Geweld in games is al vele jaren een controversieel onderwerp. Daar waar de één het prima los kan zien van de realiteit zien andere duidelijke overeenkomsten tussen geweld in het dagelijks leven en videogames. Is het om deze reden dat Sony ook enkele wijzigingen door tracht te voeren?
Volgens een nieuw verhaal op GameSpark Japan zou Sony ontwikkelaars gevraagd hebben om gewelddadige afbeeldingen in videogames te verwijderen. Eén van de namen die hiermee naar buiten is getreden betreft Hiroshi Matsuyama, de president en CEO van de Japanse ontwikkelstudio Cyberconnect2. Hij stelt dat ze, op last van Sony, wijzigingen door moesten voeren aan de Naruto Ultimate-serie. Een personage in het spel, Minato Namikaze, mist een arm in het originele verhaal, echter voldeed dit niet aan het beleid van Sony.
Matsuyama vermeldt dat het verlies van ledematen bij karakters met een menselijk uiterlijk niet was toegestaan door Sony Interactive Entertainment. Deze beslissing is dus niet afkomstig van CERO, de organisatie die verantwoordelijk is voor de beoordelingen van videogames in Japan. Minato is technisch gezien geen mens omdat hij herrezen is, omdat hij echter een menselijk uiterlijk heeft werd het alsnog niet toegestaan.
Opvallend genoeg lijkt Sony de keuze per game te bekijken. Matsuyama vermeldt dat de arm van Nappa in Dragon Ball Z Kakarot uiteen werd gereten, iets wat wel werd toegestaan. De reden dat dit wel is toegestaan, aldus de CEO van Cyberconnect2, is omdat de Naruto-serie een meer realistische toon bevat. Of dit beleid specifiek voor Japanse videogames is, is niet duidelijk.
Sony heeft zelf nog geen reactie gegeven.
|