Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
19 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 September 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(13) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
eFootball Pro Evolution Soccer 2020
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Column:

Intensieve Propaganda


Door Stefan van B op 03-11-2013 om 08:43
Bron: Gamed

De sociale media zijn de afgelopen jaren een steeds grotere rol in ons leven aan gaan nemen. Lieten we eerst nog weten wat we hadden ontbeten en met wie we 's middags een kopje koffie hadden gedronken, zo staat nu ons hele leven online in een virtueel dagboek. Daar wil ik het echter allemaal niet over gaan hebben in deze feature. We gaan eens kijken naar hoe uitgevers met dit fenomeen omgaan.

Ik zal meteen eerlijk bekennen dat ik niet iedereen en alles op Facebook en Twitter volg en dus van vele acties waarschijnlijk ook niet op de hoogte ben. Echter zie ik regelmatig codes verschijnen op de pagina van Borderlands. Codes waarmee je naar je console moet snellen om als eerste die nieuwe, graag gewilde downloadbare content kunt binnenhalen. Mijn reflexen zijn helaas niet zo snel, maar andere acties durf ik wel graag te ondernemen. Zo viel mijn oog deze week op een post van Ubisoft Nederland. Vanaf een uur of drie in de vrijdagmiddag was Edward op Utrecht Centraal te vinden. Voor de personen die Edward nog niet kennen, de enorm sexy piraat die de hoofdrol in Assassin's Creed IV: Black Flag heeft. In ieder geval, de cosplayer daarvan zou in Utrecht te vinden zijn.

Als je het dan voor elkaar kreeg om tegen hem 'JACKDAW' te schreeuwen - Utrecht Centraal is enorm luidruchtig - dan ontving je een authentieke piratenvlag met het Assassin's logo. Er werd nog wel bijgemeld dat 'op=op' was, maar dat houdt de fans niet tegen. Daarbij is het gratis en gratis is altijd goed - behalve herpes, dat is voor niemand goed - en Nederlanders houden dan ook van gratis. Ook mijn interesse was gewekt en met een enthousiaste huisgenoot, bewust gekozen vanwege zijn lengte, ging ik op pad. Aangekomen op Utrecht Centraal viel al op dat niet iedereen daar was om op reis te gaan. Er liepen meerdere piraten rond, een jongen die een papieren hoedje had gevouwen en daar 'Jackdaw' op had geschreven en nog een persoon in een ninja-outfit. Dat laatste snap ik nog steeds niet.


Ondertussen ontstonden er meerdere gezelschappen op het station. Naarmate de grote wijzer dichter bij de twaalf kwam werden de gezelschappen groter en begon er een gemeenschappelijke zoektocht te ontstaan. Om vijf over drie echter begon het toch te jeuken, nog steeds geen Kenway? Een stukje lopen dan maar, echter nog geen tientallen meters verder botsten we op de beste persoon, die niet perse erg opviel in het bonte gezelschap dat Utrecht Centraal dagelijks bevolkt. De term 'Jackdaw' werd vanuit vele hoeken afgevuurd op Kenway en vele vlaggen bereikten dan ook de handen van de gamers die over een 'eagle's eye' beschikten en hem hadden gezien.

De menigte geeft aan dat deze manier van propaganderen zeker succesvol is. Vele vrolijke gezichten waren rond Edward verzameld en de sfeer was een stuk aangenamer dan je op een gemiddeld treinstation gewend bent. Het op deze manier gebruik maken van sociale media vind ik persoonlijk dan ook een gave toevoeging aan de trailers en screenshots die normaal mijn tijdlijn voorbijschieten. Je moet er wat tijd en energie voor insteken, maar als fan is dat het dan ook zeker waard. Ik hoop dan ook dat meer uitgevers zich door Ubisoft zullen laten inspireren en overgaan tot dergelijke ludieke acties. Misschien op wat meer plekken door het land, want Utrecht geeft de middelbare scholier in het hoge noorden van het land weinig kans om een graantje mee te kunnen pikken. Kijk dus gauw wat verder rond op de sociale media - voor zover je dat nog niet heb gedaan - en lees over interessantere dingen dan pietities en de nieuwe jurk van een vage kennis die je drie jaar geleden op een schoolfeestje bent tegen gekomen.


09:34  Batman: Arkham Origins
08:42  Dragon Ball Z: Battle of Z in januari
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Nelus op 03-11-2013 om 11:28 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Leuke actie!

RoaringMdog op 03-11-2013 om 13:19 [Niv: 62 / Exp: 3079]
''Daarbij is het gratis en gratis is altijd goed - behalve herpes, dat is voor niemand goed - en Nederlanders houden dan ook van gratis.'' Dit is toch wel het beste wat ik ooit op gamed heb gelezen :']

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden