Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2020 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(12) 
(0) 
(6) 
29 Mei 2020 
(7) 
(0) 
(13) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
28 Mei 2020 
(11) 
(0) 
(15) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Mei 2020 
(17) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
26 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
(14) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Mei 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(10) 
24 Mei 2020 
(0) 
(14) 
23 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2020 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
20 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(7) 
(3) 
19 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2020 
(6) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
17 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
16 Mei 2020 
(3) 
(12) 
(1) 
(2) 
(3) 
(0) 
15 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
14 Mei 2020 
(12) 
(1) 
(0) 
(3) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Mafia II: Definitive Edition
Ghost Sweeper
Trials of Mana
Animal Crossing: New Horizons
Feature:

Zijn Erfenis: Hideo Kojima


Door Joni Philips op 31-12-2013 om 08:39
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waaronder die van Metal Gear-bedenker Hideo Kojima, een man die het liefst grote verhalen vertelt.

Die liefde ontstond reeds zeer vroeg bij Kojima. Hideo Kojima werd geboren op 24 augustus 1963 in het drukke Tokio, maar op driejarige leeftijd verhuisde hij samen met zijn ouders naar een klein dorpje in het westen van Japan. Zijn ouders hadden het hierbij zeer druk en hij kwam dan ook vaak thuis in een leeg huis. Vaak moest hij enkele uren per dag alleen doorbrengen, iets wat hem nog altijd beďnvloedt. Als hij op reis in een hotelkamer zit, laat hij bijvoorbeeld constant de televisie aan staan om zich niet alleen te voelen. Hij voelde zich ook geďsoleerd door zijn professionele keuzes. Hij wilde al vroeg artiest worden, iets wat moeilijk lag in Japan waar artiesten vaak financieel problemen hebben. Desondanks begon Kojima in zijn jeugd toch als schrijver waarbij hij vaak gigantische verhalen schreef, welke vaak te lang waren voor de Japanse magazines in kwestie. Zijn verhalen werden dan ook nooit gepubliceerd. Later begon hij samen met een vriend filmpjes te maken met als idee om ooit regisseur te worden. Films waren namelijk ook een echte passie van hem, de tijd die hij doorbracht met zijn ouders besteedden ze vooral aan films.


Onder invloed van zijn ouders liet hij zijn artistieke kant tijdelijk varen. Hij begon economie te studeren aan de universiteit, maar in deze periode ontdekte hij videogames. Hij speelde voornamelijk op de NES waarbij vooral Shigeru Miyamoto’s Super Mario Bros en Yuji Horii’s The Portopia Serial Murder Case een inspiratie vormden. Die games hielpen hem om een opvallende beslissing te maken. Tijdens zijn vierde jaar op de universiteit besloot hij games te gaan maken terwijl hij tot die tijd eigenlijk filmregisseur wilde worden. Hij begon zijn ideeën te versturen naar uitgevers, maar werd vaak afgewezen. In 1986 vond hij toch een werkgever in de vorm van Konami. Bij Konami werd hij aan het werk gesteld als designer en planner voor MSX-games. In deze positie was Kojima zeer ongelukkig. Zijn ideeën werden genegeerd door zijn collega’s en bazen, de MSX vond hij maar een slecht systeem in vergelijking met de NES en door zijn gebrek aan programmeerervaring toonden zijn collega’s maar weinig respect. In deze periode ontwikkelde hij Penguin Adventure, een vervolg op Antarctic Adventure waar hij met meerdere nieuwe concepten op de proppen kwam. Desondanks bleef Kojima ondergewaardeerd.

Op een dag kreeg hij zelfs de ongelukkige taak om Metal Gear te ontwikkelen. De MSX-titel werd origineel ontwikkeld door een meer senior werknemer, maar die zat vast. Hij kon de combat namelijk niet implementeren zoals hij dat wilde door hardware-beperkingen. Kojima besloot simpelweg om de focus te verleggen. Beďnvloed door The Great Escape legde hij de focus op stealth en veranderde hij het verhaal. In de game speelden we uiteindelijk met Solid Snake die de beveiligde faciliteit Outer Heaven moet infiltreren terwijl hij vijanden ontwijkt. Het stealth genre was geboren en zijn carričre was gelanceerd. Metal Gear was namelijk direct een succes. Ook zijn volgende game was beďnvloed door films. Onder invloed van Blade Runner en The Terminator kwam hij met de post-apocalyptische avonturengame Snatcher. Hoewel de game eigenlijk niet volledig is – het einde ontbreekt door beperkingen – werd het bij release algemeen gezien als een game die zorgde voor een revolutie in het vertellen van een verhaal. Ook de graphics, muziek en gameplay werden geprezen zodat het een echte topper was. Dankzij Metal Gear en Snatcher had Kojima meteen het respect gewonnen van zijn collega’s en bazen, en aan zichzelf getoond dat die MSX niet zo slecht was.


De komende jaren ontwikkelde hij SD Snatcher en Metal Gear 2: Solid Snake welke voor een verdere evolutie zorgden van zijn stijl. In deze periode ontwikkelde hij eveneens een remake van Snatcher en Policenauts, een film noir avonturengame welke opnieuw geďnspireerd was door de vele films die Kojima had gezien. Zijn grote internationale doorbraak kwam er echter pas in 1998 met Metal Gear Solid, een 3D Metal Gear-game voor de PlayStation. Door de kracht van de PlayStation kon Kojima een cineastische ervaring leveren zoals hij wilde, iets wat hij in 2001 verder zette met Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. De twee games zorgden ervoor dat Kojima een internationale bekendheid werd en duidelijk één van de sterren werd van Konami. Hij kreeg dan ook meer vrijheid om te experimenteren, iets wat leidde tot zowel Zone of the Enders als Boktai. Beide games waren een succes en kregen een vervolg, maar Kojima bleef een band behouden met Metal Gear. Bijna jaarlijks kondigde hij zijn afscheid van de serie aan, even vaak kregen we een nieuw deel met meer cineastische invloeden en meer filosoferende vragen.

Tegelijkertijd werkte Kojima zich ook op binnen Konami, zo is hij technisch gezien vice-president van Konami. Hij kreeg dan ook de leiding over andere franchises als Castlevania wat leidde tot Castlevania: Lords of Shadow. Zelfs Silent Hill en Pro Evolution Soccer vallen tegenwoordig deels onder zijn controle waarbij de nieuwste delen ontwikkeld worden op de FOX Engine, zijn nieuwe engine voor Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Tegelijk beloofde hij dat The Phantom Pain ditmaal echt zijn laatste Metal Gear Solid wordt. Hopelijk kunnen we daarna ontdekken welke ideeën Kojima nog heeft en door welke filmregisseur hij ditmaal wordt geďnspireerd. Ongeacht de titels die Kojima in de toekomst zal maken, is het echter duidelijk dat de filmfreak Kojima een grote invloed heeft gehad. Hij was het die als eerste aantoonde dat cineastische ervaringen mogelijk zijn binnen de gamewereld, iets waar tegenwoordig vele ontwikkelaars naar streven, en hij toonde aan dat stealth ook leuk kan zijn in een game.


08:39  Dit is wat was, deel V
08:39  Tweetal Square-Enix titels voor XBLG leden
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (62.163.203.xxx) op 31-12-2013 om 10:40
Een held!!!

insignificat op 31-12-2013 om 11:15 [Niv: 92 / Exp: 4590]
verader

Gast (77.175.168.xxx) op 31-12-2013 om 12:40
Een man die moderne klassiekers maakte als Snatcher. MGS 1 en 2 die games staan gelijk aan Space Oddesey 2001, Clockwork Orange, 1984, Blade Runner enz. Helaas zit hij nu naar mijn mening zijn eigen MGS Franchise zit te vernietigen door telkens te luisteren naar de fans jammer.

Codewarrior op 31-12-2013 om 14:30 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Leuke games gemaakt vroeger, maar MGS V ziet er uit als een 13 in een dozijn saaie 3rd person shooter zoals we er zoveel voorbij zagen komen in de afgelopen jaren.

Gast (82.168.247.xxx) op 31-12-2013 om 16:45
Lol codewarrior. Wtf. Het is Geen standaard third persoon scooter maar stealthgame en nu zelfs openworld. De focus ligt wrs meer op sneaking dankzij de grote wereld. Ik denk zelfs dat mgs v de beste uit de serie gaat worden.

Dresje op 31-12-2013 om 21:09 [Niv: 18 / Exp: 898]
@Gast 82.168.247
De beste uit de hele serie was de eerste

Gast (213.236.68.xxx) op 02-01-2014 om 08:57
@Dresje

Ieder zijn mening.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden