Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 December 2019 
(0) 
(0) 
14 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
13 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(5) 
(8) 
12 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
10 December 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(7) 
(1) 
(0) 
(6) 
(0) 
09 December 2019 
(2) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 December 2019 
(2) 
(1) 
(1) 
(18) 
07 December 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 December 2019 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 December 2019 
(12) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 December 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 December 2019 
(10) 
(12) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Wolfenstein: Cyberpilot
Nieuws:

Valve legt uit waarom Half-Life: Alyx een VR-game is


Door Rene Groen op 23-11-2019 om 12:24

Gamers roepen al vele jaren om een nieuw deel in de Half-Life franchise. Afgelopen week werd er gehoor gegeven aan deze roep met de bekendmaking van Half-Life: Alyx, toch is de game niet wat veel gamers hadden verwacht.

Half-Life: Alyx is namelijk geen traditionele shooter die je met een muis en toetsenbord of met een controller speelt, het betreft namelijk een Virtual Reality titel die als prequel dient voor Half-Life 2. In een interview met Geoff Keighley gaat Valve's David Speyrer, Robin Walker en Dario Casali dieper in op deze beslissing.

Dario geeft aan dat de ontwikkeling van Half-Life: Alyx startte als een exploratiegame in virtual reality en uiteindelijk een Half-Life game werd. Hoewel hij het spel met alle liefde uit zou geven op niet-VR systemen is dit volgens hem momenteel onmogelijk:
quote:
"We zouden erg graag een versie uitbrengen die je met muis en toetsenbord speelt. Maar zoals aangegeven begon dit als een exploratiegame in Virtual Reality. Hoe meer we de controllers en de headset gebruikte, hoe meer we realiseerde dat dit ons meer mogelijkheid tot interactie gaf en meer mogelijkheden die hiermee samen gaan. Hoe meer we dit onderzochten, hoe meer we realiseerden dat er veel meer mogelijkheden zijn die zich niet laten vertalen tot een toetsenbord.

Wanneer je de handen apart kunt besturen van je hoofd dan komt dit alles samen in een 3D ruimte. Het is allemaal te volgen en te verplaatsen en dit is simpelweg niet mogelijk met muis en toetsenbord. Wanneer je deze mechanieken in je game stopt, denk aan de interacties die je aan gaat, dan kunnen we dit niet vertalen naar een traditionele besturing."

Als voorbeeld noemt Dario het openen van een deur. Spelers kunnen deze deur nu op een kier zetten en beginnen met vuren. Je kunt de deur ook open schoppen of juist kortstondig openen om een granaat naar binnen te werpen. Als Valve dit over wil zetten naar een toetsenbord zullen ze een heel deel van het toetsenbord nodig hebben om enkel een soortgelijke interactie met een deur te benaderen. Of het team had juist hun Virtual Reality versie naar beneden bij moeten stellen om een besturing met muis en toetsenbord mogelijk te maken en hier wilden ze niet voor kiezen.

In het interview stelt Keighley verder de vraag waarom Half-Life: Alyx een prequel is en geen sequel in de vorm van Half-Life 3. Hierover laat Robin Walker weten:
quote:
"In alle eerlijkheid, toen we in 2016 aan dit project startte was Half-Life simpelweg angstaanjagend. Half-Life 3 was een beangstigend vooruitzicht, toch? En tot op zekere hoogte was Virtual Reality een manier waarmee we onszelf voor de gek konden houden dat dit dé manier was om het te doen.

Door te starten met VR en pas dan te denken aan Half-Life en hoe dit ermee samenwerkt, dan zit je meteen op een vlak dat we begrijpen. Half-Life's belangrijkste gameplay en een nieuw platform met nieuwe vooruitzichten en mogelijkheden; het is iets dat we kunnen vertalen en dan kunnen we kijken hoe mensen dit spelen en binnen twee weken beginnen we dan ook aan het leerproces. Het zou zeer makkelijk zijn om niet na te denken over het grote plaatje en te zeggen "Oh, we maken Half-Life 3". We zouden hier de focus op kunnen leggen en bekijken wat mensen er tof aan zouden vinden en vervolgens progressie maken.

In zekere zin was Virtual Reality een klein beetje zoals de gravity gun ons hielp in Half-Life 2. Het werd de paal waar je zoveel omheen kon wikkelen en die ons innovatie gaf. En dit is precies wat Virtual Reality nu voor ons doet; we kunnen er alles omheen maken. Dit in tegenstelling tot Half-Life 3 waar over gezegd zou kunnen worden "Hey, moren werk je aan Half-Life 3" en je zou denken "Oh God! Dat is beangstigend"

Als laatste geven Walker en Speyrer nog aan dat ze aan meer Half-Life projecten willen werken, vooralsnog wachten ze echter af hoe de wereld op Alyx zal reageren.



11:04  MechWarrior 5 toont nieuwe gameplay
11:57  GRIS komt op 26 november naar de PS4
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (94.215.230.xxx) op 23-11-2019 om 23:11
De ontwikkeling van Half-Life 3 is dus nog niet gestart omdat ze bang zijn niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen...

Gast (109.129.221.xxx) op 24-11-2019 om 01:07
Gewoon een troll-actie. ;)

Gast (84.84.171.xxx) op 24-11-2019 om 15:18
ziet er vet uit hoor maar ik ga niet 400 of 500 euro spenden aan een VR headset voor deze game om vervolgens de vr set weer in de kast te pleure

Gast (109.38.131.xxx) op 24-11-2019 om 18:08
Halflife 3 komt pas op het moment dat men een grote jump in technologie kan maken. Gfx ai en gameplay wise

Mensen hebben enorme verwachtingen en die kunnen nog niet ingelost worden.

Gast (131.237.83.xxx) op 25-11-2019 om 10:47
Als VR niet zo duur was, hadden we dit allemaal vast wel gehaald x)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Half-Life: Alyx
Type:
Game
Releasedatum:
Maart 2020
Ontwikkelaar:
Valve Software
Uitgever:
Valve Software
Media:








Meer media