 
(2) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
16 Maart 2019 
(1) 
(9) 
(1) 
(6) 
(2) 
(0) 
15 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2019 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Maart 2019 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(2) 
(4) 
12 Maart 2019 
(4) 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 Maart 2019 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
08 Maart 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
The Division 2
Devil May Cry 5
The LEGO Movie 2 Videogame
Gamed Gamekalender Maart 2019
Review:

Anthem


Door MaartenL op 24-02-2019 om 09:10
Bron: Gamed.nl

Na de release van het matige Mass Effect: Andromeda had BioWare (en EA) duidelijk nood aan een titel die hun reputatie terug op peil kon brengen. Die titel zou Anthem moeten zijn. Al sinds de aankondiging werd er aardig gespeculeerd en gehyped maar na de verscheidene demo's begon er toch twijfel te ontstaan. Kan Anthem voldoen aan de verwachtingen of zal BioWare nogmaals een slag moeten incasseren?

Net zoals de meeste games van deze alombekende RPG-ontwikkelaar wordt de toon alvast sterk gezet met een leuke introductie, welke je meteen leert omgaan met de basis van het spel. Tot dusver is alles in orde: de graphics zijn goed verzorgd, geluidseffecten verstevigen de actie en de gameplay kan moeiteloos overtuigen. De laatste Mass Effect mocht dan niet overtuigen op RPG vlak, op gebied van gameplay zat de game wel aardig in elkaar en die ervaring hierin merken we dan ook op in Anthem. Na de tutorial kunnen we uiteindelijk kiezen welke klasse Javelin (jouw robot-pak als het ware) we als eerste vrijspelen.

Met de keuze uit vier types en dus ook vier speelstijlen is er genoeg variatie te vinden. Het rondvliegen is spectaculair ongeacht je keuze maar tijdens de combat vallen de verschillen snel op. De ranger is het beste gebalanceerd en leunt ook meer aan naar traditionele shooter-gameplay terwijl de storm-klasse de vijand bestrijd met ijs, vuur of bliksem. De tank van dienst is de colossus die misschien erg log is maar enorm veel schade kan incasseren. In schril contrast is er dan de interceptor die vooral gebruikt maakt van melee-aanvallen en snelle bewegingen maar al snel het loodje kan leggen.


De gameplay van Anthem zit dus snor maar al snel zal duidelijk worden waar BioWare de plank mis slaat. Het ontwerp van de missies is in de meeste gevallen erg eenvoudig: verdedig een plek, roei alle vijanden uit of verzamel X aantal voorwerpen. Is dit klaar? Ga naar het volgende punt op de map en herhaal één van deze doelen. Niet echt wat je verwacht van een developer waarbij quests vaak erg sterk uitgewerkt zijn. Het bovenstaande beslaat dan ook het grootste deel van de "contracts" die je krijgt en tevens een groot onderdeel vormen van de end-game content.

De verhaalgebonden missies zijn gelukkig ondersteund met een sterker narratief maar met een korte duur van ongeveer tien tot twintig uur zit je snel door het hoofdverhaal heen. De drijfveer om de missies te voltooien is naar goede gewoonte de drang naar meer loot. Ondanks dat er geen gebrek aan is, is de variatie hiervan niet echt volledig tot zijn recht gekomen. Al snel stapelen de items op en hoef je slechts hier en daar een item te vervangen door eentje met betere statistieken. Pas in de end-game content begint de loot echt interessant te worden, maar daarvoor dien je het wel vol te houden tot dat punt want tussen de missies door dien je vertoeven in Fort Tarsis, waar je gesprekken kan aanknopen met NPC's. Deze behalen echter niet het niveau zoals andere BioWare-titels, waardoor je ook liever snel terug in actie wilt schieten. Het haalt een beetje de vaart uit de anderzijds snelle gameplay.


Gelukkig is er buiten het verhaal en de contracts nog de optie om freeplay of strongholds te spelen. In freeplay kan je de map op je gemak verkennen en verborgen locaties ontdekken, world events voltooien of gewoonweg op zoek gaan naar kisten met loot of onderdelen voor het craften. Op het eerste zicht lijkt de map erg beperkt, maar gelukkig blijkt dit groter omdat deze verticaal ook enorm uitgebreid kan zijn. Als laatste blijven er dan nog de strongholds over, hetgeen de Anthem-versie is van dungeons. Voorlopig zijn er drie van dit type beschikbaar en zullen er de komende maanden nog meer volgen. Alle types gameplay blijven dus hun nut behouden, zelfs op het einde.

Al deze modes kan je spelen tot met vier spelers maar het is pas op de hogere Grandmaster moeilijkheidsgraad dat teamwerk echt tot zijn recht komt. Al bij al doet de matchmaking goed zijn werk. Al kwam het wel eens voor dat ik overduidelijk in een team kwam die duidelijk niet beschikten over genoeg uitrusting om langer dan één seconde te overleven. Wat in de early access wel absoluut een ramp was, waren de laadtijden. Deze konden soms oplopen tot enkele minuten, waarop je in een missie kwam en de boodschap kreeg dat je team al verderop was. Wat doet de game dan? Je teleporteren. Vriendelijk? Ja, dat wel maar je krijgt er wel alweer een laadscherm voor. Gelukkig is dit enorm verbeterd met de day 1 patch maar toch, zoiets kan je best al verhelpen voor de launch.


Wat echter wel roet in het eten kan gooien zijn de vele bugs die het spel rijk is. Audio valt hier en daar volledig weg, een disconnect met geen loot als gevolg, een missie die blokkeert, je karakter die plots een ability niet meer kan gebruiken enzovoort. Alsof dat nog niet erg genoeg was, zijn er ook nog aardig veel problemen met hit-detectie en rubberbanding. Vaak werd ik geraakt door een vijand die me helemaal niet kon raken of kreeg ik schade door een aanval die ik ontwijkte. De gameplay mag dan wel snor zitten maar sommige systemen hebben overduidelijk nog wat werk aan de winkel.

Anthem lijkt op het eerste zicht erg knap en verzorgd en de game speelt ook heel lekker weg. Helaas ligt daar nog een dikke laag slordigheden en bugs op die eerst weggewerkt moeten worden voordat de game volledig tot zijn recht komt. Het is zeker en vast geen slechte game en de laatste week was al een goede indicatie dat BioWare er spoedig werk van maakt, maar dat excuseert natuurlijk de huidige staat niet. Ook de recente roadmap van 90 dagen ziet er goed uit, maar daar zijn we ook nog niet aan toe. Als de game die periode nog in de steigers had gestaan, had de launch heel wat beter kunnen verlopen. Hopelijk blijft BioWare er verder aan werken zodat we over een tijdje met positievere berichten kunnen komen.
Beoordeling
70
Anthem kan met sterke en verslavende gameplay een goede fundering leggen maar dient korte metten te maken met bugs en wankele netcode om volledig tot zijn recht te komen. Ook de content kan meer variatie gebruiken, iets wat hopelijk in de toekomst zal gebeuren.


10:58  Devil May Cry 5 krijgt geen DLC
09:01  Metro Exodus
 Reacties (13)
 Pagina: 1
flip122 op 24-02-2019 om 14:40 [Niv: 70 / Exp: 3504]
Vind het wel grappig om te zien heb het idee dat veel mensen echt super hyped waren voor Anthem ,maar nu toch allemaal iets hebben van maybe kijk ik toch eerst even de kat uit de boom voor ik hem haal.

Gast (192.40.95.xxx) op 24-02-2019 om 15:05
Uh, nee! Er waren juist meer mensen die negatief waren tegenover de game...

miknic op 24-02-2019 om 18:11 [Niv: 31 / Exp: 1545]
@flip122 Komt door die mooie E3 beelden, die heel anders waren dan de uiteindelijke release: https://youtu.be/QBcPS6XVABA?t=48

Gast (109.131.62.xxx) op 24-02-2019 om 20:37
Deze score is zelfs nog wat aan de hoge kant. Kijk maar even op metacritic.

Gast (92.108.244.xxx) op 24-02-2019 om 22:19
Als ik zo al die minpunten lees in reviews dat vind ik ze overal nog best hoog.

Het is nu wel duidelijk dat van Bioware niets fatsoenlijks meer over is.

MaartenL (Redacteur) op 24-02-2019 om 22:23 [Niv: 472 / Exp: 23593]
De score is hoog omdat de basis van de game stevig in elkaar zit en dat er op het gebied van variatie en verbetering makkelijker werk van gemaakt kan worden.

Je kan toch moeilijk verwachten dat mijn ervaring met de game meteen moet overeenkomen met een gemiddelde score op Metacritic.

Gast (109.131.62.xxx) op 24-02-2019 om 23:55
Zo bedoelde ik het niet MaartenL. Ik heb de game niet gespeeld en iedereen heeft recht op zijn of haar mening. We hoeven niet als makke schapen het oordeel van anderen te volgen. Ik wilde alleen maar zeggen dat dit nog een 'gunstige' score is en dat de game in het algemeen vrij dramatisch wordt ontvangen.

laraishond op 25-02-2019 om 08:57 [Niv: 148 / Exp: 7410]
Waar gaat de wereld heen als bij een nieuwe release van Bioware bij een 70 over een hoog cijfer gesproken wordt.

Gast (92.108.244.xxx) op 25-02-2019 om 12:21
@laraishond

Ze moeten maar eens stoppen met games uitbrengen tewijl er in wezen nog 6 maanden werk voor nodig is.

Gamers voor early acces laten betalen en dan bagger geven moet je ook hard afstraffen.

Gast (62.140.137.xxx) op 25-02-2019 om 21:27
Persoonlijk trekt de game mij wel. Heb em ook gepre-ordered. Start over een paar weken wel, na no een patchronde of wat. Sommige bugs waar ik nu nog over lees lijken me wel irritant. Neemt niet weg dat ik de overall gameplay van de demo erg tof vond. Jammer van de te vroege release. Beter hadden ze wat resources van de demo verplaatst naar de definitieve build. De demo vond ik qua afwerking niet top, ondanks de schik die ik er mee had. Dit voelt een beetje als een huis opleveren voordat de deuren en ramen er in zitten. Niet representatief voor wat het wordt of zou moeten zijn.

Gast (213.127.77.xxx) op 26-02-2019 om 03:42
Deze game is shit en geloof me ik ben niet de enige die het zegt

https://www.youtube.com/watch?v=8AJsKyh0x7w&t=772s

Ik heb de game terug gebracht continue de zelfde missies spelen en die laadtijden omg |(

Gast (83.84.171.xxx) op 26-02-2019 om 20:36
Veels te hoog! 4/10 voor mij...dit is veel meer teleurstellend dan Crackdown 3.

Gast (145.131.207.xxx) op 28-02-2019 om 12:49
Ik weiger gewoon EA games, scheelt een hoop gezeik.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Anthem
Type:
Game
Releasedatum:
22-02-2019
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Electronic Arts
Media:





Meer media