Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Michel Ancel


Door Joni Philips op 08-04-2014 om 08:39
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag is Michel Ancel aan de beurt.

Michel Ancel werd geboren op 29 maart 1972 waarna hij op jonge leeftijd begon met het bedenken en ontwerpen van videogames. Door een ontmoeting met gamemaker Nicolas Choukroun kon Ancel al op zeventienjarige leeftijd zijn hobby veranderen in een echt beroep. Hij ging aan de slag bij Ubisoft Montpellier als grafisch artiest voor Choukroun waarbij hij meewerkte aan The Intruder en Pick’n Pile. Hij verzorgde de graphics van beide titels. Hij focuste echter niet alleen op de graphics van games, in 1990 bewees hij met Brain Blaster dat hij ook kon programmeren. Hij was verantwoordelijk voor zowel de graphics als de effectieve code. Met Brain Blaster, The Intruder en Pick’n Pile had Ancel zichzelf bewezen waardoor Ubisoft hem meer vrijheid gaf. Hij mocht zelfs zijn regiedebuut maken met een eigen, originele game.


Hij bedacht de 2D platformgame Rayman waarin je aan de slag gaat met een klein kereltje zonder ledematen. De ontwikkeling van de game startte hierbij in 1992 en het resultaat zagen we in 1995 toen de game uitkwam op de Atari Jaguar. Eén jaar later maakte de game ook zijn PlayStation en SEGA Saturn debuut waar de game zijn grootste successen kende. Hierna mocht Ancel starten met de ontwikkeling van het vervolg Rayman 2: The Great Escape en diens vele ports. De nieuwe Rayman was eveneens een succes waardoor een derde deel onvermijdelijk was. Deze kreeg de naam Rayman 3: Hoodlum Havoc, maar Ancel speelde geen grote rol in de ontwikkeling van het spel. Hij adviseerde hen wanneer nodig, maar zelf focuste hij op een andere, meer ambitieuze game.

Na Rayman 2: The Great Escape startte hij namelijk de ontwikkeling van Beyond Good & Evil, een kritisch zeer succesvolle game die spijtig genoeg flopte als op verkopen aankwam. De personen die de game wel speelden, werden wel bijna allemaal fans. Onder deze groep vinden we onder andere Peter Jackson, regisseur van The Lord of the Rings, The Hobbit en King Kong. Hij was onder de indruk van Beyond Good & Evil en toen hij zocht naar een betrouwbare ontwikkelaar om King Kong om te vormen tot een game, dacht hij meteen aan Ancel. Op deze manier kwam King Kong terecht bij Ancel, die er meteen een leuke game van maakte. In vergelijking met Beyond Good & Evil en Rayman was King Kong echter maar teleurstellend en Ancel wilde terugkeren naar zijn favoriete franchises.


In 2006 onthulde hij een nieuwe Rayman-platformgame met een unieke vijand, de Rabbids. Die Rabbids stolen echter alle aandacht en Ubisoft besloot het concept van de game te veranderen. De platformgame werd een collectie minigames, waardoor Ancel het project verliet. Zelf begon hij dan maar de ontwikkeling van Beyond Good & Evil 2 welke officieel werd aangekondigd in 2008. De game kwam echter nooit van de grond en Ancel ging terug naar Rayman waarbij hij een kans waagde met Rayman Origins, een kleine episodische Rayman platformgame. De ontvangst was echter zo goed dat Ancel’s team werd uitgebreid en Rayman Origins kon uitkomen als retailgame. Na de release ging dat team verder met Rayman Legends terwijl Ancel opnieuw begon te werken aan Beyond Good & Evil 2, een titel waarop we nog steeds massaal wachten.


16:12  Wolfenstein met Nowhere To Run trailer
08:39  Mario Golf: World Tour
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (77.165.194.xxx) op 08-04-2014 om 12:14
Is tonic trouble ook niet van hem?

streetfighter op 08-04-2014 om 14:11 [Niv: 42 / Exp: 2104]
Rayman de eerste game die bij mijn PS1 zat. Klassieker

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden