Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
22 April 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 April 2019 
(2) 
(2) 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
19 April 2019 
(39) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
18 April 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(14) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
17 April 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
16 April 2019 
(4) 
(0) 
(9) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
15 April 2019 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 April 2019 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
13 April 2019 
(6) 
(3) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
12 April 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 April 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
10 April 2019 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(8) 
09 April 2019 
(12) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2019 
(8) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 April 2019 
(3) 
(1) 
(0) 
(10) 
(0) 
(1) 
06 April 2019 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
05 April 2019 
(3) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
Borderlands: Game of the Year Edition
Earth Defense Force: Iron Rain
Phoenix Wright Ace Attorney Trilogy
The Walking Dead: The Final Season
Nieuws:

Sony deelt eerste PlayStation 5 details


Door Rene Groen op 16-04-2019 om 15:30
Bron: Wired

Het is al enige tijd een vraag onder gamers: wat mogen we verwachten van de PlayStation 4 en Xbox One opvolgers? Het is een vraag waar we nog lang niet alle antwoorden op krijgen, toch gaat Sony voor het eerst in op de PlayStation 5.

Eén van de grote mannen die werkzaam is aan de PlayStation 5 is Mark Cerny en in een interview met de website Wired laat hij weten dat ze niet simpelweg werken aan een upgrade. Daar waar de PlayStation 4 Pro nog gezien kan worden als een mini-sequel werken ze met hun nieuwe console aan een systeem die fundamentele veranderingen aan games door kan voeren. Hoewel deze console ongetwijfeld de naam PlayStation 5 zal gaan dragen is dit nog niet de term die Cerny gebruikt, hij noemt het vooralsnog simpelweg 'next-gen console'.

Momenteel werken diverse studio's aan games voor het platform, zo heeft Sony recentelijk het aantal uitgestuurde development kits vergroot. Op deze manier hebben ze voldoende tijd om de mogelijkheden te onderzoeken, mede omdat de hardware niet in 2019 zal verschijnen.

Zoals verwacht zal de nieuwe PlayStation op veel punten precies dat zijn wat we ervan verwachten: een meer krachtige CPU en GPU, betere grafische kwaliteit en visuele effecten en een verbetering van het systeemgeheugen in termen van grootte en snelheid. Kijken we specifiek naar de PlayStation 5 dan zal deze gebruik maken van de derde generatie van AMD's Ryzen lijn en hij bevat acht cores van de nieuwe 7nm Zen 2 micro-architectuur. De GPU is een aangepaste variant van Radeon's Navi familie en heeft ondersteuning voor ray tracing, een techniek die de beweging van licht simuleert en interacties uit laat voeren binnen een 3D omgeving. Het is een systeem dat vooralsnog alleen zijn weg begint te vinden in de duurdere processoren en we nog niet op de consoles hebben gezien. Het voordeel van ray tracing vinden we voornamelijk op visueel vlak omdat het realistischer licht teweeg moet brengen, denk aan de reflectie op oppervlakken en het doorgeven van licht op glas en vloeibare middelen. Toch heeft het voordeel volgens Cerny niet alleen betrekking op grafisch vlak:
quote:
“If you wanted to run tests to see if the player can hear certain audio sources or if the enemies can hear the players’ footsteps, ray tracing is useful for that. It's all the same thing as taking a ray through the environment.”

De AMD chip bevat verder een aangepaste unit voor 3D audio en volgens Cerny gaat het zelfs zo ver dat deze het geluid in games kan doen veranderen. Als gamer zegt hij gefrustreerd te zijn dat de audio weinig veranderingen heeft ondergaan in de overstap van de PlayStation 3 naar de PlayStation 4. Met de komst van deze nieuwe console is het volgens hem mogelijk om te laten zien hoe de audio-ervaring kan verbeteren als je hier de juiste hardwarekracht voor hebt. Hoe we dit gaan merken? ALs we Cerny mogen geloven zullen we meer bij games betrokken gaan worden omdat we beter kunnen plaatsen of het geluid van boven, beneden of de zijkant komt. Deze effecten vereisen geen externe hardware - het werkt namelijk ook via je TV speakers of surround systeem - maar voor de echte ervaring raadt hij een koptelefoon aan.

Een andere vraag die boven komt als we het over de PlayStation 5 hebben is of de console begeleid zal worden door een nieuwe PlayStation VR. Het is een vraag waar Cerny nog geen antwoord op kan geven, hij laat enkel weten dat Virtual Reality erg belangrijk is voor Sony en dat de huidige headset te gebruiken zal zijn op de nieuwe console.

Al het bovenstaande klinkt allemaal goed, toch is er volgens Cerny nog meer. Een ware 'game changer' zoals hij het zelf noemt. Hij heeft het hierbij over de harde schijf. Games worden tegenwoordig steeds groter en bij veel games kijken we minutenlang naar laadschermen. Of dit nu het opstarten van de game is, het gebruik van fast-travel of iets kleins als het openen van een deur, veel van de tijd gedurende het gamen zijn we aan het wachten. Toen ze in de herfst van 2015 dan ook in gesprek gingen met ontwikkelaars kreeg hij al snel de vraag of het mogelijk was om een SSD (Solid-State Drive) in te bouwen. Deze nieuwere harde schijven worden al extern ondersteunt door de Xbox One en PlayStation 4, toch is het niet ingebouwd in de systemen. Met de PlayStation 5 gaat het ook niet zomaar om een kleine toevoeging, in plaats daarvan is het juist een gespecialseerd gebruik.

Om dit laatste te demonsteren gebruikt Cerny de PlayStation 4 Pro met de vorig jaar verschenen game Spider-Man. Terwijl Spider-Man op een plein staat gebruikt Cerny fast-travel en vijftien seconden later staat hij op een andere plek. Ditmaal doet hij ditzelfde, alleen dan met een development kit van de nieuwe hardware. Was het hiervoor nog vijftien seconden, nu staat Spider-Man in 0,8 seconden op een nieuwe locatie. Leuk detail: Cerny omschrijft deze development kit nog als een versie op lage snelheid. Deze hogere snelheid om Spider-Man te verplaatsen is te danken aan de SSD schijf en het stopt hier niet. Werelden kunnen nu ook sneller renderen, waardoor de snelheid waarmee een karakter zich door de wereld begeeft kan worden opgeschroefd. Om dit te demonstreren gebruikt hij wederom dezelfde game en draait hij de camera, hetgeen op een snelheid gaat waarmee Spider-Man aan het web-slingeren is: 'No matter how powered up you get as Spider-Man, you can never go any faster than this because that's simply how fast we can get the data off the hard drive.” Nu hij hetzelfde nog eens uitvoert op de next-gen console schiet de camera als een gevechtsvliegtuig door de stad. En dit niet alleen, de console heeft ook ondersteuning voor 8K graphics, ondanks dat de TV waarop hij een demonstratie geeft 4K weergeeft omdat 8K TV's nog geen algemeen gebruikgoed zijn.

Wat ontwikkelaars nog meer met de PlayStation 5 kunnen is een vraag waar Cerny nog geen antwoord op kan geven. De studio's kijken nog naar de mogelijkheden. Cerny wil ook nog geen exacte details geven over de SSD, het enige wat hij zich laat ontvallen is dat de ruwe bandbreedte hoger is dan de SSD's die momenteel verkrijgbaar zijn voor de PC's.
quote:
“The raw read speed is important but so are the details of the I/O [input-output] mechanisms and the software stack that we put on top of them. I got a PlayStation 4 Pro and then I put in a SSD that cost as much as the PlayStation 4 Pro—it might be one-third faster."

Even ter vergelijking: de sprong van de PlayStation 4 naar de PlayStation 5 in de fast-travel demo was negentien keer sneller.

Vooralnsog beperkt Cerny zich in zijn uitspraken tot de hardware en gaat hij nog niet in op services of andere features, laat staan de games of de prijs. Niet omdat het Cerny is die het gesprek voert, nog niemand binnen Sony zal hier uitspraken over doen. Aangezien ze ook niet aanwezig zijn bij de E3 hoeven we aldaar ook geen nieuwe details te verwachten. Toch betekent dit niet dat we verder niets leren. In het gesprek geeft Cerny aan dat de PlayStation 5 geen download-only machine zal worden, er is nog altijd ondersteuning voor fysieke media. En omdat deze nieuwe console qua architectuur is gebaseerd op de PlayStation 4 zullen deze games nog altijd te spelen zijn. Of om de juiste term te gebruiken: PlayStation 4 games zijn backward compatible met de PlayStation 5. In de eerste levensfase zullen games dan ook op beide consoles worden uitgebracht. Om welke titels het hier gaat is niet bekend. Death Stranding komt wel ter sprake, maar hoewel een woordvoerder snel laat weten dat de game nog altijd op de PlayStation 4 komt geeft Cerny juist een lach, hetgeen doet vermoeden dat het ook op de PlayStation 5 zal verschijnen.


15:53  Geen DLC in Star Wars Jedi: Fallen Order
14:55  My Time at Portia verschenen op consoles
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (85.146.2.xxx) op 16-04-2019 om 15:55
Zouden ze dit jaar bij E3 al een hint vallen?

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-04-2019 om 16:10 [Niv: 704 / Exp: 35178]
Nee, Sony is niet bij de E3 aanwezig. Denk daarom ook deze vooraankondiging en dan bij een eigen evenement (aan het einde van dit jaar?) volledig de spotlights op Sony zelf.

Gast (31.151.97.xxx) op 16-04-2019 om 17:13
The Last of Us 2 kan wel eens een PS5(?) launch game gaan worden

Gast (83.84.133.xxx) op 16-04-2019 om 18:03
Subject to change...LMAO!

Gast (78.22.152.xxx) op 16-04-2019 om 20:18
8k lijkt idd overbodig, veel mensen hebben nog geen 4k

Gast (192.40.95.xxx) op 16-04-2019 om 20:29
Switch is beter

Gast (213.127.67.xxx) op 16-04-2019 om 23:54
Of iets beter is of niet hangt voor mij toch vooral af wat voor games erop verschijnen, en daar weten we voor de PS5 nu nog niets vanaf, dus dat is wat vroeg oordelen.

Gast (62.235.66.xxx) op 17-04-2019 om 19:24
Ik hoop dat er veel meer mogelijk wordt voor ontwikkelaars om nog eens echt te verrassen. tov de PS3 was er vooral grafisch een vooruitgang, maar qua gameplay werd ik nu nergens van de sokken geblazen tov de vorige generatie, wat toch wel het verschil was bij de overgang van PS2 naar PS3, waar een echt goede multiplayer vlot mogelijk werd (vb tot 64 spelers, de Souls' invasies) en voor mij toch het verschil maakte.
Blij ook dat ze iets van plan zijn tegen al die laadschermen/downloads, want dat steekt me nu ook behoorlijk tegen.

Gast (83.84.133.xxx) op 18-04-2019 om 08:28
Tsja, en dan ook nog eens die SJW censuur...

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
PlayStation 5
Type:
Hardware
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:
Geen media gevonden