Momenteel werkt Dishonored-ontwikkelaar Arkane Studios hard aan Prey 2, maar origineel zou Prey-ontwikkelaar Human Head Studios de titel ontwikkelen. Wegens onvrede liet uitgever Bethesda hen echter van het project halen.
Ontwikkelaar Human Head liet reeds weten dat Bethesda geen reden had om ontevreden te zijn, maar achter de schermen blijkt er meer aan de hand. Enkele anonieme bronnen bij Human Head en Bethesda vertelden tegen IGN dat Bethesda zelf de ontwikkeling saboteerde door onterecht milestones (tussentijdse versies om de kwaliteit na te kijken) af te keuren en Human Head niet uit te betalen. Ze hielden ook hun belofte niet om Human Head meer tijd te gunnen voor het implementeren van de veranderingen die Bethesda vroeg.
Op deze manier wilden ze Human Head verzwakken. Bethesda had namelijk een specifiek contract met Human Head waardoor deze onmogelijk andere games kon ontwikkelen, waardoor Bethesda hun enige inkomstenbron was. Als Human Head voldoende verzwakt was, zou Bethesda dan aanbieden om de studio voor een lage prijs over te nemen om zo de studio op te nemen in hun 'collectie'. Human Head weigerde echter en Bethesda besloot alle banden met de studio te breken tot het contract tussen de twee simpelweg afliep. Eens dat gebeurde, besloot men Arkane op het project te zetten.
Gelukkig heeft Bethesda zichzelf ook in de problemen gewerkt volgens deze bronnen. Human Head werkte met een speciale versie van de Id Tech-Engine en geen enkele Bethesda-studio kan overweg met de technologie. Arkane moest hierdoor vanaf nul beginnen. Als het bericht klopt, dan verdienen ze het echter. De praktijken lijken niet alleen ethisch onverantwoord, maar ook gewoon illegaal. Volgens diezelfde bronnen zou het niet de eerste keer zijn dat Bethesda deze tactiek toepaste. Tijdens de ontwikkeling van Dishonored zou Bethesda hetzelfde gedaan hebben met Arkane, waarbij deze studio uiteindelijk wel toegaf.
|