Het Britse Codemasters is een uitgever die reeds populair is in Europa, waardoor CEO Rod Cousens ook regelmatig zijn mening mag geven over de game-industrie. In een interview spreekt Cousens over het succes van de Wii en de DS.
- Nintendo domineert de softwareverkopen op hun eigen platforms, wat een uitdaging is voor de andere uitgevers. Reeds 20-25 jaar bereikt Nintendo zo'n marktaandeel van 60-70% en moet de rest vechten voor de resterende 30-40%. Het oude Nintendo model was dat je een licentie voor vijf games per jaar kocht. Kocht je een concurrent op, dan kon je tien games per jaar uitbrengen. Op deze manier werd de release van producten onder controle gehouden. Ongeacht hoeveel andere uitgevers je kocht, je bleef beperk tot 40% van de markt. Dat is vandaag niet anders in zijn ogen met de tekorten en met het overaanbod van software omdat de Wii wordt gezien als een heilige graal.
- Cousens denkt ook dat de Brain Training markt snel kan opdrogen en dat Nintendo snel met de Wii 2 moet komen om het momentum van de Wii te bewaren over een periode van tien jaar. Deze generatie is nog lang niet voorbij en het is tevens te vroeg om Sony en Microsoft af te schrijven.
- De Wii wordt momenteel niet vooruit gedreven door technologie of kracht. Cousens vraagt zich af of het mogelijk is om de 60+ markt te blijven aanboren met Brain Training achtige spellen. Misschien zit Nintendo wel juist om zich te richten op die groep, omdat de populatie steeds ouder wordt. Hij betwijfelt echter dat dit zo is in de entertainmentwereld.
|