Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Metal Gear Survive


Door Rene Groen op 04-03-2018 om 12:01
Bron: Gamed

Een non-canon Metal Gear titel zonder betrokkenheid van de grote meester? Het is voor velen als een besmettelijke ziekte. Iets waar je op voorhand een oordeel over velt en waar je met een grote boog omheen loopt. Mijn verwijzingen naar Metal Gear Rising: Revengenace en Metal Gear Acid als reden dat spin-offs ook leuk konden zijn deden deze meningen niet veranderen. Kan het uiteindelijke product dit wel?

Gamers vroegen zich bij de aankondiging van deze game af waarom er het stempel Metal Gear op werd geplakt en het antwoord is simpel: omdat Survive zich in ditzelfde universum afspeelt. Om precies te zijn tussen de gebeurtenissen van Ground Zeroes en The Phantom Pain maar dan wel met een kleine twist. Het gaat namelijk om een scenario wat had kunnen gebeuren, zonder dat het toebehoort aan de officiële verhaallijn. Kunnen jullie de verwijzingen naar wormgaten en zombies nog herinneren? Deze kans is niet heel groot omdat het meer een aantekening in de kantlijn dan een volwaardig aspect van het verhaal was en toch is dit nu juist het uitgangspunt geworden. Een alternatief universum vol met zombies, die hier de naam Wanderers dragen. Het was op dit punt dat mijn overtuiging van een Metal Gear spin-off misschien wat scheurtjes begon te vertonen. Dat ze Metal Gear als referentiekader gebruiken vind ik namelijk prima, tegelijkertijd hadden ze er meer inhoud aan kunnen geven als het een geheel nieuw project was. Het verhaal is namelijk niet heel erg indrukwekkend en een echte binding tussen karakters ontbreekt.


De hoofdgedachte van de game is dat je moet overleven en je weg huiswaarts moet zien te vinden. Makkelijker gezegd dan gedaan als je eigen aangemaakte personage voortdurend te kampen heeft met honger en dorst. Ongetwijfeld neergezet als 'spannend' gameplayaspect maar iets wat vooral naar voren komt als frustrerend en irritant. Met name dorst is vervelend aangezien je in het begin vrijwel enkel toegang hebt tot vervuild water, hetgeen je over laat geven. Maar ook voedsel is veelal niet direct te consumeren, wanneer je bijvoorbeeld met je speer op schapen jaagt zul je deze eerst moeten bereiden alvorens ze eetbaar zijn en op deze manier ben je voortdurend bezig met zaken die niet direct in relatie staan tot de hoofdmissies. Je bent hierdoor vooral op op metertjes aan het letten terwijl je tevens op zoek moet naar hulpmiddelen om je basis mee uit te breiden, je karakter mee te levellen, overlevenden opsporen die zich bij deze basis voegen, wapens verzamelen om te gebruiken als aanvalsmiddel tegen vijanden en drinken en eten om toch vooral niet vroegtijdig tegen de vlakte te gaan. Een tutorial helpt je weliswaar goed op weg, toch voelen de eerste uren wat frustrerend aan. Je bent hierin simpelweg nog te zwak qua lichaam en geest om enige weerstand te kunnen bieden en de vraag is of je deze uren wil gebruiken om naar de leukere onderlaag te graven.

Zelfs na deze eerdere frustrerende uren verandert de opzet van de game overigens nauwelijks. Erop uit trekken, hulpmiddelen verzamelen en overleven zijn de drie peilers die van begin tot eind centraal blijven staan. Wel worden ze uitgebreid wanneer je ook op je zuurstof moet letten. Een giftige wolk onder de naam The Dust bevat namelijk de beste hulpmiddelen, tevens is het de plaats waar veel Wanderers samen komen. Tegelijkertijd is het een plaats waar je gedesoriënteerd raakt en sterkere monsters je het leven zuur proberen te maken. Sneaken is dan ook veelal het advies, terwijl je altijd een oog moet blijven houden op je brandstof. Het ontbreekt Metal Gear Survive dan ook aan veel variatie, ondanks de toevoeging van een coöperatieve spelstand waarbij de verzamelde beloningen overdraagbaar zijn. Anders gezegd; alles wat je in de singleplayer weet te verkrijgen is bruikbaar in de multiplayer en andersom. Deze multiplayer draait om het verslaan van hordes sterker wordende vijanden – al dan niet door hulpmiddelen te bouwen om ze op afstand te houden – en hoe beter je dit doet, hoe hoger de beloning die je ervoor terug krijgt.


Pas na de nodige uren spelen (je hebt zo'n 25 uur nodig om het verhaal te voltooien) beginnen sommige irritaties te verdwijnen en komt er meer plezier bij kijken. Niet omdat het spel wezenlijk anders is geworden maar vooral omdat je de mechaniek beter leert begrijpen en je meer weerstand kunt bieden zonder voortdurend iedere meter nauwlettend in de gaten te houden. Dit komt mede omdat je basis begint te groeien door de hulpmiddelen die je hebt gevonden. Hierdoor bouw je bijvoorbeeld een waterzuiveringssysteem en kun je gewassen telen, alsmede bevrijde personages op pad sturen. Dat dit alles in een Metal Gear setting is geplaatst hebben we op enig moment dan ook maar losgelaten, ondanks dat je er wel aan herinnerd zal worden. Dit is zowel een zegen als een vloek. Spelers die eerdere games in de serie hebben gespeeld zullen veel overeenkomsten zien in termen van gameplay, waardoor het spel op dit vlak een lagere instapdrempel kent. Tegelijkertijd is het voor Konami een reden om wat gemakzuchtig om te gaan met bijvoorbeeld het spelgebied, dat wel erg herkenbaar is. De echte verrassing blijft hierdoor uit.

Wanneer we al het bovenstaande in ogenschouw nemen is Metal Gear Survive een aardige game. Hoewel de eerste uren het nodige doorzettingsvermogen vragen en de gameplay hierna inhoudelijk niet heel anders is komt er na deze tijd meer plezier bij kijken. Tegelijkertijd weet Konami zichzelf stevig in de vingers te snijden met hun DLC model. Alsof ze zelf ook wel door hadden dat het begin te frustrerend is zijn er manieren om het grinden te versnellen en zijn standaard elementen als het aanmaken van een tweede personage of gebruiken van een tweede saveslot verborgen achter transacties. Is dit nu een manier om met je achterban om te gaan? Om spelers te 'belonen' die de Metal Gear controverse juist aan zich voorbij hebben laten gaan. Hoe goed ik op voorhand heb getracht om Metal Gear Survive bestaansrecht te geven, het is op dit vlak dat Konami een dikke middelvinger opsteekt naar haar achterban. En dat is iets waar geen enkele verdediging tegen bestand is.
Beoordeling
60
Dat Metal Gear Survive de naam Metal Gear gebruikt vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Een game moet namelijk op de inhoud worden beoordeeld en juist daar is niet alles even geslaagd. Het langzame begin, de herhalende opzet en het DLC-model zijn wat dat betreft een stuk kwalijker te nemen. Metal Gear Survive is dan ook niet zozeer voor de Metal Gear fans, in plaats daarvan richt het zich vooral op de survival fans die geen problemen hebben met een game die pas na enkele uren het spelplezier écht naar voren weet te brengen.


12:05  Speelgegevens Switch blijven bewaard
11:59  [Upd.] Detroit: Become Human in mei
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (80.57.254.xxx) op 04-03-2018 om 14:29
MEH.

Gast (77.172.168.xxx) op 04-03-2018 om 15:24
Nee.

Gast (109.219.209.xxx) op 04-03-2018 om 15:49
Een 6? Dat is nog vrij riant IMO. De hele game is een dikke middelvinger naar Kojima en de Metal Gear fanbase.

Rene Groen (Eindredacteur) op 04-03-2018 om 17:54 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Heb je de recensie gelezen?

Gast (109.219.209.xxx) op 04-03-2018 om 18:09
JA!

Rene Groen (Eindredacteur) op 04-03-2018 om 18:19 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Dan heb je toch gelezen dat de 'riante' zes los staat van Kojima of de Metal Gear serie? Toegegeven, ze hadden het imo beter los kunnen koppelen van de franchise om het verhaal beter uit te werken, maar dat staat los van het cijfer.

Gast (109.219.209.xxx) op 04-03-2018 om 18:43
Ik heb het zelf ook gespeeld, de beta en vandeweek ook de volledige. Vind een 6 gewoon te hoog voor wat het doet, maar goed dat is mijn mening ;). Ze hadden het inderdaad los moeten koppelen van Metal Gear, dan hadden ze er meer innovatie in kunnen stoppen.

Gast (92.222.124.xxx) op 04-03-2018 om 19:11
Vind een 6 ook hoog. Maar goed, het is ook maar mening.

Rene Groen (Eindredacteur) op 04-03-2018 om 19:19 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Gast (109.219.209.xxx)
Daarin zijn we het eens. Het gaat me er ook niet om dat mijn 6 heilig is, ik vroeg me alleen af of je de game enkel beoordeelde op 'de titel waar Kojima niet aan meewerkte'. Denk dat we het in grote lijnen dan ook wel met elkaar eens kunnen zijn.

Gast (80.57.254.xxx) op 05-03-2018 om 15:07
doe maar ff 2,3 punten eraf voor betaling savefile.

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-03-2018 om 16:39 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Dat staat al benoemd in de review.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Metal Gear Survive
Type:
Game
Releasedatum:
22-02-2018
Ontwikkelaar:
Konami
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media