Jarenlang was de commerciële tweedehands verkoop van videogames een doorn in het oog van uitgevers, maar in 2009 vond Electronic Arts de ideale oplossing gevonden voor hun probleem met Project Ten Dollar.
Elke nieuwe game wordt geleverd met een code voor gratis DLC of toegang tot de online servers. Als je de game tweedehands koopt, krijg je deze code niet waardoor het vaak interessanter is om de game toch nieuw te kopen omdat die codes niet goedkoop zijn. Ze kosten namelijk €9,99 per stuk. Bij EA was het systeem een klein succes en verschillende bedrijven kopieerden het dan ook reeds. Onder andere Codemasters, THQ, Sony en Warner Bros staan op het lijstje met bedrijven die EA volgden. De bedrijven zien het als een ideale oplossing om hun omzet te verhogen zonder hun trouwe klant te doen boeten.
Ook Ubisoft begrijp dat, zij toonden een jaar geleden al interesse in het systeem en besluiten het nu zelf in te voeren. Hun systeem krijgt de naam Uplay Passport en wordt geïntroduceerd met Driver: San Francisco. De Uplay Passport geeft je toegang tot de online mode en extra content.
|