Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 16


Door Joni Philips op 02-05-2015 om 08:24
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 49. Maginot Line Rule
"It is easy to tell which city/nation is the next conquest of the Evil Empire: its streets are filled with citizens who brag that the Empire would never dare attack them, and would be easily defeated if it tried. This smug nationalism always fails to take into account the Empire's new superweapon."

Het is gemakkelijk te voorspellen welke stad of welk land het volgende slachtoffer zal worden van het kwade keizerrijk. Als de inwoners opscheppen dat hun land niet veroverd kan worden en dat het vijandelijke leger snel de pan in gehakt zal worden, dan zullen zij als volgende veroverd worden. Ze vergeten namelijk altijd het nieuwste geheime wapen van het keizerrijk, of ze maken een andere foute inschatting waardoor ze juist de perfecte keuze voor verovering worden. De inwoners van het stadje Cleyra uit Final Fantasy IX geloven bijvoorbeeld dat hun stadje nooit aangevallen kan worden dankzij de magische zandstorm die de stad omsingelt. Ze zijn natuurlijk wel slim genoeg om deze betovering te verbeteren, maar die verbetering loopt mis en vernietigt de zandstorm zodat ze een perfect doelwit worden.

Waarom zouden we de Franse grens met België beschermen? Waarom zou Duitsland langs daar aanvallen? Dat is zo 1914. We zijn nu 1939. Duitsland herhaalt dit toch nooit?
Waarom zouden we de Franse grens met België beschermen? Waarom zou Duitsland langs daar aanvallen? Dat is zo 1914. We zijn nu 1939. Duitsland herhaalt dit toch nooit?


Cliché 50. Short Attention Span Principle
"All bookshelves contain exactly one book, which only has enough text on it to fill up half a page."

Elke boekenplank die je tegenkomt bevat exact één boek waarvan de inhoud op minder dan één pagina verteld kan worden. Als echte boeken zo kort zouden zijn, dan zouden veel meer kinderen boeken lezen. Dit is opnieuw een onderdeel van ontwikkelaars die willen laten uitschijnen dat het gaat om een echte wereld waarin mensen leven, maar die tegelijkertijd de nutteloze informatie beperken die op je afgevuurd wordt. Ze beperken natuurlijk ook hun eigen werklast, ze moeten namelijk geen volledige boeken gaan bedenken of vertalen voor een overbodig deel van de game. Het komt dan ook voor in vele RPGs waaronder Dragon Quest, Pokémon en Final Fantasy. Er zijn wel enkele RPGs die dit probleem vermijden, zoals Wild ARMs 3 waar je elf delen van een boek moet verzamelen dat je dan effectief volledig voorleest aan een klein meisje.

Cliché 51. Planet of the Apes Rule
"All cities and countries have ancestors that were wiped out by their technological advances."

Alle steden en landen hebben voorlopers die zijn vernietigd door hun technologische vooruitgang. Ze leven daarom nu in harmonie met de natuur. Dit bouwt verder op het cliché dat technologie slecht is, en dat magie goed is. De regel is hierbij gebaseerd op Planet of the Apes, waarin de apenplaneet met primitieve technologie geëvolueerd is vanuit de menselijke wereld die vernietigd is door zijn technologie, de technologie die apen slimmer maakte. Een mooi voorbeeld is het millenia-oude Kingdom of Zeal uit Chrono Trigger dat zijn kracht trok uit het grote kwaad Lavos, en daardoor ook vernietigd werd. Een meer traditioneel voorbeeld zijn de Eldeen uit Ys en de Valkyrur uit Valkyria Chronicles, waarbij die laatste zich specialiseerden in hoogtechnologische wapens die niet nagemaakt kunnen worden door de moderne wetenschap.

Final Fantasy X heeft de hoogtechnologische stad Zanarkand en zijn inwoners welke vernietigd werden door het monster Sin. De inwoners van Spira hebben zich daardoor helemaal onttrokken van technologie. Het cliché wordt echter ontkracht want technologie blijkt de sleutel tot zijn vernietiging terwijl het monster juist gecreëerd werd door een fout gelopen magisch experiment. De Star Ocean games lijken eveneens gebaseerd op het cliché. De speler vindt op verschillende planeten voorwerpen die lijken af te stammen uit een ver verleden en die lijken te wijzen op een oudere samenleving die door het volledige universum woonde. De derde game introduceert zelfs de Executioners, de laatste overlevenden van een oud ras dat werd vernietigd. Dit blijkt echter allemaal misleiding wanneer je ontdekt dat het Star Ocean universum eigenlijk een videogame is, waarbij de oude voorwerpen cheatcodes zijn voor de ontwikkelaar.

Cliché 52. Insomnia Rule
"A "free stay at the inn" is never really free. Expect to be woken up in the middle of the night for a mandatory plot event."

Een goede Role Playing Game speler gaat regelmatig uitrusten in een herberg. De kleine prijs die je er moet betalen voor een goede nachtrust, is zeker de moeite waard. Je moet echter oppassen als de herbergier je een gratis overnachting aanbiedt. De kans is dan namelijk groot dat je nachtrust onderbroken zal worden door het plot. Je wordt bijvoorbeeld wakker gemaakt voor de plotse verschijning van een baas. Een gratis nachtje in de herberg is dan ook nooit echt gratis. Je moet werken voor je nachtrust. De enige uitzondering is wanneer er een goede reden is, bijvoorbeeld omdat je net het stadje hebt gered wat meteen de reden is dat je bijvoorbeeld lekker kunt uitslapen in Final Fantasy V. De andere Final Fantasy hoofdrolspelers hebben niet zoveel geluk.

De hoofdrolspelers van Final Fantasy VI worden bijvoorbeeld meerdere keren wakker gemaakt. Het stadje Vector heeft bijvoorbeeld twee herbergen. In de ene herberg wordt je geld gestolen tijdens je slaap; terwijl je in de andere wordt aangevallen door de herbergier. Je wordt ook wakker gemaakt bij je gratis verblijf in de herbergen van Figaro – omdat het plaatselijke kasteel wordt aangevallen – en Strago, waar Relm vast komt te zitten in een brandend gebouw. Final Fantasy IV plaatst zijn gratis herberg zeer vroeg in de game. Al snel na het begin mag je gratis overnachten in de herberg van Kaipo, maar 's nachts zal je aangevallen worden door de troepen van Baron. Final Fantasy Adventure heeft een gelijkaardig punt. Als je daar profiteert van een gratis overnachting in een mysterieus kasteel, dan zul je 's morgens merken dat één van je medereizigers ontvoerd is door een vampier.

Wel, gelukkig hebben we toch een goede nachtrust gehad.
Wel, gelukkig hebben we toch een goede nachtrust gehad.

Er zijn echter nog meer varianten op het gratis nachtje in de herberg. Breath of Fire heeft bijvoorbeeld een leuke variant op de stelende herbergier. Als je een bepaald voorwerp in je inventaris hebt zitten, dan zul je de herbergier betrappen wanneer hij je wil bestelen. Hierdoor kun jij hem chanteren en veel geld verdienen. Super Mario RPG heeft eveneens twee voorbeelden: in het eerste voorbeeld wordt Mario bespioneerd door de herbergier, terwijl hij in het tweede voorbeeld 's nachts wordt wakker gemaakt omdat een stuk speelgoed tot leven is gewekt. De interessantste variant komt misschien wel uit Sword of Vermilion waarin een verblijf in een herberg steeds duurder wordt. Die ene gratis herberg die je tegenkomt is dan ook zeker aanlokkelijk. Misbruik van de gratis herberg wordt echter later gestraft wanneer hij later wel geld begint te vragen. Hoe langer je gratis bent gebleven, hoe meer je later zult betalen.

De originele Mother laat je wel een nachtje doorslapen, maar 's morgens moet je vechten tegen de herbergier die een verborgen Starman blijkt te zijn. Je zult af en toe ook een lid van je team verliezen door een gratis nachtje in de herberg. In Star Ocean: Till The End of Time besluit één van je teamleden bijvoorbeeld te vertrekken op een zelfmoordmissie terwijl jij rustig ligt te slapen. Ook in Dragon Quest VIII loopt één van je teamgenoten weg, ditmaal omdat hij bezeten is geraakt door een plaatselijke geest. De Tales serie is een grote uitzondering op de regel, maar ook in deze serie is één voorbeeld aanwezig. In Tales of Phantasia eindigt een gratis verblijf in de herberg met een verplicht bezoekje aan de nabije dungeon.


13:31  Eerste screenshots Persona 5
08:21  [E3] PC Gaming Show aangekondigd
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden