Met Uncharted: Drake's Fortune introduceerde Naughty Dog een nieuwe engine die sindsdien wordt gebruikt in alle Naughty Dog games, waaronder The Last of Us en Uncharted 3: Drake's Deception.
Ook in de toekomst zal hun PlayStation 3-engine nog vaak gebruikt worden. Naughty Dog is namelijk niet van plan om hun engine te dumpen wanneer ze overstappen naar de PlayStation 4. Bij de overgang van de PlayStation 2 naar PlayStation 3 heeft men hun engine gedumpt, en achteraf bekeken was dat een slechte keuze volgens game director Bruce Straley. Ze hadden een uitstekende engine op de PlayStation 2 welke ze perfect hadden kunnen upgraden wanneer nodig. Op die manier hadden ze ook minder tegelijk moeten doen: met Uncharted moesten ze een nieuwe IP maken op een nieuwe console met een nieuwe engine. Om ervoor te zorgen dat dat niet meer gebeurt, zullen ze aan de volgende generatie alvast beginnen met hun vertrouwde engine die ze zullen bijwerken wanneer het nodig is.
We learned our lesson in saying, as we move into development into next-gen, we want to take our current engine, port it immediately over as is and say, okay, we have a great AI system, we have a good rendering system. We have all these things that already work. Only when we hit a wall will we say, when do we need to change something? When do we need to scale it? When does the gameplay, when does the story, when does the world that we need to create - when does this engine hit the wall? Right, now we need to change this part of the engine.
|