De BBC is een onderzoek gestart onder de bestverkopende mobiele games om te kijken of ze zich houden aan de opgestelde lootboxregels. Dit naar aanleiding van de Advertising Standards Agency in Groot-Brittannië, die advertenties voor games kan verbannen en verwijderen als ze niet duidelijk maken dat er lootboxes in zitten.
De meerderheid van de 45 best verkopende games in de Google Play Store lappen dit echter aan hun laars, zo komt in het onderzoek naar voren. Van de 45 games zijn er 26 die lootboxes vatten, alleen slechts twee hiervan maken dit duidelijk in de advertenties. Van de andere 24 games is de aanwezigheid hiervan alleen te vinden in de omschrijving van de Google Play Store door op een kleine informatiebutton te klikken, in de advertenties is het alleen niet duidelijk. Momenteel is Monopoly Go de best verdienende game waar lootboxes in zitten, toch is dit niet terug te vinden in de advertenties.
Het onderzoek sluit aan bij Leon Y Xiao, een onderzoeker aan de universiteit van Kopenhagen, die in een eigen onderzoek ondervond dat negentig procent van de games die lootboxes bevatten dit niet vermelden in hun advertenties.
VolgensAdrian Hon, hoofd van de mobiele ontwikkelaar Six to Start, dat zich voornamelijk op fitnessgames richt, heeft de game-industrie een verantwoordelijkheid om transparant te zijn richting hun spelers.
quote: "We weten dat veel mensen, waaronder kinderen, worstelen met te veel uitgeven aan loot boxes. Het minste dat gamebedrijven kunnen doen, is de aanwezigheid van loot boxes bekendmaken, maar zelfs dat doen ze niet - het is een aanklacht tegen hun prioriteiten en gebrek aan zorg voor kwetsbare spelers."
]
|