Gaming is simpelweg in drie groepen in te delen: de handhelds, de consoles en de PC. De laatstgenoemde groep maakte vroeger furore, maar loopt tegenwoordig in verkopen terug.
1C, een internationale uitgever van games, zoekt de schuld niet bij de gamers zelf, maar bij de retail die de PC titels verkoopt. Niet alleen weigeren winkels om bepaalde titels in hun rekken te zetten, de titels die ze wel verkopen worden te ver achterin de winkels weggedrukt.
quote: “If PC games manage to get listed at retail, then they’re rarely getting any exposure because they’re appearing at the back of the store."
Ondanks de betere marge op PC titels begrijpt 1C niet waarom de retail tot deze beslissingen komt, ook omdat er nog altijd vraag is naar de games.
Door het bovenstaande beslissen veel ontwikkelaars en uitgevers om hun titels digitaal uit te geven, vaak niet eens omdat ze dit willen, maar omdat ze door de retail gedwongen worden. Het bedrijf schat dan ook dat in het eerste kwartaal van 2011, alle PC titels digitaal verkocht zullen worden. Van alle titels die 1C verkoopt verwachten ze dat in 2013 vijftig procent van de inkomsten door digitale verkoop zullen zijn.
|