De Xbox One titel Ryse: Son of Rome leerden we drie jaar geleden nog kennen als Codename Kingdoms, afgelopen E3 kregen werd ons echter een blik gegund op de titel waar niet iedereen even enthousiast over was.
De game zag er weliswaar goed uit, maar veel gamers klaagden over de vele Quick-Time Events die een groot onderdeel van de gameplay leken te vormen. Crytek producer Michael Read geeft nu echter aan dat we tijdens de E3 niet de finale game zagen, deze zal namelijk een stuk complexer zijn.
Momenteel werkt Crytek nog aan het finaliseren van de combat, maar wanneer de game eenmaal uit is kunnen we zwaardere aanvallen uitvoeren en met ons schild slaan door de corresponderende knoppen langer ingedrukt te houden. Deze bewegingen staan niet op zichzelf, maar kunnen tevens gecombineerd worden. De executies zullen hiernaast niet ingeleid worden door Quick-Time Events, hetgeen bij de E3 wel het geval was. Door subtiele visuele en audio-hints zal de speler zelf moeten peilen wanneer hij een executie in zet, waarbij de timing belangrijk is. Hoewel een executie zelf niet snel zal mislukken leveren de beter getimede executies je een in-game boost op en tevens is het moment zelf spectaculairder en bloederiger. Executies maak je met de A, B, X en Y-knop, waarbij ze corresponderen met lichaamsdelen.
Om het gamers niet makkelijk te maken zijn er verschillende moeilijkheidsgraden. Het verschil zit hem in de schade die je bij vijanden aanricht en hoe accuraat je moet zijn in het pareren van diens aanvallen. Read vertelt hierover:
quote: "Some of the higher archetype guys, I mean they are going to take a lot of hits. We are going to throw some stupid guys in there, where it's probably going to take two hits, especially early on in the game to get you used to the control system and how that all works. There's a lot we should have explained. We didn't do a good job of doing that."
De reden dat de E3 demo afweek van het bovenstaande is volgens de producer dat de niet afgewerkte design elementen en de combat op dat moment voor een 'afschuwelijke ervaring' hadden gezorgd. Toch geeft hij toe dat Crytek ietwat is doorgeslagen en de zaken wel erg versimpeld zijn voor de demo.
|