Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 September 2021 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
19 September 2021 
(0) 
18 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 September 2021 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
15 September 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 September 2021 
(2) 
(1) 
(2) 
(4) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
13 September 2021 
(0) 
(0) 
(4) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
11 September 2021 
(1) 
(4) 
(0) 
10 September 2021 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 September 2021 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
08 September 2021 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 September 2021 
(0) 
(12) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 September 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
05 September 2021 
(6) 
(2) 
04 September 2021 
(2) 
(0) 
(3) 
03 September 2021 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 September 2021 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 September 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Augustus 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
30 Augustus 2021 
(0) 
(1) 
Lost in Random
Life is Strange: True Colors
Golf Club Wasteland
Gamed Gamekalender September 2021
Review:

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD


Door Rene Groen op 26-07-2021 om 10:35
Bron: Gamed

Nintendo is er niet vies van om een oudere game te pakken, deze af te schuren, van een nieuwe lik verf te voorzien en opnieuw uit te brengen voor de Nintendo Switch. Ook het tien jaar oude Skyward Sword, dat oorspronkelijk op de Nintendo Wii verscheen, krijgt deze behandeling.

Toen Skyward Sword werd uitgebracht ging er veel aandacht uit naar twee punten: het verhaal en de controls. Dit laatste had natuurlijk alles te maken met de besturing van de Nintendo Wii. Door bewegingen na te bootsen kon je het zwaard horizontaal, verticaal en diagonaal inzetten, volgens Miyamoto een manier om het gevoel van zwaardvechten realistischer te maken. Op de Nintendo Switch is dit op een identieke wijze nagebootst met een gemengd resultaat. Er zijn nog altijd momenten waarop een beweging niet goed wordt overgenomen of je motion controls opnieuw moet kalibreren (hetgeen gelukkig makkelijk werkt door de rechter Joy-Con voorwaarts te houden en op de Y-knop te drukken), wel werkt het allemaal net iets nauwkeuriger dan dit op de Nintendo Wii het geval was.

Mocht je geen fan zijn van een besturing middels bewegingen dan kun je dit ook nabootsen met een controller. De bewegingen van het zwaard worden nu toegewezen aan de rechter analoge stick en alhier is eigenlijk een zelfde conclusie te trekken: over het algemeen werkt het prima, hoewel er in het heetst van de strijd ook frustratie op kan treden als de game niet doet wat je wil. Gedurende het verhaal heb ik met beide opties gespeeld en het is lastig om een favoriet aan te wijzen. Het is veelal afhankelijk van de situatie. Een punt dat wel meegenomen moet worden in je keuze is die van de camera, in tegenstelling tot het origineel kun je nu namelijk vrij om je heen kijken. Met de motion controls doe je dit middels de rechter analoge stick, omdat deze bij de meer traditionele besturing al in gebruik is moet je het hier combineren met de linker bumper. Het is een ietwat omslachtige benadering, toch zul je er na een uurtje spelen goed mee om kunnen gaan.


Het tweede punt waar Skyward Sword door opviel was het verhaal. Als we aan The Legend of Zelda denken draait het al snel om Link die prinses Zelda uit de klauwen van Ganon moet redden. Deze traditionele opzet is hier doorbroken, zonder overigens namen als Zelda en elementen als dungeons los te laten. Het verhaal start als drie godinnen de Triforce creëren, een machtsmiddel waarmee wensen uit kunnen komen. Zoals je kunt verwachten is er altijd een kwaad, hier in de vorm van de demonische koning Demise, die daar ook wel wat in ziet en om de strijd op aarde te kunnen beslechten besluiten de godinnen om de overlevenden naar de lucht te sturen. Jaren verstrijken en degene die op Skyloft wonen zien de aarde als een fabeltje, een gebied uit vroeger tijden dat niet langer bestaat. In het heden maakt Link zich klaar om deel te nemen aan een examen om zich ridder te mogen noemen. Hier alleen geen paarden, in plaats daarvan zijn het grote vogels – Loftwings genaamd – die als vervoersmiddel dienen. Wat een mooie dag moet worden gaat echter fout als zijn vriendin Zelda door een tornado naar beneden wordt getrokken, het startpunt van een avontuur waarin Link redding moet bieden en zelfs het eerste verhaal in de reeks als je het chronologisch bekijkt.

Het origineel werd door velen goed ontvangen, dit betekent alleen niet dat er niets op aan te merken viel. Met name het tempo kon op veel kritiek rekenen. Te pas en te onpas werd je om je oren geslagen met dialogen, het karakter Fi die op alles en iedereen commentaar gaf en een vrijwel voortdurende herhaling van beschrijvingen. Gelukkig heeft Nintendo deze kritieken ter harte genomen. Fi zal nog sporadisch ten tonele verschijnen om de gebeurtenissen te begeleiden (wel kun je nog altijd om hulp vragen), omschrijvingen worden slechts eenmaal gegeven en het is zelfs mogelijk om cutscenes over te slaan. Verder is er autosave-functie aanwezig, wat met name handig is als je in kortere sessies speelt. Al deze aanpassingen maken het tot een betere game, wel is er één punt wat ik wil benoemen waar ik minder blij mee ben. In de spelwereld kom je standbeelden tegen waarmee je snel naar Skyloft kunt gaan, toch vond Nintendo dit niet genoeg. Gebruikmakend van de Loftwing amiibo kun je direct naar de lucht teleporteren, iets wat dus alleen mogelijk is door een extra accessoire te kopen ter waarde van dertig Euro. Nu gaat het weliswaar om een relatief kleine toevoeging, omdat het echter zorgt voor extra spelgemak vind ik dit niet netjes.


Op grafisch vlak heeft deze HD-versie goede sprongen gemaakt. De 480p resolutie is opgeschroefd naar 720p (in handheld) of 1080p (docked) en dit doen de schilderachtige graphics goed. De game kan zijn tien jaar oude oorsprong alleen niet helemaal verhullen, toch zorgt het – in combinatie met zestig frames per seconde en afwezigheid van framedrops – voor een prima Zelda-ervaring. Is Breath of the Wild je eerste game in de franchise dan moet ik er wel bij zeggen dat een vergelijking niet op ieder vlak te trekken is. Hoewel je ook hier te maken hebt met uithoudingsvermogen en breekbare schilden is het een lineaire ervaring waarin je ook veel zult moeten backtrackten. Dit laatste is gelukkig minder vervelend als dat het op papier doet klinken door de veranderende gebieden en de uitstekend ontworpen dungeons. Dit staat dan weer in contrast met Skyloft die juist wat kaal aanvoelt.
Beoordeling
75
Als je Skyward Sword nog niet hebt gespeeld is dit de ideale versie om het alsnog te doen. Veel van de problemen uit het origineel zijn aangepakt, op grafisch vlak zijn er sprongen gemaakt en de framerate weet zelfs de meest hectische actie prima in beeld te brengen. Of je optimaal kunt genieten van de ervaring ligt vooral aan de besturing die enige gewenning vraagt en aan je bereidheid om zestig Euro neer te leggen voor een game die op veel vlakken wel erg gemakzuchtig is overgenomen van het tien jaar oude origineel.


15:28  Developer diary van Jurassic World Evolution 2 behandelt nieuwe features
14:54  Realms Deep event keert terug in augustus
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (92.108.244.xxx) op 26-07-2021 om 15:36
- Verbeterde motion-controls
- Speelbaar met controller
- 1080p
- 60fps
- Fi die niet lastig is

Ik noem dit toch net geen gemakkelijke port.Maar goed het is jou keuze om het een 75 te geven. ;)

Persoonlijk heb ik dit altijd een unieke[ motion -controls]game/Zelda ervaring gevonden.

Gast (92.108.244.xxx) op 26-07-2021 om 15:48
Dit wil ik nog zeggen:Toch ben je een van de betere recensenten die NL heeft op game gebied.

We hoeven het niet altijd eens te zijn. ;)

Rene Groen (Eindredacteur) op 26-07-2021 om 15:51 [Niv: 732 / Exp: 36618]
Een mooi compliment, waarvoor dank!
Qua cijfer hoeven we het inderdaad niet eens te zijn, maar dat we hier te maken hebben met een unieke game of Zelda ervaring kunnen we zeker met elkaar eens zijn.

Gast (91.179.94.xxx) op 26-07-2021 om 15:58
Ik had graag the wind waker of twilight princess op de switch gezien.
Ook geen super mario galaxy 2 of xenoblade x op de switch.
Jammer

Gast (92.108.244.xxx) op 26-07-2021 om 16:19
(91.179.94.xxx)
Hoop dat wind waker & twilight princess idd nog naar Switch komen.De stijl van WW is zo tijdloos dat die wat mij betreft op elk N platform mag uitkomen.

Puur visueel gezien vind ik dat deze game zich beter staande weet te houden dan bv Twilight Princess.

Gast (84.17.46.xxx) op 26-07-2021 om 18:25
Ik sla deze over. BOTW heeft de formule zo veranderd en wat mij betreft vooral verbeterd, dat ik volgens mij nooit meer terug wil naar de ouderwetse formule. En dan vond ik Skyward Sword ook nog eens de minst goede.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
Type:
Game
Releasedatum:
16-07-2021
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:
Geen media gevonden