Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
20 September 2019 
(0) 
(0) 
19 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 September 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(13) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
eFootball Pro Evolution Soccer 2020
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Column:

Fuck Timed Exclusives


Door Joni Philips op 30-08-2014 om 09:00
Bron: Gamed

Microsoft onthulde op de GamesCom 2014 de tijdelijke exclusiviteit van Rise of the Tomb Raider. Het bedrijf dook in hun geldreserves zodat het spel eind 2015 exclusief naar Xbox 360 en Xbox One komt. Ik heb hierop maar één antwoord: FUCK TIMED EXCLUSIVES.

Het spel zou oorspronkelijk ook verschijnen voor PC, PlayStation 3 en PlayStation 4, maar Microsoft heeft ervoor gezorgd dat het spel pas later zal verschijnen op deze platforms. Ik heb geen Xbox One of Xbox 360, maar ik heb wel een PlayStation 3 en PlayStation 4. Het betekent dat ik getroffen ben door het uitstel. Ik zal minstens enkele maanden langer moeten wachten om Rise of the Tomb Raider te spelen. De emotionele 'FUCK TIMED EXCLUSIVES' is dan ook een logische reactie. Ik wilde de game nu eenmaal graag spelen, ondanks de concurrentie van Uncharted 4: A Thief's End, dat bijna tegelijkertijd zou verschijnen. Je kunt natuurlijk excuses maken voor Square-Enix en Crystal Dynamics dat ze dankzij de deal een grotere winst proberen te maken. Zij hopen dat de teleurgestelde PC en PlayStation gamers de game alsnog massaal zullen kopen wanneer de game uiteindelijk toch verschijnt op hun systeem. Het feit dat de serie al generaties op deze platforms verschijnt, was van geen tel voor Square-Enix. De tijdelijke exclusiviteit moet tegelijkertijd de verkoop op de Xbox platforms aanzwengelen. Het feit dat Tomb Raider beter verkoopt op PlayStation platforms dan Xbox platforms was dus geen bezwaar. Square-Enix zal de anderen later wel overtuigen om de game alsnog te gaan halen. Het bedrijf kan ondertussen toch gaan profiteren van het verdiende geld. De gekwetste gevoelens zijn eigenlijk toch maar lachwekkend voor hen.


Microsoft denkt eveneens te profiteren van deze overeenkomst. Het is me echter onduidelijk op welke manier indien iedereen verwacht dat de game toch naar die andere platforms komt. Het is niet alsof de gemiddelde PC of PlayStation 4 eigenaar nu een Xbox One op zijn verlanglijstje heeft geplaatst. Het spel zal ook maar een beperkte rol spelen in de aankoop van een nieuwe console. Potentiële kopers kunnen eind 2015 kiezen tussen een echte exclusieve game, namelijk Uncharted 4: A Thief's End, en een game die enkele maanden exclusief zal zijn. Je kunt dus een PlayStation 4 kopen om uiteindelijk beide spellen in huis te halen, of een Xbox One om enkele maanden eerder met Rise of the Tomb Raider aan de slag te gaan. Ik stel de feiten misschien iets te eenvoudig voor, maar ik ben wel benieuwd hoe Microsoft – en diens concurrentie – redeneert in zulke beslissingen. Het helpt misschien wanneer je exclusiviteit definitief lijkt – zie BioShock – of wanneer je rechtuit de volledige exclusiviteit aankoopt – zie Titanfall – maar tijdelijke exclusiviteit in de wetenschap dat het spel alsnog naar andere platforms komt? Nee, ik zie het niet. Er lopen misschien intelligentere mensen rond bij Microsoft die dit wel kunnen bevestigen met vele marktstudies of met een glazen bol. Het zou namelijk maar onverantwoord zijn om zulke hoeveelheden geld uit te geven zonder visie op potentiële winst. Het is te vroeg om zo hard te panikeren.

Het is erger wanneer je gaat nadenken over de implicatie van deze overeenkomst voor de eigenaars van een Xbox One of een Xbox 360. De aankoop van tijdelijke exclusiviteit voegt niets toe voor de eigenaars van het winnende platform. Microsoft heeft geld geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat Rise of the Tomb Raider is uitgesteld voor de PC, de PlayStation 3 en de PlayStation 4. De eigenaars van de Xbox 360 en de Xbox One zullen zeker geen voordelen ondervinden door het geïnvesteerde bedrag: zij kunnen de game vanaf eind 2015 kopen. Dat was echter altijd al het geval. Microsoft gebruikt een deel van hun Xbox gamebudget om de andere platforms te saboteren, maar het versterkt de bibliotheek van de console helemaal niet. Rise of the Tomb Raider zou altijd verschijnen voor hun platforms. Microsoft kan nu natuurlijk opscheppen over deze winst, maar hun aanhangers hebben eigenlijk geen reden om blij te zijn. Het bedrijf heeft hen geen cadeau gegeven, het heeft andere spelers gestraft. Het is vooral opmerkelijk dat men eveneens een grote groep spelers heeft gestraft die Microsoft Windows als hoofdplatform gebruiken. Het enige wat de Xbox eigenaar heeft gewonnen, zijn tijdelijke opscheprechten over Rise of the Tomb Raider. Het is maar de vraag of dat voordeel een investering van ettelijke miljoenen waard was. Voel je vrij om andere voordelen te bedenken, maar denk toch maar eens goed na alvorens je ermee opschept.

Microsoft heeft namelijk miljoenen gespendeerd die het niet kan investeren in het ondersteunen van andere ontwikkelstudio's. Het bedrijf heeft namelijk gigantische geldreserves, maar het is niet zo gek om die volledige reserve beschikbaar te maken voor de Xbox divisie. Er is dus een maximaal budget waaruit een hele hap is genomen met Rise of the Tomb Raider. Het bedrijf had het geld evenzeer kunnen lenen aan een kleine noodlijdende ontwikkelstudio in ruil voor echte exclusiviteit. Sony Computer Entertainment besloot bijvoorbeeld om geld te investeren in The Chinese Room dat onvoldoende geld had om hun PC-game Everybody's Gone to the Rapture te ontwikkelen. Het eindresultaat is een nieuwe game die nooit was verschenen zonder de investering. Het is een goede deal voor Sony dat kan opscheppen over de exclusiviteit en voor The Chinese Room dat geld heeft om hun game effectief te maken. Ook PlayStation 4 spelers profiteren want Everybody's Gone to the Rapture stond niet gepland voor de console. De groep PC spelers die uitkeek naar het spel, mag wel teleurgesteld zijn; maar de exclusiviteit verandert niets voor hen. The Chinese Room kon de game niet ontwikkelen zonder de financiële steun, de game zou dus nooit verschijnen op PC. Everybody's Gone to the Rapture kan echter worden afgeschilderd als een eenvoudige indie-game. Dat is moeilijker te doen wanneer je spreekt over Nintendo's investering in Bayonetta 2 in een situatie die sterk vergelijkbaar is met Sony's Everybody's Gone to the Rapture investering.


Er zijn dus veel positievere manieren om je geld te investeren om je aanhang blij te maken, maar de deal heeft ook een goede kant voor Xbox spelers. Microsoft zal Crystal Dynamics namelijk helpen tijdens de ontwikkeling van het spel. De steun kon echter ook worden geleverd zonder de financiële investering. Het is tegelijkertijd onrealistisch om te geloven dat er nu zoveel meer aandacht gaat naar de Xbox versies. Crystal Dynamics weet dat Rise of the Tomb Raider voor meerdere platforms zal verschijnen, dus ze zullen deze versies ook al beginnen. Ze ontwikkelen op de PC, ze werken met dezelfde multiplatformengine die werd gebruikt voor het vorige spel en ze zullen geen enkele optimalisatie doen die betekent dat de ontwikkeling van de PC en de PlayStation versies moeilijker wordt. Het kan zelfs averechts uitdraaien. Sony Computer Entertainment America staat erom bekend dat ze eisen dat laatkomers extra content krijgen, zodat de Xbox spelers juist zouden worden gestraft voor hun vroege investering. De aankoop van de tijdelijke exclusiviteit heeft dan ook geen winnaars, alleen maar bittere verliezers en blinde verliezers. PC en PlayStation gamers zitten nu in de eerste categorie, Xbox gamers in de tweede. Het eindresultaat is hetzelfde, ze hebben beide verloren met deze aankoop. De ene groep weet het gewoon duidelijker dan de andere. Zijn er dus nog mensen effectief blij met deze deal?

Ik dacht hier oorspronkelijk ook iets toe te voegen over de exclusieve content die Sony en Microsoft momenteel massaal kopen. Het is een goedkoper alternatief dan tijdelijke exclusiviteit met dezelfde marketingvoordelen, maar ik bedacht me al snel. Ik kon me namelijk niet herinneren wanneer ik de laatste keer zulke content effectief heb gespeeld. Dit is weliswaar aanwezig in de games die ik heb gespeeld, maar het betreft vaak zwakke aftreksels van het echte spel dat ontwikkeld is door het B-team. Het is nogal nutteloos om nog meer tijd te wijden aan die geldverspilling en ik heb nog nooit over een aankoop beslist op basis hiervan. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zich opwinden over content die niet goed genoeg was voor het echte spel, maar die wel gerecupereerd wordt om de exclusieve reclamespots te rechtvaardigen. Dus ook FUCK EXCLUSIVE CONTENT. Steek dat geld toch ergens anders in. Het kan ons toch geen reet schelen. Sony en Microsoft maken zichzelf ermee belangrijk terwijl Ubisoft, Activision-Blizzard en andere heimelijk staan te lachen over hun nieuwste uitvinding om geld te slaan uit slimme marketinggenieën. Ik hoop alvast dat ze dat doen, die mensen verdienen dat. Het is namelijk de beste manier om gebakken lucht te verkopen sinds vitaminewater. Weer een beetje geld dat de consolemakers zou moeten investeren in echte games.


09:12  Gamed Gamekalender September 2014
09:00  Xenoblade's Shulk in Super Smash Bros.
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Gast (83.128.14.xxx) op 30-08-2014 om 09:09
Amen

MaartenL (Redacteur) op 30-08-2014 om 10:37 [Niv: 472 / Exp: 23593]
Ik snap het punt ook niet van timed exclusives. Ik ken niemand die voor een timed exclusive speciaal een console gaat aanschaffen.

Pure onzin gewoon!

Bever Warrior op 30-08-2014 om 11:01 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Helemaal mee eens.

F*ck timed exclusives, i don't give a fuck.
Geduld is een schone zaak. Voor een timed-exclusive halen ze zich ook heel veel boze gamers op de hals, en dat vind ik de moeite niet waard.

Mooi statement.

da bom op 30-08-2014 om 11:45 [Niv: 89 / Exp: 4466]
De gewone consument weet niet dat het een timed exclusive is en wordt zo aangezet tot het kopen van die console. En daarbij komt, vroeger had ik de xbox 360 en daar kreeg je vaker meer en eerder dingen op. Dat is toch wel chil maar uiteraard wel belachelijk.

Gast (82.74.160.xxx) op 30-08-2014 om 14:08
Ik had voor de GTA Episodes toen bijna een Xbox gekocht. Blij dat ik het achteraf niet heb gedaan want het voelt echt als naaierij naar je trouwste klanten toe, op welk platform dan ook.

De gameindustrie moet langzaam echt eens volwassen gaan worden en geld op een eerlijke manier proberen te verdienen door goede games te ontwikkelen voor welk platform dan ook

Zuigertje op 30-08-2014 om 17:18 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Is meer gericht op de mainstream deze actie. Dit versterkt het xbox merk.

Net voor release worden we doodgegooid met Tomb Raider commercials, en daarna (belachelijk) hoge scores in de media. Daarna willen de onwetende gamers het kopen en blijkt dat het alleen verkrijgbaar is op de xbox.

Over een half jaar (of wanneer dan ook) komt het spel eindelijk uit op andere platforms maar dan is de hype en momentum al voorbij. Enige wat bij veel casuals blijft hangen is dat Xbox het platform was voor Tomb Raider, en daar gaat het om.

Goedkope mond op mond reklame voor de Xbox platform.

Een praktijk die geen ene gamer goed doet, maar zeker wel efficient is voor weinig geld.

elemeNt op 30-08-2014 om 19:13 [Niv: 129 / Exp: 6432]
Wat ik er vooral op tegen heb is dat het vooral misleiding is doordat het vaak als 'exclusive' wordt gepromoot. Het moet ergens verplicht worden dat ze duidelijk een soort van kenmerk/logo krijgen voor timed exclusive of anders moeten ze gewoon met boetes gaan strooien als ze niet duidelijk genoeg maken dat het timed is en geen exclusive.

Gast (62.238.138.xxx) op 30-08-2014 om 20:15
Ik vind Tomb Raider timed exclusive meer een "we hebben geen antwoord op Uncharted4" actie
en een poos later speel je tombraider op de PS4 met de DLC waar One en 360 bezitters wel apart voor moesten betalen.
En misschien is de game zelfs wel 1-2 tientjes goedkoper

Lawliet op 31-08-2014 om 00:28 [Niv: 345 / Exp: 17271]
Ze doen het voornamelijk voor de marketing, maar brengt ook de nodige schade voor hun klanten. Misschien verkopen ze wel wat meer vanwege de holiday, maar je behandelt wel de fans als schijt.

Gewijzigd door Lawliet op 31-08-2014 om 00:29

Gast (87.195.247.xxx) op 31-08-2014 om 01:05
En dat terwijl de fanbase altijd ontzettend enthousiast is geweest. Ik kijk al een behoorlijke tijd lang op het Tomb Raider forum en er zijn stapels fanart - tekeningen, schilderijen en meisjes in kostuum langsgekomen, en het antwoord van Square Enix daarop is: 'kop dicht en stilzitten, jullie zijn portemonees op pootjes en niks anders!'

Gast (81.83.182.xxx) op 31-08-2014 om 17:19
Beetje biassed geschreven dit maar het punt blijft wel staan, timed exclusives zijn beetje nutteloos maar het gaat idd om perceptie van de gewone consument op dat moment

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom net heel het Tomb Raider gebeuren zoveel shit over zich heen krijgt. Is gewoon de onterecht negatieve houding ten opzichte van Xbox one denk ik dan.

Des te beter dat Tomb Raider toch pak populairder blijkt dan ik dacht want zelf grote fan van crystal dynamics, succes voor de studio geeft tenminste hoop voor nieuwe legacy of kain games

Joni Philips (Eindredacteur) op 31-08-2014 om 17:21 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Je moet niet rekenen op nieuwe Legacy of Kain games. Square heeft recentelijk Legacy of Kain: Dead Sun gecanned. Het enige wat je krijgt is Nosgoth.

Gast (178.85.94.xxx) op 31-08-2014 om 21:34
briljante zet

Gast (81.205.7.xxx) op 31-08-2014 om 22:58
Dat het technische doeleinden betreft vind ik een prima reden. Maar marketingtechnisch is zo slappe hap. Blijkbaar vinden ze Xbeaux Wan niet zelf niet interessant genoeg dus creeeren ze deze farce.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden