Vrijwel maandelijks verschijnen er games die hun bestaansrecht ontlenen aan een gelijknamige film, er zijn echter ook gevallen waarbij films worden gemaakt naar aanleiding van een game.
Half-Life is één van de games die filmmaatschappijen maar wat graag omgezet hadden tot een film, maar in gesprek met PC Gamer legt Valve baas Gabe Newell uit waarom het nooit zover gekomen is.
Na het verschijnen van de game was er weliswaar veel interesse, maar het is nooit tot een verfilming gekomen. Reden hiervoor is dat er schrijvers langs gestuurd werden die met verhalen kwamen die niet aansluiten bij het idee waar de game voor stond.
“Where we got into this direction was after Half-Life 1 had shipped. There was a whole bunch of meetings with people from Hollywood. Directors down there wanted to make a Half-Life movie and stuff, so they’d bring in a writer or some talent agency would bring in writers, and they would pitch us on their story. And their stories were just so bad. I mean, brutally, the worst. Not understanding what made the game a good game, or what made the property an interesting thing for people to be a fan of."
Newell vergelijkt het met World of Warcraft, de MMO waar hij zelf een groot fan van is. Hoewel hij een fan is van Sam Raimi, de man die de film onder zijn hoede neemt, zou hij veel liever zien dat Blizzard zelf het project in handen had. Niemand beter dat het bedrijf zelf kan het idee van een game over brengen in een film. Ditzelfde gaat dan ook op voor Half-Life: hoewel het in het begin onmogelijk geacht werd zouden ze een film rondom de titel liever zelf maken. Met de korte Meet The Team filmpjes voor Team Fortress 2 doen ze op hun eigen manier al ervaring op.
|