Hoewel we jaarlijks vele games games gepresenteerd krijgen is dit slechts het topje van de ijsberg, vele andere titels weten het namelijk niet te redden. Onder deze games valt ook Come Midnight.
Adrian Chmielarz, het hoofd van ontwikkelaar Peple Can Fly, gaat tegenover Eurogamer in op het project dat uiteindelijk werd geannuleerd door het inmiddels failliete THQ. Come Midnight was in de maak voor de PlayStation 3 en Xbox 360 en het doel was om deze in 2007 uit te brengen, echter besloot THQ een jaar eerder om dit geen doorgang te geven.
Volgens Chmielarz had het project één groot probleem: het was zeer lastig om het aan omstanders uit te leggen. Niet gek als hij eraan toevoegt dat het een mix was van een noire, survival-horror, adventure, thriller en liefdesverhaal. Om toch een poging te wagen vergelijkt hij de titel met een meer gestroomlijnde L.A. Noire die Uncharted ontmoet. De speler is een privédetective die in een normaal onderzoek betrokken lijkt te zijn, maar naar blijkt zijn er ook krachten van invloed vanuit een andere wereld. Later blijft dat de privédetective zelf is overleden en dat je kunt communiceren met de doden. Door deze dode aan te raken kon je als speler namelijk de laatste dertig seconden van diens leven bekijken: "It was moody as f***, an incredibly moody game. Great narration, third-person perspective like Resident Evil mixed with LA Noire, and full of surprises.”
De focus van de titel lag op de vraag hoe het zou zijn om een bovennatuurlijke detective in de jaren veertig te zijn. De uitgebreide gameplaymechanieken worden nog eens benadrukt door de uitspraak dat je diverse plaatsen in de game bezocht, vuurwapens kon hanteren maar er ook vuistgevechten plaatsvonden. Kortom: een hoop verschillende ideeën in één game. Teveel wellicht? Chmielarz kan dit begrijpen, maar voegt hieraan toe dat de annulering ook in redenen buiten de game zelf lagen. THQ was bezig met een reorganisatie en wilden slechts één titel aanhouden. Gekozen werd voor S.T.A.L.K.E.R., een game die meer geavanceerd was en ook bijna was afgerond, terwijl Come Midnight op ongeveer één derde van zijn ontwikkeling zat. Zijn uitspraak over THQ in deze tijd kent maar weinig liefde: "They seriously f***ed us over at this point. They just cancelled. ‘OK we’re just cancelling the game – see ya.’ It’s all corporate bulls***; three weeks before, they cancelled all communication – no phone calls, stopped answering emails. Absolute a**holes.”
Op het moment van deze annulering was People Can Fly onafhankelijk en ze bevonden zich in een precaire financiële situatie. Het deed ze besluiten om Come Midnight te laten rusten en te trachten om het succes van Painkiller te evenaren met een andere titel. Ze ontwikkelden een prototype, lieten deze zien aan Epic Games voor een second opinion en kregen te horen dat het getoonde werk goed genoeg was. De game was op dat moment zelfs zo goed dat ze niet op zoek hoefden naar een uitgever, Epic Games wilde het spel zelf op de markt gaan brengen, hetgeen uiteindelijk resulteerde in Bulletstorm en een overname van de studio.
In een later stadium trachtte Chmielarz de ontwikkeling van Come Midnight opnieuw op te pikken, echter werd het spel ook op dat moment nog altijd te verschillend bevonden. Toch is zijn hoop nog altijd niet verloren, momenteel tracht hij uit te vinden wie de rechten van het project in handen heeft, hetgeen zeker niet THQ is. Graag zou hij de game alsnog willen realiseren en hij zou er graag een blog aan besteden.
Onderstaand enkele vroege beelden van de game.
















|