Eind 2010 lanceerde Sony Computer Entertainment hun PlayStation Move controller met verschillende nieuwe party-franchises, een strategie die de hardcore gamer niet aanspreekt. Tegelijk bereidde men echter een andere strategie voor: oude franchises met nieuwe controllers.
We zagen Killzone 3 passeren, we krijgen binnenkort Ape Escape en SOCOM: Special Forces, en tussendoor is er nog PlayStation Move Heroes dat maar liefst drie bekende Sony franchises combineert tot één game. De game verenigt namelijk Jak & Daxter, Ratchet & Clank en Sly Cooper, waarbij twee hoofdpersonages van elke game plots in een intergalactisch spel belanden in een ander universum. Ratchet en Clank, Jak en Daxter, en Sly Cooper en Bentley worden namelijk door mysterieuze buitenaardse wezens gevraagd om deel te nemen aan de “Inter-Universal Hero Games,” waarmee ze – te? – snel akkoord gaan. Al snel blijken de mysterieuze buitenaardse wezens namelijk een meer sinister doel te hebben, wat je in dit spel zal ontdekken. Het verhaal zal echter geen hoofdrol spelen in deze game.
De game focust namelijk minder op het verhaal en meer op de gameplay, welke wel eens danig zou kunnen verschillen van wat je verwacht. De game is geen platformgame, ondanks de aanwezigheid van zoveel platformhelden, maar een collectie ‘minigames’ bestaande uit 57 missies en twaalf ‘Diamond’ missies, waarbij die laatste extra uitdagend moeten zijn. Denk hierbij aan het uitspelen van een bowling-spel met één bal. Je moet echter niet denken dat het gaat om een simpele dertien-in-een-dozijn collectie minigames. Developer Nihilistic wil iets meer opleveren en zoekt dan ook meer originele invalshoeken op bestaande concepten als bowling. Zo zal je bij bowling de bal door een heel parkoers leiden waarbij hij verschillende doelwitten moet raken. Je kunt de bal hierbij ook laten springen of ontploffen om een doel te raken.
Het is niet meteen wat je zou verwachten van een spel dat beschreven wordt als ‘bowling’ door de developer, en ook de andere minigames zouden ons verrassen. Hierbij heeft men ook geprobeerd een zo accuraat mogelijke besturing te geven en daarom gebruikt PlayStation Move Heroes zowel motion controller als navigation controller/DualShock 3. Ook in de uitwerking van de multiplayer-mogelijkheden valt op dat dit geen traditionele minigame-collectie is, de game bevat namelijk geen competitieve, maar wel een coöperatieve multiplayer. Je zal dus moeten samenwerken in plaats van je vrienden te saboteren. Het is ook zeer belangrijk, want anders kun je geen hoge scores halen voor de leaderboards welke online beschikbaar worden. Hierbij wordt de tweede speler wel gedwongen als sidekick van de eerste te spelen, er is dus geen samenwerking tussen Ratchet en Jak dus.
In tegenstelling tot in gelijkaardige ‘party’-games waarin personages uit meerdere series worden gecombineerd, à la Super Smash Bros. Melee of Sonic & Mario at the Olympic Games , zal er geen verschil zijn tussen de verschillende personages qua statistieken. Ze hebben wel allemaal een eigen speciale aanval die je oplaadt met speciale kristallen, welke geïnspireerd is door hun eigen games en die kan verschillen van spel tot spel. Hierdoor zal vooral je eigen speelstijl bepalen welke personage het best bij je past en minder de wetenschap dat je hier een personage nodig hebt dat beter kan springen en daar eentje dat beter kan schieten. PlayStation Move Heroes lijkt dus geen doorsnee verzameling ‘minigames’ te worden, maar of dat ook leuk genoeg is, dat ontdekken we aan het eind van de maand.
|