Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Lumo


Door Joni Philips op 22-10-2016 om 10:08
Bron: Gamed

Een eerbetoon aan de jaren ’80. Het is een beschrijving die wel eens durft te passeren onder indiegames. Dat je ondanks dat cliché toch nog kunt verrassen, bewijst de isometrische platform-game Lumo. Onafhankelijke ontwikkelaars verwijzen frequent naar games als Super Mario Bros, maar bij Triple Eh? kijken eerder naar Head over Heels of Q*Bert welke toen eveneens de nodige aandacht trokken.

Terwijl Super Mario Bros nog steeds vers in het collectieve geheugen ligt, zijn deze andere games al grotendeels vergeten. Het is dan ook enigszins een risico om te gaan voor een stijl dat zelfs in de jaren ’80 al niet echt populair was. Q*Bert was nog een succes, maar veel opvolging kreeg hij destijds niet. Dat de formule van de game echter nog steeds leuk kan zijn, wordt bewezen in Lumo. De schattige titel – waarin we aan de slag gaan als een kleine jongen of meisje die wordt opgezogen in een retro arcademachine – schotelt ons simpelweg een vijfhonderdtal puzzelkamers voor. In elke kamer is het de bedoeling om uit te vissen hoe je de uitgang bereikt zonder slachtoffer te worden van de vele gevaren. Het is een eenvoudig objectief dat desondanks vele uitdagingen met zich meebrengt. Vanaf het begin wordt het dus al snel duidelijk dat men bij Triple Eh? nog vaak aan het verleden denkt.


De honderden puzzelkamers steken allemaal logisch in elkaar, maar dat weerhoudt Lumo er niet van toch een stevige uitdaging te bieden. Het start eenvoudig met simpele opdrachten zoals het overwinnen van enkele platformen, maar later duiken er allerlei complicaties op zoals roterende platforms en knoppen die een effect kunnen hebben in een andere puzzelkamer. Het zorgt ervoor dat de game zonder te veel van het kernconcept te wijzigen toch veel variatie kan bieden. Je zult dan ook niet snel verveeld raken door het hoge aantal puzzels. Af en toe bevat de game ook een alternatief level, bijvoorbeeld een level waarin je op de skilatten plaatsneemt of waarin je in een mijnkar belandt. Deze afwisselingen zijn steeds onverwacht, maar zijn een goede manier om even de gedachten te verzetten. Ze voelen dan ook enigszins aan als een beloning voor het verder komen.

Initieel is de game wel gemakkelijk door de genereuze checkpoints. Je kunt de titel daardoor volledig doorspelen in een vijftal uur, maar dan heb je zeker nog niet alles gezien. Er is langs één kant een gigantische voorraad aan geheime plekjes, inclusief speciale levels die maar beperkt toegankelijk zijn waardoor je hier echt op je hoede bent, en langs de andere kant is er een Old School moeilijkheidsgraad waarin je oneindige levens en de mogelijkheid om te saven verliest. Als extra uitdaging kan dat dus wel tellen. Spijtig genoeg komt de uitdaging niet altijd van het ontwerp. Hier en daar laat de game een steekje vallen in diens opzet. Door de isometrische camera heb je niet altijd het beste overzicht, zodat je wel eens per ongeluk in een val belandt die je eigenlijk moeiteloos had moeten ontwijken. Als je snel de titel wil uitspelen is dat geen probleem, maar op de hogere moeilijkheidsgraad is dat wel frustrerend.


Als terugblik naar het verleden deelt de game ook audiovisuele gelijkenissen met de games van de jaren ’80. Eenvoudige muziekjes en effecten worden gecombineerd met een simpele grafische stijl, die niet compleet retro is maar die evenmin het uiterste vergt van een moderne console. Aangezien er ook amper animatie is, voice-acting ontbreekt en de levels redelijk leeg zijn, valt de game op dit gebied dan ook niet op. Wat wel zal opvallen zijn de vele referenties naar de tijd dat arcademachines nog populair waren. De game is gevuld met tientallen verwijzingen naar films en games uit de jaren ’80, van Tron en Raiders of the Lost Ark tot Pac-Man en Bubble Bobble. Heel wat klassiekers uit die periode worden dus aangehaald, inclusief meer typisch Europese titels die wat meer verscholen zitten in het collectieve geheugen. Wees dan ook niet verbaasd dat je niet alle referenties zult herkennen.
Beoordeling
75
Lumo voelt aan als een leuke, originele titel om enkele uren mee door te brengen. Enkel de problemen met de isometrische camera die af en toe het overzicht wegneemt, vormen een echt minpunt. In combinatie met een korte spelduur en een fletse audiovisuele ondersteuning betekent het wel dat het sterke kernconcept niet altijd goed overkomt.


10:13  The Last Guardian is Gold
09:49  Tokyo Twilight Ghost Hunters: Daybreak Special Gigs
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Lumo
Type:
Game
Releasedatum:
23-09-2016
Ontwikkelaar:
Triple Eh?
Uitgever:
Rising Star Games
Media:


Meer media