De Switch is voor Nintendo een succes gebleken. De combinatie van een handheld met een console blijkt een aantrekkelijk gegeven voor veel gamers. Toch zit er door de mobiele natuur limieten aan wat kan. De geruchten rondom een zogeheten Switch Pro zijn dan ook een tijdje aanwezig. Nintendo komt echter met een creatieve oplossing.
Met hun nieuwste firmware update, 8.0.0, is er een 'boost mode' ontdekt, welke vooral zijn weerslag heeft op de centrale verwerkingseenheid van de Switch. Standaard draait deze namelijk op 1.02 Ghz. Middels boost is het echter mogelijk de Switch op te stuwen naar maar liefst 1.75 Ghz voor de CPU kernen. Vrij vertaald geeft Nintendo de Switch te mogelijkheid zich middels een update te gedragen als een soort van Switch Pro.
Om deze boost mode te benutten moeten games dit gaan ondersteunen. Super Mario Odyssey en The Legend of Zelda: Breath of the Wild zijn de eerste titels die de boost mode ondersteunen. Daar blijkt uit dat de verhoogde kloksnelheid vooral wordt gebruikt voor het sneller inladen van alle assets. In het geval van Zelda waren er verschillende verbeteringen over het algemeen te noteren. Het laden van een opgeslagen game zou van gemiddeld eenendertig seconden naar eenentwintig zijn gegaan. Fast travel zou nu slechts elf seconden bedragen, tegenover negentien seconden gemiddeld. Het betreden van een shrine levert de minste verbetering op: Zeven seconden, ten opzichte van tien. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de kloksnelheid na het inladen weer wordt teruggeschroefd naar zijn standaardwaarde, vooralsnog is de boost mode dus vooral in gebruik voor het sneller inladen.
Al met al een leuke verbetering, maar het is aan Nintendo om te bekijken welke games er nog meer worden ondersteund. Een visuele vergelijking van Mario en Zelda met de boost modus vind je hieronder.