In de zomer van 2025 moet de nieuwe Mafia verschijnen onder de naam The Old Country. Nadat er bij The Game Awards nieuwe beelden werden getoond spraken director Alex Cox en Hanger 13-president Nick Baynes met IGN om wat meer over de game te delen.
Mafia: The Old Country wordt niet beschouwd als een game binnen een open wereld, in plaats daarvan noemen ze het een lineaire, verhalende game, wat vergelijkbaar is met Mafia 1 en Mafia 2. Ze omschrijven het als "een gericht pakket" met "een filmisch verhaal".
Het verhaal speelt zich af op Sicilië in het jaar 1900, toen de Siciliaanse maffia op het hoogtepunt van haar invloed was. De hoofdpersoon, Enzo, begint in de zwavelmijnen van Sicilië en werkt zich op in de Torrisi-maffiafamilie. De wereld is historisch geïnspireerd en authentiek ontworpen na intensief onderzoek en samenwerkingen met lokale experts en historici.
Enzo is een weesjongen met een arme achtergrond die zijn weg zoekt binnen de maffia. Zijn verhaal draait om 'van vodden tot maffioso'.
De kaart maakt verkenning per voertuig, te voet of te paard mogelijk, maar de nadruk blijft op het hoofdverhaal liggen. Paardrijden is een kenmerk dat de historische authenticiteit van het tijdperk onderstreept en parallellen vertoont met Red Dead Redemption.
Er zijn geen eindeloze side-quests zoals in open-wereldgames, maar een duidelijk gestructureerd verhaal.
De spelmechanismen zijn vergelijkbaar met Mafia 1 en Mafia 2, met een open wereld die het verhaal aanvult, maar geen sandbox-karakter biedt.
Het besluit om terug te gaan naar 1900 en Sicilië biedt een nieuw perspectief en een terugkeer naar de oorsprong van de maffia. De game combineert dit tijdperk met moderne technologieën zoals vroege vuurwapens, die de overgangsperiode naar de 20e eeuw belichten.
Het team maakte verschillende reizen naar Sicilië om het eiland, zijn cultuur en geschiedenis te bestuderen. Lokale experts, waaronder iemand op het gebied van messen, hebben bijgedragen aan een authentieke weergave. Historische locaties zoals zwavelmijnen en filmlocaties uit "The Godfather" werden als inspiratiebron gebruikt.
Mafia: The Old Country is geschikt voor zowel nieuwe spelers als fans van de vorige games. Het is geen reboot, maar voegt eerder een nieuw verhaal toe aan het bestaande Mafia-universum zonder direct voort te bouwen op gebeurtenissen uit de vorige games.
Het team benadrukt dat Mafia: The Old Country een op zichzelf staande ervaring biedt en zich richt op de verhalende kracht ervan in plaats van te concurreren met bijvoorbeeld Grand Theft Auto VI. De ontwikkelaars willen een game maken dat zowel Mafia-fans als nieuwe spelers aanspreekt.
De exacte grootte van de map is nog niet bekendgemaakt, maar de game belooft een samenhangende, gedetailleerde wereld die het verhaal ondersteunt.
De Unreal Engine wordt voor het eerst gebruikt in een Mafia-game.