Wat weinigen hadden verwacht gebeurde toch, in 2016 maakte Nintendo stappen op de mobiele markt met Miitomo en Super Mario Run. Het was het startschot dat werd opgevolgd met games als Fire Emblem Heroes, Dr. Mario World en Mario Kart Tour, toch lijken ze nu een stapje terug te doen.
Volgens de zakelijke website Bloomberg heeft het aanhoudende succes van de Nintendo Switch ervoor gezorgd dat ze nu van hun oorspronkelijke plan om actiever te worden op de mobiele markt af te stappen. Het besluit kwam mede voort uit gegevens uit de periode februari tot mei. Toen andere studio's door de Covid 19-pandemie recordwinsten boekten omdat veel gamers aan huis waren gebonden en thuis konden gamen halveerden juist het aantal spelers van Super Mario Run. Toch was er niet alleen maar slecht nieuws, Nintendo zag namelijk een immense populariteit bij de Switch-titel Animal Crossing: New Horizons, waarbij de aandelenkoers zelfs op het hoogste punt in twaalf jaar kwam.
Volgens een studio van Newzoo zullen mobiele games dit jaar naar verwachting een omzet behalen van $77,2 miljard, hetgeen neer komt op ongeveer de helft van de totale game-industrie. Dr. Serkan Toto, een consultant voor mobiele games in Tokyo, ziet Nintendo hier slechts een klein deel van uitmaken aangezien hun mobiele pijplijn leeg is: "In zekere zin heeft het enorme succes van Nintendo op de consolemarkt de behoefte en de druk om middelen te investeren in mobiele games verminderd."
Volgens Bloomberg zal Nintendo zich terugtrekken uit de mobiele markt na teleurstellende resultaten en beëindigen ze hun meerjarige inspanning, net op het moment dat de markt stijgende is binnen het Covid 19-tijdperk. Twee jaar geleden kondigde president Shuntaro Furukawa nog aan dat smartphonegames een groeipotentieel van één miljard dollar teweeg kon brengen, voortbouwend op de belofte van zijn voorganger dat Nintendo jaarlijks twee tot drie mobiele games uit zou brengen. Afgelopen mei veranderde deze toon toen Furukawa aan gaf: "We zijn niet per se op zoek naar de lancering van veel nieuwe apps voor de mobiele markt."
|