Microsoft liet PC gamers lange tijd in de kou staan, met Windows 10 willen ze de harten van deze groep echter terug gaan winnen. Hun plannen werden gedurende de GDC uiteen gezet.
Tijdens een presentatie stond gamen op Windows 10 centraal, zo gaf Phil Spencer onder andere aan dat er gebruik gemaakt zal worden van cross-buy tussen de PC en Xbox One versies. Het is hierdoor mogelijk om de game voor één systeem te kopen, waarna deze ook op het andere systeem speelbaar is. Eén van de eerste titels die dit zal ondersteunen is Pinball FX. Om de games te kunnen spelen ben je niet afhankelijk van je muis en toetsenbord, alle draadloze accessoires van de Xbox zullen ook ondersteuning krijgen in Windows 10.
Ook de ontwikkeling zelf was een aspect dat werd besproken, vooral in relatie tot DirectX 12. Deze nieuwe versie moet meer uit zowel de PC als de Xbox One gaan halen, bij sommige games moet het tot een verbeterde GPU presentatie leiden tot twintig procent.
Er waren nog meer Microsoft GDC aankondigingen, zo liet het bedrijf ook weten wat DirectX12 kan betekenen voor de Xbox One en Windows 10. Ontwikkelaars kunnen door middel van DirectX12 meer uit de PC en Xbox One halen. Zo zorgt DirectX12 voor 20 procent betere GPU prestaties bij sommige games. Unreal Tournement 4 gaat ook gebruik maken van DirectX12.
Een overzicht:
De Xbox Live SDK voor Windows 10 komt binnenkort beschikbaar voor een bredere set ontwikkelaars, die ze toegang biedt tot Xbox Live services die momenteel beschikbaar zijn voor Xbox One.
Het Windows Universal App Platform zorgt ervoor dat elke ontwikkelaar een enkel project kan creëren voor meerdere devices, wat het proces voor ontwikkelaars makkelijker maakt om hun content naar meer mensen te brengen.
Met de Windows Store hebben ontwikkelaars nu de mogelijkheid en flexibiliteit om content te brengen naar pc’s, console, tablets en telefoons, met een bereik van meer dan 1,5 miljoen mensen.
Het Universal Development Center is het ontwikkelplatform om games te bouwen en te brengen voor de Windows Store.
DirectX 12 bezorgt pc ontwikkelaars een nieuw niveau van kracht en controle en is een enkel API, waarin ontwikkelaars toegang krijgen tot verschillende devices. Vandaag is ook aangekondigd dat Epic “Unreal Tournaments” creëert op Unreal Engine 4 waarin gebruik wordt gemaakt van DirectX 12, wat een nieuwe standaard zet voor waarheidsgetrouwheid in pc gaming.
Alle draadloze Xbox gaming accessoires zullen ontwikkeld en ondersteund worden op Xbox One consoles en Windows 10 pc’s.
“Elite: Dangerous” van Frontier Developments komt naar Xbox One deze zomer.
Het ID@Xbox programma zal uitgebreid worden om ontwikkelaars in staat te stellen om voor alle Windows 10 devices te ontwikkelen, waaronder voor toekomstige devices als HoloLens.
Een samenwerking met Motiga zal een eerste game naar Windows 10 en Xbox One brengen genaamd “Gigantic”.
Door de komst van ID@Xbox naar Windows 10 zullen ook veel games op de PC te spelen zijn, de eerste vijftien aangekondigde titels zijn:
Game 4 from The Behemoth
Ashen
Lovers in a Dangerous Spacetime
Pinball FX2 (Cross-play / Cross-buy met Xbox One versie)
Pillars of Eternity
Bierzerkers
D&D Sword Coast Legends
Super Dungeon Bros
Siegecraft Commander (Cross-play met Xbox One versie)