Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Januari 2023 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
27 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Januari 2023 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
24 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Januari 2023 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
21 Januari 2023 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
20 Januari 2023 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Januari 2023 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
16 Januari 2023 
(2) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
14 Januari 2023 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
13 Januari 2023 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Januari 2023 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Januari 2023 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Januari 2023 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
09 Januari 2023 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Januari 2023 
(0) 
07 Januari 2023 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
06 Januari 2023 
(0) 
(1) 
(0) 
05 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Januari 2023 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Januari 2023 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Januari 2023
Marvel's Midnight Suns
Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion
Call of Duty: Modern Warfare 2
Review:

Marvel's Midnight Suns


Door Rene Groen op 12-12-2022 om 16:43
Bron: Gamed

Zelfs als je nooit een game van ontwikkelaar Firaxis Games hebt gespeeld zul je er ongetwijfeld weleens van gehoord hebben. XCOM en Civilization zijn immers grote namen, toch zijn ze lang niet zo groot als Marvel. Wat nu als we deze twee werelden, die van een turn-based game en één van ‘s werelds grootste franchises, samenbrengen, zo moet de studio hebben gedacht.

Het resultaat is Marvel’s Midnight Suns, die je heel oneerbiedig een XCOM game met superhelden zou kunnen noemen. Toch zouden we het hiermee tekort doen. Niet alleen qua gameplay, waarover later meer, ook het verhaal heeft veel aandacht gekregen om het af te doen als een nieuwe laag verf op een oude ondergrond. Belangrijke spil in dit verhaal is The Hunter. Dit nieuwe personage binnen het Marvel universum is het kind van Lilith, een eeuwenoude godin die door de organisatie Hydra opnieuw tot leven is gewekt. Door occulte invloeden weet Lilith zowel helden als schurken voor zich te winnen en zijn de ooit veilig gewaande locaties niet langer toegankelijk. Het doet The Avengers en de Midnight Suns, een team bestaande uit onder andere Blade en Ghost Rider, besluiten om zich terug te trekken in The Abbey om van daaruit terug te slaan. Als speler stappen we in de huid van The Hunter, een man of vrouw die je zelf vorm kunt geven in termen van uiterlijk. Zeker voor de Marvel fanaten is het een leuk verhaal met een flinke dosis achtergrondinformatie. Naast een tal van helden en schurken die je tegen het lijf loopt zijn er ook vele referenties naar anderen. Dit werkt overigens ook de andere kant op; mocht je een XCOM of Civilization enthousiasteling zijn die niets met Marvel heeft dan kun je ver weg blijven van deze game.


Alvorens we dieper induiken op de gevechten zelf is het The Abbey die een grote rol krijgt toebedeeld. Dit toevluchtsoord kent vele gangen, kamers en een omringend stuk grond en is als een sociale hub waar je vele uren in kwijt kunt. Tijd die je spendeert door op ontdekkingstocht te gaan om collectibles te verzamelen, nieuwe outfits aan te trekken, je kamer in te richten en aan het uitdiepen van je relaties met anderen door met ze te praten of activiteiten te ondernemen. Een band opbouwen doe je niet zomaar, het kost tijd en energie om uiteindelijk tot bonussen te komen die je helpen in de combat of nieuwe outfits opleveren. Persoonlijk ga ik graag de diepte in en vind ik interacties als deze een leuke afwisseling met de combat, toch kan ik me ook voorstellen dat je hier totaal niet op zit te wachten. Ook hier moet dan ook de kanttekening geplaatst worden dat als je weinig voelt voor dit soort sociale intermezzo’s, je goed na moet denken of dit wel iets voor je is.

Zoals eerder aangegeven zou je Marvel’s Midnight Suns kunnen zien als een XCOM-game met superhelden. Althans, op papier. Weliswaar hebben we ook hier te maken met turn-based gevechten, verder houden de vergelijkingen wel op. Verschillen vinden we op diverse vlak, zo speel je hier met kaarten, kunnen je aanvallen niet falen en is het zoeken van cover niet iets waar je rekening mee hoeft te houden. Voorafgaande aan een missie kies je drie helden uit de Midnight Suns die met je op stap gaan en vanuit een deck kaarten kies je hoe je te werk gaat. Per beurt kun je drie kaarten spelen, bewegen en kaarten wisselen, waarna de beurt naar de tegenpartij gaat. Dit klinkt vrij simplistisch, toch schuilt er een diepere onderlaag die met name op de hogere moeilijkheidsgraad – waarvan er acht zijn – tactische keuzes vereist. Het inzetten van zwakkere kaarten zorgt er bijvoorbeeld voor dat je heldhaftigheidsmeter toeneemt om uiteindelijk een krachtige aanval in te kunnen zetten en door je goed te positioneren kan een weggegooide vijand weer schade toebrengen aan een andere vijand, of je gooit hem juist tegen een hijskraan die weer een kist laat vallen. Dit soort interactieve elementen binnen de (kleine) arena’s laten je goed nadenken over welke kaarten je eerst inzet. Het is zelfs mogelijk om kaarten te upgraden om diens vaardigheden uit te breiden.


Marvel’s Midnight Suns is bepaald geen kleine game. Naast The Abbey en de verhaallijn zijn er tal van zijmissies, waardoor je makkelijk de zestig uur aan kunt tikken en hier waarschijnlijk aan voorbij gaat. Om deze uren ook daadwerkelijk interessant te houden zul je regelmatig te maken krijgen met welbekende eindbazen uit het universum die hun eigen spelregels naar het gevecht brengen. Binnen de conversaties zijn er zelfs keuzemogelijkheden die bepalen of The Hunter meer aan de Light- of juist de Dark-side terecht komt, iets waar je teamgenoten op reageren en, uiteindelijk, speciale kaarten met zich meebrengen. Het moge duidelijk zijn dat Firaxis veel hooi op zijn vork genomen heeft en op enkele momenten zou je zelfs kunnen denken dat ze hierin doorgeslagen zijn. Met 65.000 ingesproken zinnen (waarbij dialogen overigens niet te pauzeren zijn) heeft lang niet ieder gesprek evenveel toegevoegde waarde en op grafisch gebied, denk aan de omgevingen en gezichtsuitdrukkingen, heb je het idee dat er wel wat meer in had gezeten.

Deze minpunten vallen gelukkig makkelijk weg tegen wat het allemaal wel te bieden heeft. Steeds weer als ik één van de bekende personages tegen kwam of ze enkel in een gesprek werden benoemd maakte mijn Marvel-hart een klein sprongetje. Hoewel The Hunter niet het meest interessante personage is doen de stemacteurs goed hun werk en in combinatie met een sterke soundtrack bewijst de studio dat twee uitersten prima samen kunnen komen.
Beoordeling
85
Ben je iemand die iedere Marvel film heeft gezien, de comics heeft gelezen en wiens honger nog altijd niet gestild is? Én ben je iemand die tactische gameplay een warm hart toedraagt? Dan is Marvel's Midnight Suns de perfecte mix van deze twee werelden. Hoewel de game soms ietwat doorslaat in het sociale aspect is dit één van de weinigen kritieken en zijn zowel The Abbey als de gevechten een prima tijdsbesteding.


18:52  Kleine superhelden op avontuur in DC's Justice League: Cosmic Chaos
15:10  [Uppdate] Ontwikkelaar Ingame Studio strikt grote namen voor hun debuutgame
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Marvel's Midnight Suns
Type:
Game
Releasedatum:
02-12-2022
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:
Geen media gevonden