Na de bekendmaking van Insomniac Games' Sunset Overdrive gedurende de E3 van 2013 bleef het lange tijd stil rondom de game. Gelukkig is er nu de laatste uitgave van Edge, welke ons overdondert met informatie.
Sunset Overdrive draait om het idee wat er zou gebeuren wanneer je Tony Hawk een geweer zou geven. Edge noemt het spel dan ook een combinatie van de blawe luchten en punk rock van Crazy Taxi, de snelheid en de stijl van Jet Set Radio, een stad waar je doorheen kunt grinden zoals die van Tony Hawk's Project 8 en de vuurkracht van een Insomniac shooter.
Nog niet genoeg vergelijkingen? Ook de namen Prototype en inFamous komen voorbij, alsmede Prince of Persia. Deze laatste vergelijking is er omdat je ook in Sunset Overdrive tegen muren aan kunt rennen, terwijl je tevens langs rails kunt glijden terwijl je tegelijkertijd je wapen leegt. Deze kogels leeg je op zombie-achtige mutanten, tot stand gekomen door de overconsumptie van Fizzco's Overcharge Delirium XT energiedrank. Marcus Smith, de Creative Director van het project, vertelt hierover:
quote:"They're a disaster brought about by corporate greed. Fizzco is just weeks away from a worldwide release of a new energy drink called Overcharge Delirium XT. To celebrate, it invites everybody from its home town to sample it weeks before it goes on sale. Everybody in Sunset City is there having a great time. But you, the player, aren't having a good time, because you're working a shitty temp gig cleaning up at the party."
De vijanden, de 'OD'd' genaamd, hebben de stad overrompeld waarin jij jezelf gevangen zit. Fizzco heeft namelijk een simpele oplossing voor het probleem: muren rondom Sunset City bouwen en een verhaal verzinnen om uit te dragen naar de media. Jij ziet het echter als een voordeel: niet langer die saaie baan met een baas die in je nek hijgt, geen rekeningen die je hoeft te betalen, niemand die je tegen zal houden terwijl je op gebouwen klimt en je geweren leegt, harde muziek zonder klachten, kortom; enkel fun.
Sunset Overdrive speelt zich af in een open wereld, bestaande uit verschillende eilanden met ieder een volledig dag- en nachtsysteem. De eilanden zijn verticaal opgebouwd, hetgeen doet denken aan Crackdown. De nadruk ligt op snelheid en vloeiende gameplay, waarbij je op vrijwel alles kunt grinden. Belangrijk onderdeel vormen verder de 'Amps', deze kun je op wapens zetten om diens ammo of effecten te veranderen. Het verzamelen van Amps doe je door simpelweg coole dingen te doen, denk aan het doorkruisen van de stad op een toffe manier of het neerschieten van vijanden.
De beelden die we van Sunset Overdrive zien vooral kleurig, een stijl die de ontwikkelaar niet wil veranderen, hetgeen ze gedurende de ontwikkeling van Fuse wel deden. Onderstaand een blik op de titel die dit jaar voor de Xbox One moet verschijnen.