Uitgever en ontwikkelaar Ubisoft gebruikt in veel van haar franchises een visie die ook wel 'de Ubisoft formule' wordt genoemd. Het is een referentie naar de veelgebruikte open wereld die vol zit met missies en content en de implementatie van online/live-services.
De formule is inmiddels toegepast op onder andere Far Cry, Assassin's Creed, Ghost Recon en Watch_Dogs, toch lijkt het erop dat het concept inmiddels is uitgewerkt, getuige de matige verkopen van The Division 2 en Ghost Recon: Breakpoint. Het is om deze reden dat Ubisoft een omslag wil maken, zo lezen we in een verslag van de website Video Games Chronicle. Om dit te bereiken zal het editorial team een herstructurering ondergaan om zo de creatieve richting van de toekomstige titels aan te pakken.
Het team zou uit ongeveer honderd medewerkers bestaan, denk aan designers en producers, die advies geven in de diverse stadia van de ontwikkeling, denk aan het design en het script. Omdat ze dit voor meerdere titels doen zien we een basisconcept dat in herhaling valt en om dit tegen te gaan zal het team niet alleen opnieuw worden bekeken, het zal tevens worden uitgebreid om de ontwikkelteams over de wereld beter te begeleiden.
Eén van de kernfactoren die Ubisoft zich ten doel heeft gesteld is om de belangrijkste franchises van elkaar te differentiëren in termen van design en gameplay. Het is ook om deze reden dat drie aankomende titels zijn uitgesteld naar het volgende fiscale jaar, namelijk Watch_Dogs: Legion, Gods & Monsters en Rainbow Six: Quarantine.
Anonieme bronnen laten tegenover VGC weten dat beslissingen onder de oude structuur vooral genomen werden door één of twee personen. Door hun inmenging zien we veel overeenkomsten in de eerder uitgebrachte games, een replicatie van hun smaak en ideeën. Met de nieuwe aanpak moet dit doorbroken worden.
|