Er komen niet vaak kunstenaars kijken bij een game. Sterker nog, ik heb in drie jaar Gamed nog nooit een schilder, beeldhouder of ander artistiek persoon bij een spelevenement gezien. Spore is echter geen normale game. In de Service Garage in Amsterdam werd de pers daarom getrakteerd op een kunstzinnige middag.
De Service Garage in Amsterdam staat normaal ook vol met kunstwerken, maar deze week was er een andere reden. Project Seven, een groep die uit zeven beginnend beeldende kunstenaars bestaat, mocht dit keer voor Electronic Arts een expositie opzetten. Speciaal voor Spore, de godgame van Sim goeroe Will Wright, waren er diverse moderne kunstwerken te zien.
,,Creativiteit is belangrijk in Spore en geen groep is creatiever dan die van kunstenaars”, legt EA medewerker Pien Ooms uit. En er kwamen inderdaad wat originele creaties uit de hoofden van Project Seven. Wezens gemaakt van stokken en andere zwerfafval, auto’s die in witte bak rijden en ‘knuffelbeesten’ die in een katapult waren gestopt – die ons overigens sterk aan een scčne in Monthy Python and the Quest for the Holy Grail deed denken.

De opmerkelijkste bleek echter een doek waar - via een Wii Remote - digitaal op werd geschilderd. De kwast bestond onder andere uit een aantal infrarood sensoren, die door de afstandbediening werden gezien. De Remote was op zijn beurt weer verbonden met een PC die alle streken van de kwast op het doek uitzond. ,,Simpel, maar doeltreffend”, volgens kunstenaar Jan Willem Campmans. ,,En het kostte maar drie dagen werk.”
Uiteindelijk kwamen we natuurlijk voor de game zelf. Tussen de artistieke impressies door wisten we Pien Ooms daarom nog wat vragen te stellen.
Gamed: Hoe zijn de reacties over Spore tot nu toe?
EA: Het is te vroeg om daarover wat te zeggen, de game is net gelanceerd, maar voorlopig horen we enkel positieve dingen.
Gamed: Wat zijn jullie verwachtingen van de game?
EA: Hoog. De reacties op Spore Creature Creator waren erg enthousiast dus we denken dat deze game geweldig aan zal slaan.
Gamed: Net zoals The Sims?
EA: Dat durven we niet te zeggen. Daar is het – nogmaals – te vroeg voor.
Gamed: Komt er ook een console versie uit? Op Xbox Live en PSN zou deze game het geweldig doen.
EA: Voorlopig niet. Onze focus is eerst de PC en de DS.

Gamed: Nu over de game zelf. Wat vind je van de creaties die spelers in Creature Creator hebben gemaakt?
EA: Ik heb af en toe erg hard moeten lachen. De nodige piemels zijn er al langsgekomen. Maar ik heb ook hele coole dingen gezien. Yoda en R2D2 van Star Wars bijvoorbeeld of karakters uit Sesamstraat. Erg knap gedaan en met zoveel details. Mij is het nog niet gelukt.
Gamed: Wat zijn de bizarste wezens die je bent tegengekomen? We hoorden al verhalen over Sniper Rifles, Big Daddies en oude mannetjes in rolstoelen…
EA: Onvoorstelbaar, ja. Mensen zijn zo moeilijk te maken in Spore. Persoonlijk vind ik de de mooiste wezens die ik gezien heb een octopus en een vogel met heel veel kleuren en veren.
Gamed: Tenslotte wil EA af van het imago van enkel vervolgen en kopieën maken. In hoeverre past Spore in die tactiek?
EA: Uitstekend. Er is immers geen uniekere game dan Spore.
|