Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Preview:

DOOM


Door Rene Groen op 12-04-2016 om 11:27
Bron: Gamed

Noem de naam DOOM en veel gamers denken met weemoed terug aan vroeger tijden. Precies dit gevoel wil Bethesda id Software op 13 mei wederom oproepen met een nieuwe uitgave onder de gelijknamige game. Wij hebben de Beta aan de tand gevoeld en vertellen je wat de ontwikkelaar verder voor ons in petto heeft.

Maar eerst dus de Beta, die zich richtte op de multiplayer. Met twee modi (Team Deathmatch en Warpath) en twee maps nog maar het topje van de ijsberg, maar daardoor niet minder leuk om te spelen. Daar waar Team Deathmatch voor een ieder bekende kost is vereist Warpath iets meer uitleg. Het doel is om een zone te verdedigen die voortdurend in beweging is. Dit laatste vormt nu net de variatie op King of the Hill, waar het verder goed mee te vergelijken is. Beide modi schitteren in hun eenvoud. Dit klinkt als een kritiekpunt, maar ik bedoel juist het tegenovergestelde. Schuilen in een hoekje om je health terug te brengen is bijvoorbeeld geen optie. Het is DOOM zoals we dit van vroeger kennen, althans, in grote lijnen. Om de hedendaagse tijd niet geheel te ontlopen zijn er wel loadouts die een kleine breuk met het verleden vormen. Je maakt een keuze uit twee wapens en kunt andere wapens dan ook niet oprapen. Dit terwijl de chaos te midden van sterke wapens voor velen juist de charme van weleer vormde. Mocht je hunkeren naar een game die een kopie vormt in termen van gameplay dan zul je hier rekening mee moeten houden.


DOOM is nog altijd een snelle shooter waarin het niet draait om sprinten, maar waarbij een dubbele sprong je wel veel mobiliteit geeft. Zoals gezegd krijg je geen health terug door tegenstanders te ontwijken, maar juist door gezondheidspakketjes op te pikken, een principe dat eveneens voor je ammunitie te noteren valt. Om iets meer verdieping aan te brengen kun je Hack Modules inschakelen. Diens uitwerkingen zijn divers, zo heb je Vital Signs die de gezondheid van een tegenstander laat zien, Retribution die zowel de health als de locatie prijs geeft van de speler die jou als laatste doodde en Power Seeker welke de locatie van Power-Ups weergeeft. Onder deze Power-Ups vinden we tijdelijke versterkingen als Quad Damage voor extra schade, of Invisibility om je vrijwel onzichtbaar te verplaatsen.

Ook op ander gebied zien we enkele features die de multiplayer de nodige verdieping moeten geven. Neem bijvoorbeeld de Demon Runes, die de speler kortstondig veranderen in een demoon, inclusief unieke krachten. In de gespeelde Beta betrof het de Revenant die door zijn jetpack en zijn rocket launcher een krachtige tegenstander is die vanaf een hoge positie aan kan vallen. In de uiteindelijke game zijn er meer van dit soort demonen met ieder hun unieke gaven, waarbij de rune na een korte tijd of door het doden van de bezitter teruggeplaatst zal worden op de map. De enige vraag is nog of deze kracht niet voor een oneerlijke balans zal zorgen, een vraag die we nog even open laten voor de uiteindelijke game. Deze zelfde vraag valt te noteren voor de Power Weapons, extra krachtige wapens waar de Gauss Cannon aan toebehoort. Dit wapen, die je enkel in de multiplayer tegen zult komen, bevat niet veel ammunitie en kan ook niet herladen worden. De schade die het wapen doet is echter vernietigend, waarmee het als belangrijkste bestrijdingsmiddel van de Demon Runes dient.


Het moge duidelijk zijn dat DOOM een balans probeert te vinden in reeds bewezen successen en nieuwe implementaties. Dit is helemaal niet erg en mogelijk zelfs te begrijpen als ze een nieuw publiek aan willen spreken, maar toch zijn er kritieken die vanuit beide kampen klinken. Gekozen is bijvoorbeeld voor een stijl die zich nog het beste laat vergelijken met Borderlands. Wanneer je iemand raakt zie je diens schade in cijfertjes boven je slachtoffer verschijnen. Natuurlijk betreft het nog slechts een Beta en hebben ze nog een goede maand om aanpassingen door te voeren, waardoor we hier nog geen stevige conclusies aan willen verbinden.

Naast de multiplayer kun je ook terecht in een volwaardige singleplayer campagne die in totaal zo'n dertien uur in beslag zal nemen. De ontwikkelaar is nog erg stil over hetgeen we mogen verwachten, maar laten we eerlijk zijn; DOOM speel je niet voor diens diepgaande verhaal. Wat dat betreft is het al indrukwekkend te noemen dat de singleplayer dertien uur lang duurt. Hiermee is het pakket echter nog niet compleet. SnapMap is een makkelijk te gebruiken level editor die de creatieve geest van een ieder aan moet spreken. Het laat ons niet alleen maps creëren, maar zelfs geheel nieuwe modi uitwerken op zowel de PC als de consoles. Je kunt individuele kamers maken en deze aan elkaar verbinden middels gangen, modules genaamd. Het is zelfs mogelijk gebeurtenissen te implementeren op basis van de acties van de speler. De toegankelijkheid waarmee je dit alles uitwerkt moet het sterke punt vormen van SnapMap en een ongelimiteerde stroom aan levels genereren. Wij kunnen alvast niet wachten!


15:03  Don't Starve Together bijna uit Early Access
07:16  The Jungle Book
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Gast (77.249.254.xxx) op 12-04-2016 om 11:32
DEEEEEEEEEWM!

MaartenL (Redacteur) op 12-04-2016 om 12:46 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Wat ik voorlopig gezien heb zag er goed uit en het sowieso DOOM dus een must-buy voor mij :p

Gast (213.46.74.xxx) op 12-04-2016 om 14:06
Must-buy ook zeker voor mij.

Bethesda is zeker de laatst jaren de beste uitgever voor mij.

Redneckerz (Redacteur) op 12-04-2016 om 14:37 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ gast 213:
Ho ho, laten we niet Fallout 4 vergeten he. Bethsoft heeft een track record als het om slecht afleveren gaat. Gelukkig zijn dat hun eigen games en niet die van iD of hun andere zusterbedrijven.

MaartenL (Redacteur) op 12-04-2016 om 15:32 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Wat was er dan mis met FO4? Vond het best stabiel, gezien vele Bethesda games zoveel bugs hadden in het verleden...

EDIT: En bethesda als uitgever is niet hetzelfde als Bethesda als ontwikkelaar :p

Gewijzigd door MaartenL op 12-04-2016 om 15:33

Redneckerz (Redacteur) op 12-04-2016 om 16:16 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Console versies waren zwaar ondermaats. Heeft natuurlijk alles te maken met diens Creation Engine wat technisch veel haken en ogen heeft.

Gast (89.98.133.xxx) op 12-04-2016 om 16:38
wou , red , ga jij zeiken als een bord een kleur mist , doe met wat je krijgt in een game. of het nou goed of minder is. eigenlijk kun jij beter niks meer zeggen . dat is beter .

MaartenL (Redacteur) op 12-04-2016 om 16:54 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Als je het console gedeelte aanhaalt kan je beter refereren naar RAGE, van dezelfde ontwikkelaar, die ook niet echt optimaal draaide op consoles.

Gast (5.132.109.xxx) op 12-04-2016 om 18:26
@Maartennl

RAGE draaide op de ps3 60 fps en op de xbox 360 30 fps. Ontzettend mooie engine met hele grote texture mogelijkheden. Draaide prima verder en gezien de gebruikte technieken voor die tijd voor de ps3 nog wel, was het echt een prestatie.

MaartenL (Redacteur) op 12-04-2016 om 19:19 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De engine had zeker mogelijkheden maar was echt mooi was het niet. Zelfs op PC hadden ze tweaks en mods nodig om degelijke texturen te krijgen.

Wat ik destijds gespeeld had op PS3 was absoluut niet aan 60 FPS (laat staan 1080p) en had enorm veel last van screen-tearing.

Redneckerz (Redacteur) op 12-04-2016 om 19:31 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 89
''wou , red , ga jij zeiken als een bord een kleur mist , doe met wat je krijgt in een game. of het nou goed of minder is.''

Het is weinig zeiken wanneer het een publiek geheim is dat Creation, en daarmee de versie van Gamebryo die Bethsoft gebruikt, qua management nogal een rommeltje is.

''eigenlijk kun jij beter niks meer zeggen . dat is beter''

Omdat ik genuanceerde kritiek lever? Oh wacht, mogen we dat ook niet meer van Gast 89?

@ MaartenL:
''Als je het console gedeelte aanhaalt kan je beter refereren naar RAGE, van dezelfde ontwikkelaar, die ook niet echt optimaal draaide op consoles.''

Draaide beter op 60 FPS op consoles dan elke COD titel ever?

''De engine had zeker mogelijkheden maar was echt mooi was het niet''

Kan ik mij ook niet echt in vinden. RAGE bood een enorme wereld aan op vrijwel perfecte 60 FPS aan vrijwel constante 720p (Rage had een dynamische resolutie). Het hele Megatexture idee zorgde wel voor wat lagere kwaliteit texturen, maar de game zelf was een plaatje imo.

''Wat ik destijds gespeeld had op PS3 was absoluut niet aan 60 FPS (laat staan 1080p)''

He? PS360 versies waren nooit 1080p.

''had enorm veel last van screen-tearing''

En daarnaast: HE???

Uit http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-rage-face-off:

''That's as close to a solid 60FPS as you're going to see all year - we couldn't find any duplicate frames at all on the PlayStation 3, while the tiny handful of dropped frames on Xbox 360 couldn't be seen by the human eye. Now compare and contrast that with Call of Duty: Black Ops and you'll have some idea of how much of a technical achievement it is for id software to be able to sustain that frame-rate, pretty much without fail, with this level of graphical detail.'' (Ook veel lagere input lag wordt genoteerd)

Dus, hoe kom je op de opmerking dat de console versies niet 60 FPS zijn en veel screentearing vertonen?

MaartenL (Redacteur) op 12-04-2016 om 19:43 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Mijn hands-on met de game op PS3 gedurende Gamescom

http://www.gamed.nl/view/91067

En zelfs op PC was het maar matig qua textuur-kwaliteit en het open wereld gedeelte was enorm beperkt. Als dat niet het geval was, was er ook geen reden om te modden voor hogere textuur kwaliteiten.

En "laat staan 1080p" betekende niet dat de game in 1080p zou draaien op consoles.

Gast (213.46.74.xxx) op 12-04-2016 om 20:33
Redneckerz

Ho ho toen ik hem eerst op de XO speelde baalde ik echt van de frame rate en het visuele gedeelte maar sinds een paar weken heb ik een nieuwe PC en lijkt Fallout 4 [dubbel-dip] haast een ander spel.Loopt netjes 60fps en is visueel soms zelfs indrukwekkend.Ja de bugs zijn er nog steeds maar die neem ik voor lief.

Fallout 4 is zeker op de PC een topper. :)

Gast (213.46.74.xxx) op 12-04-2016 om 20:37
(5.132.109.xxx)

Rage draaide op de 360 60fps & PS3 30fps hoor.
De PS3 versie was niet al te best.

Redneckerz (Redacteur) op 12-04-2016 om 20:39 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ MaartenL:
Rage had wel fantastische vergezichten, maar helaas werd daar weinig aandacht aan gegeven - http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=447871

Bovendien moet je toch concessies maken als je 60 FPS gaat targeten op consoles, zeker op last-gen. Zo is alle belichting in Rage ingebakken en weinig dynamisch.

''En "laat staan 1080p" betekende niet dat de game in 1080p zou draaien op consoles.''

Je noemt het wel in 1 zin over de PS3 versie waar je ook het gebrek aan 60 FPS noemde: ''Wat ik destijds gespeeld had op PS3 was absoluut niet aan 60 FPS (laat staan 1080p)''

Niet zo raar dus als dat wordt tegengesproken lijkt me?

@ Gast 213:
''Rage draaide op de 360 60fps & PS3 30fps hoor.
De PS3 versie was niet al te best.''

Allebei 60 FPS, zie link hierboven. Laten we dat aub gewoon duidelijk hebben.

Gewijzigd door Redneckerz op 12-04-2016 om 20:42

Gast (213.46.74.xxx) op 12-04-2016 om 20:48
Sorry je hebt gelijk die draaide wel 60 maar was wel minder dan de 360 versie had ik toen begrepen.


Gast (213.46.74.xxx) op 12-04-2016 om 20:53
Hoop dat id na Doom verder gaat meteen Rage 2 want die eerste vond ik te gek.Hij had wat min punten maar gaf wel veel plezier + in die tijd een erg mooie game.

Redneckerz (Redacteur) op 12-04-2016 om 21:11 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 213:
Het enige significante verschil is dat de PS3 versie minder goede texture streaming heeft door diens blu-ray drive. Beiden houden een 60 FPS update, alleen X360 wilt nog wel eens een paar frames droppen.

Dan nog praten we over een veel consistentere performance dan bijvoorbeeld bij een COD titel.

MaartenL (Redacteur) op 12-04-2016 om 22:18 [Niv: 472 / Exp: 23598]
COD is ook niet echt een goede referentie.

Het is echt een cash-grab geworden en dat merk je wel aan de kwaliteit van zowel de gameplay- en technische kant >_<

Redneckerz (Redacteur) op 12-04-2016 om 22:32 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ MaartenL:

''COD is ook niet echt een goede referentie.''

1 van de weinige FPS titels die 60 FPS op consoles target lijkt mij een goede referentie. Onder COD heb je altijd ''perceptual 60 FPS'', oftewel veel framedrop en een framerate tussen de 50-60 FPS. Rage demonstreert een veel consistentere ervaring.

Dark Nemak op 13-04-2016 om 17:58 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Hier de pc nerds zijn weer aan het zeiken hoor. Precies of console games zijn slecht, kijk maar eens hoe mooi MGS5 is en hoe hij draait op 60fps en 1080p en DOOM gaat hetzelfde verhaal zijn maar ja da's normaal sinds ze een nieuwe engine gaan gebruiken voor DOOM.

Redneckerz (Redacteur) op 13-04-2016 om 18:44 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Dark Nemak:
Waar lees jij die betreffende ''PC nerds'' dan?

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
DOOM
Type:
Game
Releasedatum:
13-05-2016
Ontwikkelaar:
id Software
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media