First View: Titanfall
Door Joni Philips op 15-10-2013 om 07:50
|
Bron: Gamed
|
In samenwerking met Electronic Arts ontwikkelt Respawn Entertainment momenteel hun debuutgame Titanfall, een game die wereldwijd volop in de schijnwerpers staat. Wij blikken vandaag alvast vooruit naar één van de belangrijkste releases van 2014.
Een debuutgame van een studio krijgt typisch weinig aandacht omdat de studio zichzelf nog niet heeft bewezen, maar met Titanfall is het anders. Respawn Entertainment is namelijk geen typische nieuwe studio, maar de nieuwe studio van Jason West en Vince Zampella, de bedenkers van de Call of Duty serie en de Modern Warfare subserie. Na de ontwikkeling van Call of Duty: Modern Warfare 2 wilden zij werken aan een nieuwe franchise, maar eigenaar Activision-Blizzard besloot eerdere beloftes te verbreken en ontsloeg simpelweg de twee producers. Samen met een schare trouwe medewerkers besloten ze met hulp van Electronic Arts de onafhankelijke studio Respawn Entertainment op te richten om zo hun droomgame alsnog tot leven te brengen. Met Titanfall krijgen we nu het resultaat te zien, wat meteen het enthousiasme verklaart. Het is de ‘opvolger’ van één van ’s werelds meest populaire games. We worden wel eens van minder enthousiast.
Titanfall betreft een nieuwe franchise, maar speelt wel in op de sterke punten van de studio. In navolging van Call of Duty: Modern Warfare is Titanfall namelijk een First Person Shooter met een zware focus op de multiplayer. Bij Call of Duty kreeg je daar nog een singleplayer-campagne bovenop, maar velen vonden deze overbodig. Zelfs bij Respawn Entertainment dachten ze er zo over want in Titanfall is geen singleplayer aanwezig. Tegelijk bevat de game wel elementen van een singleplayergame zoals een verhaallijn die ervoor zorgt dat je effectief een reden hebt voor een specifiek conflict en Non-Player-Characters waarbij die laatste ook meespelen in de strijd. In je multiplayerstrijd zul je dus niet alleen andere mensen neerknallen, maar zal je het ook opnemen tegen de AI. Op deze manier hoopt Respawn ervoor te zorgen dat spelers gemakkelijk lange killstreaks kunnen bereiken zonder dat andere spelers daarvoor noodzakelijk meer moeten sterven.

Die killstreaks zijn belangrijk om ervaringspunten te verdienen welke je kunt gebruiken om je personage verder aan te passen. Je kunt onder andere nieuwe vaardigheden en wapens verdienen door goed te presteren. De gelijkenissen met Call of Duty: Modern Warfare zijn hierbij overduidelijk, maar Titanfall is geen simpele Call of Duty-kloon. Respawn Entertainment wil bijvoorbeeld het genre evolueren door de derde dimensie belangrijk te maken. De meeste First Person Shooters hebben weliswaar 3D graphics, maar met hoogte wordt meestal weinig rekening gehouden. Titanfall geeft je echter meerdere opties om de hoogte in te gaan. Zo kunnen spelers nu een dubbele sprong uitvoeren of muren oplopen met hun parkour-vaardigheden. Als je hierbij valt, loop je geen schade op waardoor de game je eigenlijk echt van de omgeving laat profiteren. Om ervoor te zorgen dat je niet continu verrast wordt, zul je dan ook strategisch moeten gebruikmaken van deze nieuwe mogelijkheden.
Optimaal gebruikmaken van de hoogte is vooral belangrijk in je strijd met de Titans, de grote robots die kunnen ingezet worden in de strijd. Aan het begin van een match krijgt elk team één Titan waarbij één gelukkige speler dus meteen een robot krijgt, maar na drie minuten kan iedereen een Titan oproepen en in de cockpit kruipen. De Titans – die zullen voorkomen in verschillende variaties met specifieke mogelijkheden – zijn niet zo snel of bewegelijk als de gewone spelers, maar het zijn zeker geen logge beesten. Ze bewegen snel door de levels en de actie met hen is zeer spannend. Als je in een Titan zit, heb je ook veel krachtigere wapens waardoor je grote vernieling kunt zaaien onder de medespelers. De Titans hebben ook een uitermate krachtige verdediging. Met de Vortex Blocker kunnen ze tijdelijk raketten afstoppen en deze terug naar de verzender laten kaatsen.
De Titans zijn echter niet onoverwinnelijk. Spelers kunnen bijvoorbeeld naar het hoofd van de Titan springen om hen daar gemakkelijk uit te schakelen. Als je rondloopt als soldaat zonder Titan zul je jezelf dus regelmatig moeten verbergen in gebouwen of optimaal je parkour moeten benutten om de Titan te verrassen vanaf een hoger niveau. Gewoon open en bloot rondlopen op de map is dan weer de gemakkelijkste manier om gedood te worden door de robots. Wanneer je in een Titan zit, zul je dan weer moeten opletten dat je niet verrast wordt door een speler die ergens op een dak rondloopt en naar je cockpit springt om hem daar te vernietigen. Je Titan verliezen is een pijnlijke zaak want pas na drie minuten kun je een nieuwe aanvragen. De robots zullen de strijd dus niet domineren, en je zult beide vormen meester moeten worden.

De laatste grote vernieuwing zit hem in het opzet van de online matches. In een typische First Person Shooter strijden twee teams om de overwinning – waarbij ze bijvoorbeeld terrein moeten veroveren, zoveel mogelijk spelers moeten doden of vlaggen moeten verzamelen – en eens het doel is bereikt, houdt de strijd plots op. In Titanfall gaat dit echter anders verlopen. De strijd en de doelen verlopen vergelijkbaar, maar het einde van de match is compleet anders. Aan het einde van een match is er namelijk een korte, dertig seconden durende epiloog waarin het verliezende team probeert om terug te trekken naar hun dropship en het winnende team hen moet stoppen. Zelfs als je verloren hebt, is dit een uitstekende mogelijkheid om extra ervaringspunten te verdienen en met een opgeheven hoofd te vertrekken. De strijd is hierbij zeer intens en je krijgt bijvoorbeeld geen respawns.
De technische ontwikkeling gebeurt op basis van de Source Engine, de engine van Valve die onder andere wordt gebruikt voor Half-Life en Counter-Strike. De Source Engine is niet meteen de grafisch meest geavanceerde engine op de markt, maar Respawn heeft veel ervaring met de engine en de engine is ideaal om een framerate van zestig frames per seconde te bereiken, iets wat absoluut nodig is voor de snelle ervaring die Titanfall wil leveren. Op de Xbox One maakt de game ook gebruik van Microsoft’s cloud servers. Zij worden niet alleen gebruikt als dedicated multiplayerservers, maar dienen ook voor de berekening van de AI en de physics. Titanfall is momenteel aangekondigd voor de PC, de Xbox 360 en de Xbox One waarbij Respawn de PC en Xbox One versies voor hun rekening nemen. De Xbox 360-versie wordt ontwikkeld door een andere, onaangekondigde studio. Alle versies zullen hierbij in het eerste kwartaal van 2014 verschijnen.
|
|
|
|
07:50 Lightning Returns: Final Fantasy XIII
07:48 LEGO Marvel Super Heroes krijgt demo
|
Reacties (3) |
|
Pagina:
1
|
|
Kakyu
op 15-10-2013 om 11:34
[Niv: 5 / Exp: 233]
|
Dit gaat de nieuwe standaard neerzetten waar Cod mee begonnen is!
|
|
Disker
op 15-10-2013 om 21:17
[Niv: 43 / Exp: 2141]
|
Ik ben volgens mij één van de weinige mensen die deze game niet zo bijzonder vind. Heeft voor mijn gevoel niet de vernieuwing die ik zoek. Het is een grotere Cod game met een verticale twist. De mechs zien er dan wel weer leuk uit maar zie deze meer als tanks. Het is even afwachten voor mij maar tot nu toe ziet het er grappig uit maar meer ook niet.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 15-10-2013 om 21:23
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Ben benieuwd, maar net zoals Disker moet ik nog wat meer overtuigd worden om het nu al als een nieuwe standaard te noemen.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|