Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Juni 2025
Gamed Gamekalender Mei 2025
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Uncharted 4: A Thief's End


Door Joni Philips op 24-05-2016 om 18:43
Bron: Gamed

Naughty Dog heeft de kwalijke reputatie op elke console een nieuwe franchise te lanceren en de oude achter te laten. Het is een gewoonte die ze met plezier doorbreken om Nathan Drake een prachtig afscheid te gunnen. Het bedrijf werkte de afgelopen jaren hard aan Uncharted 4: A Thief's End, een game die de kroon op de Uncharted serie zet.

Nathan Drake nam na Drake's Deception afscheid van de gevaarlijke wereld van het schatten jagen, het had zijn vrienden en familie namelijk al meermaals in gevaar gebracht. Samen met Elena besluit hij zich te settelen, maar het blijft kriebelen. Wanneer zijn broer Sam opduikt en wanhopig om hulp zoekt, is dat een gouden kans. Samen gooien de broers zich in een nieuw avontuur waarin oude en nieuwe gezichten passeren, waarbij sommigen van die gezichten uit ietwat meer onverwachte hoek komen. Het avontuur zelf volgt een redelijk traditionele formule: een opening in het midden van een avontuur, waarna we teruggaan naar het echte begin om te zien hoe het zo ver kon komen. Het is een kwestie van snel in het avontuur komen, om dan even te vertragen zodat je goed op gang komt. Die eerste trage scène – eentje waarin opnieuw een jonge Nathan centraal staat – duurt iets te lang, maar de game zorgt daarna voor een goed gepacede rollercoaster, een mix van opvallende set pieces, grote shoot-outs, uitdagende platform-stukken en verhalende elementen. Enkel het laatste kwart van het vijftien uur durende avontuur durft daarna weer iets te lang aanslepen, het is een smetje op het rijke geheel.


De grote shoot-outs stonden in voorgaande games vaak in schril contrast met het verhaal waarin Nathan liever niet doodde, maar Uncharted 4 pakt het hier wat voorzichtiger aan. Nathan is nog altijd een massamoordenaar die de 100 meest prominente seriemoordenaars samen overtreft, het blijft nu eenmaal een coverbased Third Person Shooter, maar hij wordt nu vaker gedwongen door de omstandigheden in plaats van vrijwillig aan het schieten te gaan. Wanneer hij wel de vrijheid heeft, kan hij ook gewoon vijanden negeren via een nieuwe, eenvoudige stealthmechaniek. Vijanden hebben een duidelijk symbooltje dat toont of ze Nathan in de gaten hebben. Dit is zeker geen diepgaande mechaniek die je gerepliceerd zou willen zien in andere games, het doet echter zijn werk en werkt gewoon efficiënt. Verwacht hier dus geen The Last of Us ervaring. De AI heeft hierbij wel een upgrade gekregen zodat je frequente mede makkers perfect je voorbeeld zullen volgen. Ga jij voorzichtig te werk, dan doen zij dit ook. In tegenstelling tot Ellie in The Last of Us zul je hen maar weinig door het beeld zien lopen. Ook in vuurgevechten kunnen ze hun mannetje staan, hoewel dat – spijtig genoeg voor jou – ook opgaat voor de vijanden die proberen om je langs meerdere kanten te benaderen. Vergeet één kant in de gaten te houden en de vijanden kunnen hier plots in je dode hoek opduiken.

De eerdergenoemde stealthmechaniek is zeker niet de enige nieuwigheid, het platformen is ook onder de loep genomen met twee belangrijke toevoegingen. Er zijn nu frequente stukken waar je naar beneden moet glijden, bijvoorbeeld op een dak, waarbij je de juiste kant op moet. Ook de grijphaak wordt vaak gebruikt. Deze geeft Nathan een manier om op bepaalde stukken omhoog te klimmen of over een ravijn te springen. Het is niet zoals Assassin's Creed Syndicate waar dit je toelaat om het traditionele platformen over te slaan, het is hier vooral een aanvulling. Het platformen is voor de rest nog steeds een typische ervaring, hoewel er nu wat meer verschillende paden zijn om ergens omhoog te klimmen, het is dan ook vooral een pad zoeken dat jou goed aanvoelt. Wat qua vernieuwingen minder impact zal hebben op de meerderheid van de spelers is een uitgebreide set aan opties om de kleinste zaken in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om frequente QTEs waar je zo snel mogelijk moet drukken op een knop te vervangen door QTEs waarin je die knop simpelweg moet ingedrukt houden. Sommigen zullen nu denken dat dit wat stom is, voor mensen met een lichamelijke beperking is het echter een handige extra.


Naughty Dog legt natuurlijk een hoge focus op het verhalende avontuur, maar heeft opnieuw in een multiplayer voorzien, eentje waarvoor wordt gekeken naar het verleden van de serie. In tegenstelling tot de vorige titels is er meer een focus op het platformen, met onder andere de mogelijkheid vrij rond te bewegen met de grijphaak. Je beweegt hierdoor vlotter over de map, wat voor meer dynamiek zorgt. Ook de verschillende krachten – de Sidekicks en de Mysticals die uitgelegd staan in onze preview – zorgen voor meer opwinding in de matches waarbij zeker die laatste een goede verwijzing zal zijn naar de oude titels. In combinatie met meer loadouts voor de matches kun je alles meer afstellen op jouw speelstijl, zodat je altijd kans maakt op de overwinning, zeker omdat de verschillende modi – Ranked Team Deathmatch, Team Deathmatch, Plunder en Command – allemaal afgesteld zijn op teamwerk. Voor (Ranked) Team Deathmatch spreekt het natuurlijk voor zich, in Plunder moet je een schat zo snel mogelijk afleveren terwijl je in Command bepaalde punten op de map moet veroveren op de vijand. Elke actie kan helpen voor de overwinning, als beginneling moet je dan ook niet denken dat je geen rol kunt spelen. De multiplayer is dan ook uitgegroeid van nutteloze toevoeging tot een goede verlenging van de speeltijd.

De kracht van de PlayStation 4 geeft Naughty Dog meer kracht om mee te spelen, iets waar ze volop gebruik van maken. Hun PlayStation 3 spellen zagen er al excellent uit, maar deze gaat nog een stap verder voor één van de knapste titels die je deze generatie gaat spelen. Dit gaat echter verder dan razend knappe vistas – die wel nog redelijk rechtlijnig zijn – en veel detail, ook de animaties zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Een scene waarin Nathan, Sam en Sully een feestje moeten verkennen wordt onder andere gekenmerkt door Sully die rustig zijn sigaar uitdooft; terwijl in een andere Nathan rustig een biertje drinkt om daarna Elena haar eten te brengen. Het zijn kleinigheidjes die realistisch overkomen, een bewijs voor hun waarheidsgetrouwe animaties. Bewegingen lijken hierdoor zeer vlot, iets wat ongeëvenaard is. Dit lijkt niet altijd even geslaagd, in de eerdergenoemde feestscène lijkt Drake zich even een weg te banen door een onzichtbaar publiek, een bug die me toch even intern deed lachen. Ook in de multiplayer waar de resolutie wordt verlaagd van 1080p naar 900p maar de framerate wordt verhoogd van 30 frames per seconde naar 60 is het genieten. Het schieten voelt er gezien de framerate net iets vlotter door zonder echt grafisch in te boeten.
Beoordeling
95
Uncharted 4: A Thief's End zorgt voor beperkte vernieuwingen op een vertrouwde basis, die verder verscherpt is met onder andere aandacht voor meer natuurlijke dialogen tussen Nolan North en Troy Baker, knappere animaties, slimmere AI medemaats en meer openheid in de platformgedeeltes. Het zorgt voor een spectaculair eindstuk aan Nathan Drake's verhaal. De game laat hier en daar een steekje vallen maar is in zijn totaliteit nog steeds een topervaring die een goed afscheid voor de kenmerkende reeks van Naughty Dog vormt.


08:41  Launchtrailer Mirror's Edge Catalyst
17:22  The Witcher 3: Wild Hunt met Final Quest trailer
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Redneckerz (Redacteur) op 25-05-2016 om 20:21 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 213:
Ik begrijp nu eigenlijk niet zo goed waarom je nu nog verontwaardigd doet. Er is toch netjes antwoord gegeven?

@ Gast 37:
We laten ons ook niet kisten Het is inmiddels een bekend patroon dat deze ''trollen'' na een goed weerwoord niet meer terug reageren in een nieuwtje. Het is dus vooral een snelle post en niks anders. Helaas herhalen ze hetzelfde statement later gewoon weer in een ander nieuwtje, en dat is waar we op een gegeven moment ingrijpen

Al staan 40 reacties wel leuk natuurlijk, goedschiks of kwaadschiks

@ Gast 89:
Ik blijf het wel jammer vinden dat goede AAA games zoals deze nog eens extra goed onder de loep worden genomen op fouten, maar dat inspiratieloze drek hier niet aan wordt onderworpen. Wat is dat nou

Gast (213.46.74.xxx) op 25-05-2016 om 21:01
Redneckers:

Je krijgt van mij je gram.
Ja had op alles wat ik zij wel tegenwoord'.

Jammer.

Redneckerz (Redacteur) op 25-05-2016 om 21:25 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 213:
Je vroeg letterlijk wat voor score ik zou aanhangen op basis van je kritiek. Ik zeg dat het 87-88 is, en dan zeg jij ''Nou hier heb je je gram dan''

Oke, dan zal ik wel iets over het hoofd hebben gezien toen ik die vraag beantwoordde.

Gast (77.250.175.xxx) op 26-05-2016 om 00:26
onderbouwing en bronvermelding is fijn en soms nodig, maar dat constant gevraag ernaar van redneckerz is inderdaad storend. Net als de ellenlange opsommingen van quotes en reacties. Redneckerz, je hebt ook zeker goede inbreng hoor en je reactie hier even voor was mooi.

Redneckerz (Redacteur) op 26-05-2016 om 00:47 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 77:

Zoals al eerder uitgelegd komen dergelijke reacties vooral voor bij een specifieke set nieuwtjes. Die trol-reacties vallen erg in herhaling, vandaar dat daar onderbouwing wordt ondervraagd.

Dank voor het compliment en ik zal in het vervolg op de rest letten

Gast (77.248.238.xxx) op 26-05-2016 om 20:07
ik vind uncharted 4 had wel wat beter gekund bijvoorbeeld splitsscreen en online Co-op had makkelijk gekund

Gast (82.72.125.xxx) op 26-05-2016 om 21:15
Dit spel is als een interactieve film, de gameplay is helemaal niet ondergeschikt aan het verhaal en de graphics, maar is er in zijn geheel mee verwoven

Gast (192.40.95.xxx) op 30-03-2019 om 14:23
100/100

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Uncharted 4: A Thief's End
Type:
Game
Releasedatum:
10-05-2016
Ontwikkelaar:
Naughty Dog
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media